Niezależna organizacja Euro NCAP przeprowadziła kolejne testy zderzeniowe. Tym razem sprawdzian przeszło sześć nowych pojazdów i wyniki były... rozczarowujące.
Volkswagen Golf Sportsvan
Citroen C-Elysee i
Peugeot 301 czyli bliźniacze niewielkie sedany skonstruowane z myślą o rynkach rozwijających się zdobyły po 3 gwiazdki, co uznać należy za wynik słaby, ale nie zaskakujący. Ochronę dorosłych pasażerów w tych modelach oceniono na 71 proc, dzieci - na 75 proc, a pieszych - 54 proc. Najsłabiej wypadł poziom wyposażenia w systemy bezpieczeństwa, który ostatnio w testach Euro NCAP odgrywa wysoką rolę. 301 i C-Elysee oceniono pod tym względem na 33 proc. Obu modelom zarzucono, że system przypominania o zapinaniu pasów obejmuje tylko kierowcę, zaś asystent pasa ruchu czy system automatycznego hamowania są niedostępne.
Ocenę również 3 gwiazdek zdobyło
MG3. Właścicielem marki MG są Chińczycy z SAIC Motor, którzy w 2011 roku uruchomili produkcję MG3 w Chinach. Od niedawna auto powstaje również w angielskim Birmingham i oferowane jest na rynku brytyjskim. Auto wypadło przeciętnie pod względem ochrony pasażerów (69 proc.), dobrze - dzieci (71 proc) i pieszych (59 proc.). Wyposażenie jest słabe, auto pod tym względem oceniono na 38 proc.
Renault Megane
Sporą sensacją są tylko 3 gwiazdki przyznane
Renault Megane. Francuski producent do tej pory kolekcjonował najwyższe noty, dlatego taka ocena przyznana jednemu z filarów produkcji to duża wpadka. Piętą achillesową również okazały się systemy elektroniczne, które oceniono na 48 proc. Jednak zarzuty są trochę dziwne. Np. nie uznano obecności "przypominacza" o pasach bo informacja o pasach tylnych jest tekstowa i tylko w jednym języku. Producent zobowiązał się do wprowadzenia poprawki. Gdyby system uwzględniono auto otrzymałoby 4 gwiazdki. Przypomnijmy, że gdy Renault Megane po raz pierwszy zostało poddany testom, co miało miejsce w 2008 roku, zostało ocenione na 5 gwiazdek.
Ford Tourneo Courier
Dobry wynik 4 gwiazdek, uwzględniając wielkość i charakter, otrzymał
Ford Tourneo Courier. Auto wypadło dobrze pod względem ochrony pasażerów i dzieci (po 84 proc), a także pieszych (74 proc.). Słabiej oceniono wyposażenie, ale i tak wynik 56 proc. nie jest zły. Do pięciu gwiazdek zabrakło systemów monitorowania pasa ruchu i automatycznego hamowania.
Jedynym modelem z przetestowanych, które zdobyło 5 gwiazdek okazał się
Volkswagen Golf Sportsvan. Wysoka ocena za ochronę pasażerów (87 proc) i dzieci (85 proc.) wraz z przyzwoitą za systemy elektroniczne (73 proc.) okazały się kluczem do sukcesu.