Fabryka Fiat Powertrain Technologies w Bielsku Białej obchodzi mały jubileusz. W tym roku mija równe dziesięć lat od czasu, gdy w Polsce uruchomiono produkcję wysokoprężnej jednostki 1,3 litra MultiJet. Data zbiegła się w czasie z wyprodukowaniem pięciomilionowego egzemplarza tej jednostki!
Fiat oferuje swoim klientom silnik 1,3 litra MultiJet od 2003 roku. W ofercie znajdują się zarówno wersje z turbosprężarką o stałej geometrii (moce od 70 KM do 75 KM), jak i mocniejsze odmiany (moce od 85 KM do 95 KM) z turbo o zmiennej geometrii łopatek. Produkowane w Polsce silniki montowane są m.in w modelach: Panda, Punto czy 500. Z jednostek tych korzystają też Ford, Opel czy Suzuki.
Mało kto wie, że korzenie fabryki sięgają bardzo dawnych czasów, a dokładnie roku 1872, kiedy to Karol Ochsner otworzył zakład wyrobów żelaznych, produkujący pompy pożarnicze i wodociągowe.
W roku 1945 zakład został znacjonalizowany. Nazwa firmy ulegała zmianom, a w końcu w roku 1948 fabryka otrzymała nazwę „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego". W 1956 roku rozpoczęła w Bielsku-Białej produkcję silników spalinowych montowanych do samochodów osobowych „Syrena" oraz silników do łodzi motorowych i pomp strażackich.
Silnik 1,3 litra MultiJet
Punktem zwrotnym w historii stał się rok 1971 - podpisano wówczas pierwszy kontrakt z firmą Fiat. Na mocy umowy licencyjnej w Bielsku-Białej zaczęto produkcję samochodu małolitrażowego Fiat 126. Poza samochodem Fiat 126 zakład produkował też silniki o pojemności 600 cm3 a później 650cm3.Kompleks produkcyjny został nazwany „Fabryką Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej" (FSM).
28 maja 1992 roku podpisano kolejną umowę pomiędzy Skarbem Państwa i FSM SA z jednej strony, a firmą Fiat z drugiej strony, której realizacja doprowadziła do powstania m. in. Fiat Auto Poland SA.