Renault rozpoczyna przyjmowanie rezerwacji na Renault 5 Turbo 3E, pojazd, który Francuzi nazwało "mini supersamochdem" marki. Auto odwołuje się do sentymentów, do legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2. Problem w tym, że napęd elektryczny, a całości obrazu dopełniają podane właśnie, kosmiczne ceny.
- Renault 5 Turbo. Kto pamięta?
- Renault 5 Turbo 3E. Dane techniczne
- Renault 5 Turbo 3E. Ceny i dostęność
Renault 5 Turbo. Kto pamięta?
Renault 5 Turbo to sportowy model w homologacją drogową, produkowany w latach 1980-1984, luźno bazujący na Renault 5.
Samochód stylistycznie nawiązywał do tego modelu, wyróżniając się mocno poszerzonymi tylnymi błotnikami, skrywającymi znacznie szersze tylne koła. O ile klasyczne R5 miało silnik z przodu i napęd kół przednich, to R5 Turbo miała silnik umieszczony centralnie, przed tylną osią i napędzający koła tylne.
Silnik o pojemności 1.4 miał mechaniczny wtrysk paliwa i oczywiście był doładowany przez turbosprężarkę Garret, stąd wzięła się nazwa - Turbo. Moc wynosiła 160 KM. Auto produkowano głównie w celu spełnienia wymogów homologacyjnych dla auta rajdowego. Gdy powstała wymagana liczba egzemplarzy wprowadzono na rynek Renault 5 Turbo 2, nieco tańsze i bardziej "cywilne" niż Turbo 1. W sumie wyprodukowano 4987 sztuk (1820 Turbo 1 i 3167 Turbo 2).
Renault 5 Turbo 3E. Dane techniczne
W nawiązaniu do tych modeli powstało Renault 5 Turbo 3E. Nie ma już turbo, ale ma dwa umieszczone w kołach silniki elektryczne o łącznej mocy 540 KM. Pomiędzy kołami znajdują się wszystkie układy energoelektroniczne, a pod podłogą umieszczono akumulator trakcyjny.
Całkowita masa Renault 5 Turbo 3E łącznie z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 70 kWh wynosi około 1450 kilogramów, co oznacza stosunek masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM, porównywalny z supersamochodami. Renault 5 Turbo 3E ma rozpędzać się do 100 km/h w mniej niż 3,5 s.

Renault 5 Turbo 3E
Podczas jazdy na torze Renault 5 Turbo 3E jest w stanie wykonać zaledwie kilka szybkich okrążeń z prędkością do 270 km/h, a następnie konieczne jest doładowanie akumulatora. Jeśli na torze znajdzie się ładowarka o mocy 350 kW to ładowanie od 15 do 80 proc. pojemności akumulatora powinno zająć 15 minut.
Renault 5 Turbo 3E. Ceny i dostęność
Renault podało ceny i procedurę zamawiania 5 Turbo 3e. Osoby pragnące złożyć zamówienie na jeden z 1980 numerowanych egzemplarzy od 22 kwietnia mogą skorzystać ze specjalnego systemu rezerwacji. Umożliwia on umówienie się na spotkanie z dealerami w celu podpisania formularza rezerwacyjnego, co wiąże się z wpłatą 225 tys. zł. Rezerwacja w momencie rozpoczęcia sprzedaży zapewni pierwszeństwo zakupu Renault 5 Turbo 3E z możliwością wyboru jego numeru.

Renault 5 Turbo 3E
W drugiej fazie, na początku 2026 r., dealerzy ponownie skontaktują się z klientami w celu ustalenia z nimi szczegółów dotyczących wybranego przez nich rodzaju personalizacji pojazdu, który będą mogli zamówić w pierwszej kolejności, gdy model trafi do sprzedaży.
Oprócz historycznych kolorów nadwozia seryjnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, takich jak czerwony grenade, czy stosowanej w wersjach wyścigowych kombinacji żółci, bieli i czerni przywodzącej na myśl Renault 5 Turbo, zwycięzcę Rajdu Korsyki z 1982 roku, klienci będą mogli wybierać unikalne kolory wykończenia. Przede wszystkim będą mieli możliwość umówienia się na spotkanie z zespołami designerów Renault, aby stworzyć własną wizję wykończenia nadwozia i wnętrza, z możliwością personalizacji szeregu elementów pod względem kolorów i materiałów: siedzeń, płatów drzwi, deski rozdzielczej itp. W ten sposób może powstać unikalny egzemplarz.
Planuje się, że ten proces personalizacji odbędzie się w 2026 roku.
I wreszcie, w pierwszej połowie 2027 roku, nadejdzie czas na ostateczne skonfigurowanie samochodu i zamówienie go u dealera. Kwota wpłacona za rezerwację zostanie odliczona od całkowitej kwoty do zapłaty związanej z wybraną konfiguracją. Pierwsze skonfigurowane i zamówione egzemplarze powinny trafić do klientów w ciągu 2027 roku.
Prognozowana, zalecana cena inauguracyjna Renault 5 Turbo 3E wynosi 700 tys. zł dla pierwszych 500 posiadaczy priorytetowych rezerwacji w sieci dealerskiej w Europie (łącznie z Wielką Brytanią), na Bliskim Wschodzie, w Japonii i w Australii. Cena nie obejmuje żadnych opcji, akcesoriów i personalizacji.
Tymczasem za około 120-130 tys. euro można mieć prawdziwe Renault 5 Turbo w stanie kolekcjonerskim z lat 80. Wybór wydaje się prosty!