Seat Leon ma już 20 lat. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się na rynku w 1999 roku. Od tamtej pory nabywców znalazło ponad 2 miliony egzemplarzy trzech generacji modelu.
Seat Leon I
Aktualna – trzecia – generacja Leona, która została przedstawiona w 2012 roku, znalazła ponad milion nabywców, czyli dwa razy więcej niż pierwsza generacja (na rynku od 1999 r. z 534 797 sprzedanymi pojazdami) oraz o 1/3 więcej niż druga generacja (na rynku od 2005 roku ze sprzedażą na poziomie 675 915 samochodów).
Pierwsza generacja Leona była sprzedawana na 43 rynkach, obecna trzecia – na 48, w tym - w Australii.
Seat Leon I, II i III
Wszystkie trzy generacje Seata Leona zostały zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w zakładach w Martorell pod Barceloną. Projekt pierwszej wersji przygotował włoski projektant Giorgetto Giugiaro, drugiej wyszedł spod ręki Waltera da Silva, a za trzecią był odpowiedzialny Alejandro Mesonero-Romanos. Hiszpański projektant tworzy również czwartą generację modelu, która zadebiutuje już wkrótce.
Ponieważ Seat w gamie grupy Volkswagena ma pełnić rolę marki sportowej, w ofercie Leona nie brakuje wersji o wysokich osiągach. Już w momencie premiery pierwszej generacji, w 1999 roku, Leon stał się najmocniejszym modelem w historii firmy, z silnikiem o mocy 180 KM, 6-biegową skrzynią biegów i napędem na 4 koła.
Seat Leon II
Dziś Leon Cupra R z silnikiem o mocy 310 KM również jest najmocniejszy modelem w całej gamie Seata.
Seat Leon to niezależnie od generacji samochód popularny również w naszym kraju, również na rynku wtórnym. Pierwsza generacja, produkowana do roku 2006, była oferowana z całym szeregiem silników - wolnossących benzynowych, poprzez 1.8 turbo aż po pochodzące z Golfa III VR6 o pojemności 2.8, które trafiało pod maskę Leona Cupra. Nie zabrakło również Diesli - od wolnossącego SDI o mocy 68 KM (!) aż po cenione 1.9 TDI. Więcej o tym aucie przeczytacie
TUTAJ.
Seat Leon III i I
Drugą generację Seata Leona produkowano od 2005 do 2012 roku. Leon II był hiszpańskim wcieleniem Golfa V. Oba pojazdy wykorzystywały tę samą płytę podłogową (PQ35, stosowana również w Audi A3 i Skodzie Octavii II) i silniki.
W modelu tym pojawiły się po raz pierwszy doładowane silniki TSI (od nieudanego 1.4 poprzez 1.8 aż po 2.0) oraz TDI, w których w trakcie cyklu produkcyjnego Seat przeszedł z technologii pompowtryskiwaczy na common-rail. O tym, jaką wersję warto wybrać, przeczytacie
TUTAJ.
Od 2012 roku aż do dzisiaj w salonach Seata znajdziemy Leona III. Samochód zbudowano na nowej, modułowej płycie Volkswagena - MQB. Więcej o tym modelu przeczytacie
TUTAJ.