Pamiętacie ten samochód? 25 lat temu Skoda rozpoczęła produkcję modelu Felicia. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu w Mlada Boleslav 17 października 1994 roku.
Skoda Felicia
Następca Skody Favorit był pierwszym modelem opracowanym pod patronatem Grupy Volkswagen, auto wykorzystywało m.in. płytę podłogową Polo. Felicia została bardzo dobrze przyjęta na rynku. Do 2001 roku fabryki w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyprodukowały ponad 1,4 miliona egzemplarzy Felicii w różnych wersjach nadwozia. Kolejne 130 tysięcy powstało w... poznańskiej fabryce Volkswagena (w latach 1995-2001). Dla porównania - produkowanego w latach 1978-2002 Poloneza powstało tylko nieco ponad milion egzemplarzy...
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej Felicii stworzono 50 prototypów. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji. Pierwsze trzy egzemplarze nowoczesnego (silnik poprzecznie, napęd na koła przednie) hatchbacka Skody zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi i zaprezentowane publicznie na Moście Karola w Pradze.
Skoda Felicia
W lutym 1998 roku Skoda przeprowadziła face lifting Felicii. Odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem designu wprowadzonym w Octavii.
Ostatnie egzemplarze Skody Felicia zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r. zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk. Jej rolę w gamie Skody przejęła zaprezentowana w 1999 roku Fabia.
Felicia była pięciodrzwiowym hatchbackiem. Samochód był o 40 milimetrów dłuższy i 15 milimetrów szerszy niż jego poprzednik, Skoda Favorit. Pojemność bagażnika wzrosła o 21 litrów, poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. Skoda zadbała również o bezpieczeństwo nowego modelu, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.
Skoda Felicia
Podstawową jednostką napędową Felicii był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1289 cm3, zapewniający moc 40 kW (54 KM) lub 50 kW (68 KM) w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik 1.6 MPI o mocy 55 kW (75 KM) i 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 47 kW (64 KM) zostały dodane do gamy w 1995 roku.
W 1995 roku Skoda rozszerzyła rodzinę modeli o kombi oraz dostawcze wersje: Vanplus i Pickup. Ponadto zbudowano około 4000 pickupów o nazwie Felicia Fun, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.
Skoda Felicia
W Felicii wprowadzono wiele nowoczesnych ówcześnie opcji wyposażenia, na przykład: ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane przednie fotele i komputer pokładowy. W tym czasie Polonez dostawał hamulce Lucasa...
Aby uczcić 100. rocznicę założenia firmy, w 1995 roku Skoda zaprezentowała luksusową edycję Laurin & KlementT oraz limitowaną edycję Atlanta z okazji letnich igrzysk olimpijskich.
Skoda Felicia zaznaczyła swoją obecnośc również na trasach rajdowych. Już w pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga, w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander, zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów. W 1997 roku Skoda zajęła drugie miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.