Skoda oficjalnie zaprezentowała Fabię nowej generacji.
Skoda Fabia IV
Skoda Fabia IV została zbudowana bazie płyty podłogowej MQB-A0, tej samej, na której zbudowano np. nowego Seata Ibiza czy Volkswagena Polo. Oparcie samochodu na tej platformie umożliwiło znaczne (o 9 cm!) zwiększenie rozstawu osi, co oznacza znacznie większą przestrzeń dla pasażerów - rozstaw osi Fabii IV, wynosi 256 cm, czyli niemal tyle, ile... Octavii II!
Ale rozstaw osi to nie wszystko. Nowa Fabia ma 4,11 m długości, 1,78 szerokości i 1,46 m wysokości, co oznacza, że w porównaniu do obecnej Fabii auto jest aż o 12 cm dłuższe, o 5 cm szersze i o 1 cm wyższe. Większy jest również bagażnik, który pomieści 380 litrów (Polo - 351 litrów), a więc o 50 litrów więcej niż Fabia III. Dla porównania Scala, również oparta na MQB-A0, ma 4,36 m długości.
Skoda Fabia IV
Fabia IV generacji będzie dostępna z szeregiem jednostek napędowych. Gama obejmuje silniki benzynowe 1.0 TSI (95 i 110 KM), wolnossący 1.0 MPI (65 i 80 KM) oraz 1.5 TSI o mocy 150 KM. Słabsze silniki będą dostępne wyłącznie z manualnymi skrzyniami biegów, zaś najmocniejszy - tylko z przekładnią DSG. Diesli - brak, podobnie jak usportowionej wersji RS. Dziwić może nieco całkowity brak jakiejkolwiek elektryfikacji (nawet hybryd typu mild), ale to samo dotyczy Polo, Ibizy i Audi A1.
Fabia 1.0 TSI o mocy 110 KM rozpędza się do 100 km/h w 9,7 s (9,5 s z DSG), prędkość maksymalna to 205 km/h. Wersja 95-konna rozpędza się do 100 km/h w 10,6 s. Wersja wolnossące są znacznie wolniejsze, 80-konna na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 15 s. Z drugiej strony Fabia z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM osiągnie "setkę" w 7,9 s i może rozpędzić się do 225 km/h.
Skoda Fabia IV
Stylistycznie Fabia nawiązuje do innych nowych modeli Skody. Z boku widać podnoszącą się linię okien, światła tylne zachodzą na klapę bagażnika, wykonano je w technologii LED. Auto cechować ma niski współczynnik oporu powietrza - 0,28 to o 0,04 s mniej niż w obecnej generacji.
Nowa płyta podłogowa oznacza, że wyposażenie Fabii będzie mogło być bardzo bogate. Na liście znalazł się m.in. adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu i system monitorowania martwego kąta. Nowością jest m.in. system rozpoznawania znaków, ogrzewania przedniej szyby, dwustrefowa klimatyzacja.
Skoda Fabia IV
Ekran systemu infotainment, w zależności od wersji, może mieć 6,8 lub 9,2 cala. Ponadto po raz pierwszy w Fabii dostępny jest system Virtual Cocpit oparty o ekran o średnicy 10,25 cala, przy czym jest on wyposażeniem opcjonalnym (standardem jest ekran informacyjny wielkości 3,5 cala).
Debiutująca w 1999 roku pierwsza generacja Skody Fabii w ciągu około ośmiu lat sprzedała się w ilości 1,79 miliona egzemplarzy. Druga, zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku, znalazła w sumie 1,7 mln nabywców. Trzecia generacja wprowadzona została na rynek w 2014 roku i do dziś sprzedała się w liczbie 1,2 mln sztuk.
Skoda Fabia IV pojawi się w polskich salonach pod koniec roku. Natomiast na rok 2023 przewidziano premierę wersji kombi.