Nowa Skoda Octavia, która właśnie wchodzi do sprzedaży, dostępna będzie na rynku polskim z aż czterema różnymi rodzajami napędów. Poza udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi bestseller Skody jest drugim autem tej marki oferowanym w wersji hybrydowej typu plug-in oraz pierwszym z technologią miękkiej hybrydy e-TEC. Co więcej, po raz pierwszy z silnikiem elektrycznym dostępna jest usportowiona OCTAVIA RS iV, która tym samym dostępna będzie aż w trzech wersjach napędowych - z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym i napędem hybrydowym.
Skoda Octavia RS
Nowa Octavia jest drugim modelem, po flagowej Skodzie Superb, dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in – i to w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej RS iV, silnik benzynowy 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnik elektryczny 85 kW zapewniają łączną moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. OCTAVIA iV natomiast, w wersji wyposażenia Ambition i Style, dysponuje łączną mocą 150 kW (204 KM) oraz momentem obrotowym 350 Nm. Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana jest elektronicznie w technologii shift-by-wire.
Oba warianty Ocatvii iV, oprócz tradycyjnego akumulatora rozruchowego 12 V umieszczonego w bagażniku, są wyposażone w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu samochody mogą przejechać do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja CO2 w cyklu pomiarowym wynosi około 30 g/km, co oznacza, że model tenspełnia wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.
Akumulator hybrydowych wariantów ŠKODY OCTAVIA iV typu plug-in można ładować w domu, używając konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Samochodowe gniazdo ładowania jest ukryte pod klapką z przodu auta po stronie kierowcy, która otwiera się po naciśnięciu przycisku w panelu drzwi.
To nie koniec nowości. W Octavii iV e-TEC, Skoda będzie ponadto po raz pierwszy wykorzystywała technologię miękkiej hybrydy. Przy wyposażeniu w 7-biegową skrzynię DSG, zarówno trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM), jak i czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) wykorzystują rozrusznik z napędem pasowym na napięciu 48 V oraz akumulator litowo-jonowy dostarczający prąd o napięciu 48 V.
Skoda Octavia iV
Akumulator o pojemności 0,6 kWh znajduje się pod przednim siedzeniem pasażera i jest ładowany wyłącznie energią odzyskiwaną z hamowania. Może również zasilać akumulator rozruchowy 12 V za pomocą przetwornika prądu stałego.
Przede wszystkim jednak technologia miękkiej hybrydy w razie potrzeby dostarcza do silnika energię o mocy nawet do 50 Nm, umożliwiając Octavii iV e-TEC przemieszczanie się na wyłączonym silniku. Technologia miękkiej hybrydy powoduje też, że włączanie i wyłączanie silnika jest szybsze, łagodniejsze i generuje mniej drgań. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa o 0,4 l na 100 km, ograniczając tym samym emisję CO2.
OCTAVIA z technologią miękkiej hybrydy jest łatwo rozpoznawalna dzięki emblematowi e-TEC umieszczonemu na pokrywie bagażnika.
Trzy silniki wysokoprężne dostępne w nowej Octvii to jednostki najnowszej generacji EVO, które spełniają wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Układ oczyszczania spalin SCR zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 80% w procesie twin dosing, polegającym na wtryskiwaniu czynnika AdBlue przed dwoma szeregowo ustawionymi katalizatorami. Jednostka 2.0 TDI dostępna jest w kilku wariantach mocy: 85 kW (115 KM), 110 kW (150 KM) lub 147 kW (200 KM) i zużywa do 0,4 l oleju napędowego na 100 km mniej w porównaniu do poprzednich generacji silników, między innymi dzięki usprawnionemu mechanizmowi korbowemu oraz turbosprężarce ze zmienną geometrią turbiny.
Skoda Octavia iV
Sprawność silników benzynowych EVO poprawiono poprzez natryskiwanie plazmowe specjalnego materiału na ścianki cylindrów. Ciśnienie wtrysku w tych silnikach wynosi nawet do 350 barów. Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i pracuje w sprawnym cyklu Millera. W czterocylindrowej jednostce 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) system aktywnego zarządzania pracą cylindrów zmniejsza zużycie paliwa, automatycznie odłączając dwa cylindry przy małym obciążeniu. Cztery cylindry silnika 2.0 TSI generują moc 140 kW (190 KM). Podobnie jak najwyższy wariant silnika wysokoprężnego, jednostka ta będzie dostępna również z siedmiobiegową skrzynią DSG i napędem na obie osie.
Nowa Skoda Octavia wyposażona jest również w najnowszą generację manualnej skrzyni biegów MQ281, która w porównaniu z poprzednią skrzynią MQ250 zmniejsza emisję CO2 o 1,4 g/km w cyklu WLTP dla silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW. Wartość ta dla silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW w porównaniu ze skrzynią MQ250 jest niższa o 2,4 g/km.
Ceny nowej Skody Octavii zaczynają się od 82 200 zł. Na tyle wyceniono wersję specjalną Active, która dostępna jest wyłącznie z najsłabszym w gamie silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM. Tyle tylko, że takiego samochodu w salonach jeszcze nie ma, pojawi się dopiero w przyszłym roku.
Obecnie najtańszą wersją, którą można zamówić, jest Ambition w połączeniu z silnikiem 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM, którą wyceniono na 94 750 zł. Najtańszy diesel (2.0 TDI o mocy 115 KM, również Ambition) kosztuje już 102 200 zł.
Jeszcze więcej trzeba zapłacić za samochód z przekładnią DSG. 116 110 zł to cena Octavii 2.0 TDI o mocy 150 KM, jest to jedyny silnik, który można połączyć ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Dopłata do lepiej wyposażonej wersji Style to 10 tys. zł, a do nadwozia kombi - 4 tys. Obecnie cennik zamyka kwota 130 050 zł (2.0 TDI, DSG, Style, kombi).
Będzie oczywiście znacznie drożej - wciąż nie wyceniono wersji hybrydowych czy RS...