Panamera to samochód, który łączy komfort jazdy z typową dla Porsche sportową charakterystyką. Teraz do gamy modelu dołączają dwa szczególnie mocne warianty: Panamera GTS jest dynamiczną sportową limuzyną, a Panamera Turbo S E-Hybrid plasuje się na samym szczycie serii modelowej, jako ta najmocniejsza, najszybsza i najbardziej luksusowa. Ten topowy model jest nowym rekordzistą w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Nürburgring.
- Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Panamera GTS ze zmodernizowanym silnikiem
- Najmocniejsze Porsche Panamera: Turbo S E-Hybrid
- Panamera Turbo S E-Hybrid z nowym rekordem na Ringu
- Porsche Panamera GTS
- Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Panamera GTS. Ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Panamera GTS ze zmodernizowanym silnikiem
Oba modele są napędzane 4,0-litrowym silnikiem V8 biturbo, z którego korzysta już Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Jednostka została już przygotowana do spełnienia wymagań normy emisji Euro 7. Zmiana turbosprężarki typu twin-scroll na single-scroll skraca fazę nagrzewania katalizatorów. Dochodząca do 1000°C temperatura spalin i związane z tym czystsze spalanie, a także zwiększenie średniego ciśnienia szczytowego w komorach spalania do 140 barów podnoszą efektywność napędu, szczególnie w wysoce dynamicznym zakresie obciążeń. Także 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów Porsche (PDK) została zasadniczo przeprojektowana. Dzięki optymalizacji komponentów odpowiedzialnych za transfer siły napędowej oraz wyższej obciążalności cieplnej jest ona w stanie przenieść ogromny moment napędowy wariantu Turbo S E-Hybrid.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Najmocniejsze Porsche Panamera: Turbo S E-Hybrid
Oznaczenie Turbo tradycyjnie oznacza w Porsche szczyt osiągów wśród samochodów przeznaczonych głównie do użytku drogowego.
Nowa Panamera Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza seryjna Panamera w dotychczasowej historii modelu. Jej silnik V8 biturbo osiąga 441 kW (599 KM), a moc jednostki elektrycznej – całkowicie zintegrowanej z obudową i obwodem chłodzenia skrzyni PDK – wynosi 140 kW (190 KM). W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 75 kW (102 KM), do 575 kW (782 KM), a systemowy moment obrotowy wzrósł o 150 Nm, do 1000 Nm. Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy (o 0,5 s szybciej niż poprzednik) i rozwija prędkość maksymalną 325 km/h (+25 km/h).
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 25,9 kWh brutto magazynuje o 45% więcej energii niż ten stosowany wcześniej. W rezultacie najmocniejsza Panamera w trybie elektrycznym oferuje zasięg do 88 km (cykl WLTP EAER City). Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji. Przy odpowiednim źródle zasilania pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 100% w ciągu około 2 godzin i 39 minut.
Porsche podkreśla pozycję modeli Turbo jako topowych przedstawicieli poszczególnych linii modelowych między innymi za pomocą charakterystycznego tylnego zderzaka oraz przedniego pasa z wykończeniami w kolorze nadwozia. Całość uzupełniają chromowane końcówki układu wydechowego w odcieniu Dark Bronze (z ang. ciemny brąz). Standardowe wyposażenie Turbo S E-Hybrid obejmuje hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z żółtymi zaciskami; te ostatnie na życzenie są też dostępne w kolorze typowym dla wariantów E-Hybrid – Acid Green.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Wyłącznie dla odmian Turbo zarezerwowano akcenty w eleganckim szarym odcieniu Turbonite o metalizowanym połysku. W przypadku Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid otrzymują go między innymi przednie prowadnice powietrza, pas tylnego zderzaka oraz kute 21-calowe obręcze Panamera Turbo S mocowane centralną śrubą. Porsche wykorzystuje Turbonite również we wnętrzu, na przykład na listwach ozdobnych i pasach bezpieczeństwa, elementach obsługi w konsoli środkowej oraz na kierownicy. Kontrastowe przeszycia w kolorze Turbonite zdobią fotele, panele drzwi, deskę rozdzielczą i dywaniki podłogowe. Podsufitka jest w całości pokryta przypominającym zamsz materiałem Race-Tex.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Panamera Turbo S E-Hybrid z nowym rekordem na Ringu
Jeszcze przed premierą nowa Panamera Turbo S E-Hybrid ustanowiła topowy czas na torze Nürburgring. Kierowca testowy Porsche Lars Kern (36 l.) pokonał północną pętlę o długości 20,832 km w ciągu zaledwie 7:24,172 min. Tym notarialnie potwierdzonym czasem Porsche ustanowiło nowy rekord wśród topowych limuzyn z silnikiem spalinowym i napędem hybrydowym.
Za osiągi samochodu w istotnej mierze odpowiadają nowy pakiet aerodynamiczny Aerokit Carbon z elementami z włókna węglowego oraz specjalnie opracowane opony firmy Michelin o ultrawysokich osiągach (UHP). Aerokit obejmuje prowadnice powietrza, osłony progów oraz tylny dyfuzor wykonany z włókna węglowego i jest dostępny dla sportowych limuzyn Panamera Turbo E-Hybrid oraz Turbo S E-Hybrid. Optymalizuje on balans aerodynamiczny pod kątem jazdy po torze wyścigowym. Przedni spoiler całkowicie eliminuje unoszenie przedniej osi i w połączeniu z listwą Gurneya na adaptacyjnym 4-kierunkowym tylnym spojlerze pozwala wygenerować pożądaną siłę docisku.
Przy prędkości 200 km/h pakiet zwiększa docisk o 60 kg, umożliwiając osiąganie jeszcze wyższych prędkości w wymagających sekwencjach zakrętów. Przyczepność samochodu dodatkowo poprawiają opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem N0. Ogumienie o wymiarach 275/35 ZR 21 z przodu i 325/30 ZR 21 z tyłu zostało opracowane specjalnie dla Porsche Panamera, z myślą o dynamicznych sytuacjach drogowych.
Porsche standardowo wyposaża topowego przedstawiciela serii Panamera w zawieszenie Porsche Active Ride. To podwozie jest połączone z 400-woltowym układem wysokiego napięcia i dlatego można je zastosować tylko w wariantach z napędem E-Hybrid. Każdy amortyzator korzysta tu z elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej, która aktywnie wytwarza siły w kierunku odbicia lub ugięcia. W ten sposób zawieszenie niemal w pełni kompensuje ruchy nadwozia i podczas dynamicznych manewrów utrzymuje je w poziomej pozycji. Technologia ta umożliwia także realizację innowacyjnych funkcji, takich jak nadkompensacja przechyłów, i optymalizuje przyczepność poprzez odpowiednie dopasowanie rozkładu obciążenia kół. Bogata gama wyposażenia Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid obejmuje także wszystkie układy kontroli dynamiki jazdy, skrętną tylną oś, wspomniane hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z tarczami hamulcowymi o średnicy 440 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nagłośnienie Bose.
Porsche Panamera GTS
GTS oznacza Gran Turismo Sport. Samochody Porsche z gamy GTS oferują dodatkowy ładunek sportowego charakteru i przyjemności z jazdy, a także wysoką użyteczność na co dzień. Panamera GTS wyróżnia się podwoziem skonfigurowanym pod kątem wysokich osiągów, pakietem SportDesign oraz zmodernizowanym silnikiem V8 biturbo.
Porsche Panamera GTS
Jednostka generuje moc 368 kW (500 KM), a więc o 20 KM wyższą niż napęd oferowany w poprzedniku. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 3,8 s i rozwija prędkość maksymalną 302 km/h.
Panamera GTS seryjnie oferuje dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM. W połączeniu ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia to zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcje. Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego PTV Plus odpowiada za optymalny rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zabiegi te pozwoliły zwiększyć stabilność i zmniejszyć przechyły poprzeczne i wzdłużne w całym zakresie prędkości. Dodatkowy potencjał dynamiki nie wiąże się ze znaczącym ograniczeniem komfortu jazdy.
Porsche Panamera GTS
Porsche GTS można rozpoznać po charakterystycznym sportowym wzornictwie. Samochód ma czarne logo GTS po bokach i z tyłu samochodu, unikalny przedni pas, przyciemniane reflektory LED Matrix HD oraz tylne lampy, a także czerwone zaciski hamulców. Standardowy pakiet sportowy obejmuje także elementy wykończenia nadwozia w kolorze czarnym, o satynowo-matowym połysku. Należą do nich osłony progów, wstawki w przedniej sekcji, listwy wokół bocznych szyb oraz tylny zderzak. Aby stworzyć ekscytujący kontrast, końcówki sportowego układu wydechowego otrzymały wykończenie w kolorze Dark Bronze. Kolejnym efektownym akcentem są 21-calowe obręcze Turbo S mocowane centralną śrubą, lakierowane na odcień Anthracite Grey.
Porsche Panamera GTS
We wnętrzu Porsche szczodrze wykorzystuje przypominający zamsz materiał Race-Tex, który pokrywa podsufitkę, podłokietniki i panele drzwi, a także środkowe panele adaptacyjnych foteli sportowych z 18-kierunkową regulacją. Oferta obejmuje dwa specyficzne dla wariantu GTS pakiety wykończenia wnętrza, z elementami w kolorze Carmine Red lub Slate Grey Neo, który wykorzystano również dla dekoracyjnych przeszyć oraz pasów bezpieczeństwa. Dostępny jest też pakiet wykończenia wnętrza z matowego włókna węglowego. Standardowa specyfikacja Porsche Panamera GTS obejmuje nagłośnienie Bose oraz pakiet Sport Chrono ze stoperem i funkcją push-to-pass.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Panamera GTS. Ceny
Panamera Turbo S E-Hybrid oraz Panamera GTS są już dostępne w sprzedaży. Ceny Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid startują od 1 111 000 zł, a Panamera Turbo S E-Hybrid Executive – od 1 166 000 zł. Panamera GTS kosztuje od 764 000 zł. Dostawy rozpoczną się jesienią 2024 roku.