Renault postanowiło ratować spadającą sprzedaż mocnym wejściem do segmentu crossoverów. Całkiem niedawno pisaliśmy o zupełnie nowym modelu o nazwie Captur (crossover zbudowany na bazie Renault Clio), a teraz Francuzi zaprezentowali kolejnego crossovera. Tym razem pojazd został oparty na Sceniku i nosi nazwę Scenic XMOD.
Renault Scenic XMOD
Nazwa wskazuje, że XMOD nie będzie całkowicie nowym modelem, ale będzie traktowany jako rozwinięcie linii modelowej Scenika. Samochód cechuje się podniesionym zawieszeniem oraz lekko terenową stylizacją - zmieniono m.in. oba zderzaki, pojawiły się osłony błotników, chromowane relingi oraz nowy wzór felg.
Renault Scenic XMOD
W wypadku Scenika XMOD wygląd to nie wszystko, bowiem w samochodzie tym zadebiutował zupełnie nowy system, którego zadaniem jest poprawa trakcji. Nosi on nazwę Extended Grip System i ma zapewniać optymalna przyczepność w każdych warunkach, zastępując napęd wszystkich kół, który w Renault XMOD nie będzie dostępny nawet za dopłatą.
Renault Scenic XMOD
Co ciekawe, francuscy inżynierowie nie zdecydowali się na pełną automatyzację systemu. Przeciwnie, za pomocą pokrętła na konsoli środkowej kierowca może wybrać jeden z trzech trybów działania Extended Grip System: jazda po asfalcie, jazda w terenie oraz ekspert. W tym ostatnim trybie układ kontroluje trakcję jedynie poprzez uruchamianie hamulców, natomiast nie ingeruje w zapłon silnika. To oznacza, że jeśli kierowca ma taką fantazję, może wyjeżdżać z błota czy śniegu używając nawet najwyższych dostępnych obrotów.
Renault Scenic XMOD
W pozostałych dwóch trybach system działa bardziej konwencjonalnie: w trybie asfaltowym to właściwie zwykły układ TC (kontroli trakcji), zaś w trybie terenowym jego działanie jest zoptymalizowane pod kątem luźnych, szutrowych nawierzchni. System sam przełącza się w tryb asfaltowy gdy prędkość jazdy przekracza 40 km/h.
Renault Scenic XMOD
Poza zmienioną stylizacją i nieco większymi zdolnościami terenowymi XMOD zachował wszystkie kluczowe cechy Scenika: pojemność bagażnika wynosi aż 555 litrów, w kabinie znajdziemy dodatkowe schowki o łącznej pojemności przeszło 70 litrów, z tyłu zastosowano trzy niezależne fotele, które można pojedynczo składać, a także demontować. Wszystko to znacząco podnosi funkcjonalność.
Renault Scenic XMOD zadebiutuje na salonie genewskim na początku marca, sprzedaż rozpocznie się na wiosnę. Samochód będzie produkowany we francuskiej fabryce Renault w Douai.