Porsche kontynuuje wzmacnianie oferty układów napędowych Panamery. Nowe warianty to Panamera 4 E-Hybrid i Panamera 4S E-Hybrid, czyli dwie mocne hybrydy plug-in.
- Porsche Panamera E-Hybrid. Napęd
- Porsche Panamera E-Hybrid. Tryby jazdy
- Panamera E-Hybrid. Zawieszenie
- Porsche Panamera E-Hybrid. Wyposażenie
- Porsche Panamera E-Hybrid. Ceny
Porsche Panamera E-Hybrid. Napęd
W Porsche Panamera 4 E-Hybrid połączno nowy układ hybrydowy ze znacząco zmodernizowanym benzynowym silnikiem 2.9 V6 biturbo (224 kW/304 KM). Moc systemowa wynosząca 346 kW (470 KM) i maksymalny systemowy moment obrotowy 650 Nm umożliwiają rozpędzenie się do 100 km/h w 4,1 sekundy i uzyskanie prędkości maksymalnej 280 km/h.
Zasięg Porsche Panamera 4 E-Hybrid w trybie elektrycznym w miejskim cyklu WLTP (EAER city) wynosi do 96 kilometrów.
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Jeszcze mocniejsze i syzbsze jest Porsche Panamera 4S E-Hybrid. Silnik 2.9 V6 biturbo generuje moc 260 kW (353 KM). Moc systemowa wynosi 400 kW (544 KM), a maksymalny systemowy moment obrotowy to 750 Nm. W rezultacie Panamera 4S E-Hybrid przyspiesza do 100 km/h w 3,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 290 km/h.
W porównaniu z poprzednią generacją wszystkie warianty Porsche Panamera E-Hybrid oferują większy zasięg w trybie elektrycznym i wyższą moc ładowania. Nowy akumulator wysokonapięciowy ma pojemność 25,9 kWh (brutto), czyli o około 45% większą niż wcześniej – przy porównywalnej przestrzeni montażowej.
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Nowa pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania w optymalnych warunkach do 2 godzin i 39 minut. To nie wszystko: zupełnie nowy silnik elektryczny jest znacznie mocniejszy niż jego poprzednik – zapewnia moc 140 kW (190 KM) oraz 450 Nm momentu obrotowego.
Jednocześnie został on w efektywny, oszczędzający masę sposób zintegrowany z obudową oraz obiegiem chłodzenia oleju przekładni PDK.
Konstrukcja silnika z wewnętrznym wirnikiem (wirnik obraca się wewnątrz stojana) zmniejsza bezwładność masy o 50%, co poprawia reakcję przepustnicy. Do zwiększenia zasięgu Panamery E-Hybrid w trybie elektrycznym przyczynia się również wyższa moc rekuperacji, sięgająca 88 kW.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Porsche Panamera E-Hybrid. Tryby jazdy
Porsche Panamera E-Hybrid posiada cztery specyficzne dla gamy hybryd plug-in tryby jazdy, a także udoskonalone programy Sport i Sport Plus. Samochody zawsze uruchamiają się w całkowicie elektrycznym trybie E-Power. Gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej wartości minimalnej, napęd automatycznie przełączy się w tryb Hybrid Auto.
W trybie E-Hold napęd pracuje tak, by utrzymany został stan naładowania akumulatora. Z kolei w E-Charge silnik spalinowy ładuje akumulator do 80% stanu poza miastem i przy prędkości powyżej 55 km/h, podczas gdy w obszarze zabudowanym Panamera dalej wykorzystuje zalety napędu hybrydowego. Tryb ten powinien wykorzystywany w skrajnych przypadkach, gdyż znacząco zwiększa zużycie paliwa i emisję spalin.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
W trybach Sport i Sport Plus docelowy stan naładowania akumulatora zmniejszono, odpowiednio, do 20 oraz 30 proc (poprzednio: 30 i 80 proc).
Panamera E-Hybrid. Zawieszenie
Wszystkie warianty Porsche Panamera są standardowo wyposażone w adaptacyjne dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM), z dwuzaworowymi amortyzatorami.
Na życzenie dla wariantów E-Hybrid dostępne jest aktywne zawieszenie Porsche Active Ride. Każdy amortyzator – również w technice dwuzaworowej – zaopatrzono w elektrycznie sterowaną pompę hydrauliczną, zasilaną przez instalację 400 V. Może być ona wykorzystywana do aktywnego wytwarzania sił w kierunkach odbicia i kompresji. W rezultacie zawieszenie niemal całkowicie amortyzuje ruchy nadwozia spowodowane niedoskonałościami nawierzchni i przez cały czas, nawet podczas dynamicznych manewrów, utrzymuje samochód w poziomej pozycji.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Amortyzatory pracują z częstotliwością do 13 Hz, co oznacza, że mogą regulować swoje nastawy do 13 razy na sekundę – pozwala to błyskawicznie reagować na zmiany sytuacji drogowej oraz stanu nawierzchni. Podwozie Porsche Active Ride oferuje też szereg innowacyjnych funkcji, takich jak „nadkompensacja” przechyłów poprzecznych i wzdłużnych czy podnoszenie nadwozia podczas wsiadania i wysiadania z samochodu.
Porsche Panamera E-Hybrid. Wyposażenie
Standardowe wyposażenie Porsche Panamera 4 E-Hybrid obejmuje 19-calowe obręcze, czarne zaciski hamulcowe oraz reflektory LED Matrix. Na życzenie dostępny jest innowacyjny system oświetlenia LED Matrix HD o wysokiej rozdzielczości.
Panamera 4S E-Hybrid wyróżnia się 20-calowymi felgami, sportowymi końcówkami układu wydechowego w kolorze srebrnym i czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Opcjonalnie oferowane są tu zaciski w kolorze Acid Green lub czarnym.
Hamulce Porsche Panamera 4S E-Hybrid standardowo zaopatrzono w 10-tłoczkowe zaciski na przedniej osi. Alternatywnie dla tego wariantu dostępny jest układ hamulcowy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake; tylko w połączeniu z 21-calowymi obręczami). Tarcze z kompozytu ceramicznego mają w tym przypadku średnicę 440 mm z przodu oraz 410 mm z tyłu.
Lista wyposażenia standardowego obejmuje ponadto m.in. wspomaganie parkowania ParkAssist i chłodzony schowek na smartfon z funkcją bezprzewodowego ładowania (do 15 W).
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Lista dostępnych opcji zawiera na przykład skrętną tylną oś, zdalnie sterowane parkowanie Remote ParkAssist, Porsche InnoDrive z aktywnym utrzymywaniem pasa ruchu, wyświetlacz dla pasażera czy system kontroli jakości powietrza. Wersja nadwoziowa Executive z większym rozstawem osi jest oferowana w zależności od rynku; w tym przypadku standardowe wyposażenie obejmuje m.in. 4-strefową klimatyzację automatyczną czy dużą konsolę środkową z tyłu.
Porsche Panamera E-Hybrid. Ceny
Oba nowe hybrydowe warianty można zamawiać już w polskich salonach. Ceny Porsche Panamera 4 E-Hybrid w Polsce zaczynają się od 536 tys. zł, a Panamera Panamera 4 E-Hybrid Executive – od 583 tys. zł. Panamera 4S E-Hybrid kosztuje od 600 tys. zł.
Dostawy samochodów dla europejskich klientów rozpoczną się w drugim kwartale 2024 roku.