chceauto.pl
x
Skoda Octavia I ma 15 lat!

Skoda Octavia I ma 15 lat!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-09-06
3. września minęło 15 lat od rozpoczęcia produkcji najbardziej przełomowego modelu w najnowszej historii Skody. Octavia pierwszej "koncernowej" generacji, z oznaczeniem kodowym A4 opuszczała linie montażowe w latach 1996-2011. To najlepiej świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten samochód.

Octavia I była pierwszym zbudowanym od podstaw modelem, po włączeniu Skody w struktury koncernu Volkswagena. Prace nad nią ruszyły krótko po wspomnianym połączeniu, bo już w roku 1992. Szerszej publiczności samochód zaprezentowano w kwietniu 1996 roku. Pięć miesięcy później ruszyła produkcja seryjna, a następnie sprzedaż. Samochód prawie natychmiast stał się bestsellerem.

Koncern Volkswagena udostępnił Skodzie ówczesne najnowocześniejsze technologie, takie jak jednostki TDI, kompletny pakiet wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa a także napęd na obie osie wykorzystujący sprzęgło typu Haldex.

Na co zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu Octavii I generacji?

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Wymiary zewnętrzne mogą jednak wprowadzić w błąd wielu zainteresowanych. Rozstaw osi wynoszący 2512 mm sprawił, że we wnętrzu, w pełni wygodnie czuć się będzie jedynie kierowca i pasażer przedniego fotela. Przestrzeń na tylej kanapie nie jest zbyt wielka, mało miejsca wygospodarowano zwłaszcza na nogi.

Mankament ten Skoda nadrabia jednak ogromnym, jak na tę klasę, bagażnikiem. W wersji liftback jego pojemność wynosi 528 litrów (wersja dysponująca napędem 4X4 ma 428 litrów), kombi oferuje aż 548 litrów.

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Octavia cieszy się opinią pojazdu bezawaryjnego, chociaż można mówić o kilku typowych dla tego modelu przypadłościach. Na rynku wtórnym dominują jednostki wysokoprężne. W ofercie było ich aż pięć (począwszy od 1,9-litrowego, pozbawionego sprężarki SDI o mocy 68 KM, a skończywszy na 130 konnym TDI).

Silniki TDI słyną z długowieczności i niewielkiego apetytu na paliwo, ale dręczy je kilka usterek. Problemy często sprawia np. przepływomierz, w mocniejszych wersjach wyposażonych w pompowtryskiwacze, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i dwumasowe koło zamachowe zdarzają się kosztowne usterki dwóch ostatnich. Znanymi przypadłościami są też uszkodzenie sterownika świec żarowych oraz modułu sterującego silnikiem.

Dużą wadą silników TDI jest również głośna praca, która zwłaszcza na wolnych obrotach potrafi przyprawić o ból głowy. Trzeba też uważać na stosunkowo niewielki prześwit. W autach z silnikiem Diesla bardzo łatwo o uszkodzenie osłony pod silnikiem czy zarysowanie zderzaka o krawężnik.

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Oferta jednostek benzynowych rozpoczynała się od silnika 1,4 l w dwóch wariantach mocy (60 KM i 75 KM) ale żadna z tych jednostek nie jest warta polecenia. Dobrym kompromisem między osiągami a zużyciem paliwa okażą się natomiast silniki 1,6 l o mocy 102 KM, która dodatkowo dobrze znosi traktowanie gazem. Amatorom większych emocji polecamy zwłaszcza doładowany 1,8 l. o mocy 150 KM (0-100 km/h w 8,4 s.), przy zakupie należy jednak pamiętać, że silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, która przy nieumiejętnej eksploatacji szybko zastrajkuje.

Zawieszenie, które zestrojono dość twardo, dobrze znosi stan polskich dróg.

Przed zakupem samochodu z silnikiem benzynowym dobrze jest dokładnie przyjrzeć się mu od spodu. W niektórych egzemplarzach zdarzały się pęknięcia obudowy skrzyni biegów. Częstą usterką jest również falowanie wolnych obrotów spowodowane niesprawnością silniczka krokowego. Zarówno końcówki drążków kierowniczych jak i tuleje metalowo-gumowe wymienia się dość rzadko. Więcej problemów sprawiają jedynie łączniki stabilizatorów. Do typowych usterek Octavii można też zaliczyć problemy z centralnym zamkiem i podnośnikami elektrycznie sterowanych szyb.

Skoda Octavia kombi
Skoda Octavia kombi
Ciekawą alternatywą dla osób mieszkających w górach, lub często poruszających się poza utwardzonymi drogami jest wersja, którą wyposażono dodatkowo w napęd 4X4. Rozdział momentu pomiędzy osiami odbywa się w oparciu o sprzęgło typy Haldex. W normalnych warunkach drogowych napęd przenoszony jest w całości na przednią oś. Jeśli elektronika wykryje uślizg kół, do 50% mocy przekazywane jest na koła tylne. Co ważne system nie sprawia w zasadzie żadnych problemów, działa też nadzwyczaj sprawnie.

Octavia 4X4 zadebiutowała w 1999 roku jako kombi, w 2001 roku ofertę uzupełnił model liftback. W ofercie dostępna była również usportowiona wersja RS, napędzana doładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 180 KM.

Poza niewielką usterkowością i ponadczasowym kształtem karoserii zaletą modelu jest też całkiem niezły poziom bezpieczeństwa. W testach przeprowadzonych przez instytut euroNCAP samochód uzyskał ocenę czterech gwiazdek za ochronę pasażerów dorosłych.

Jeden z pierwszych szkiców Octavii I
Jeden z pierwszych szkiców Octavii I
Bardziej godne polecenia są egzemplarze wyprodukowane po modernizacji w 2000 roku, kiedy to znacznie poprawiła się m.in. jakość plastików we wnętrzu.

W 2005 roku pojawiła się Octavia II, podobnie jak jej poprzedniczka, również zbudowana w oparciu o płytę podłogową Golfa, tyle tylko, że kolejnej - piątej - generacji. Nie oznaczało to jednak zakończenia produkcji aut I generacji. Wprost przeciwnie, auto przemianowane na Octavię Tour, wyłącznie z prostymi silnikami benzynowymi produkowano aż do początku 2011 roku...

Wszystkiego o używanych Skodach, typowych usterkach, zużyciu paliwa i innych kosztach utrzymania dowiecie się z naszego katalogu.

Skoda Octavia I ma 15 lat! - GALERIA ZDJĘĆ

Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!Skoda Octavia I ma 15 lat!

Zobacz także

Skoda Octavia Business Edition. Nowość

Skoda Octavia Business Edition. Nowość 2024-09-18

Skoda systematycznie zwiększa gamę wersji wyposażeniowych Octavii. Niespełna miesiąc temu w cennikach pojawiła się wersja najtańsza, czyli Essence oraz najdroższa, czyli RS. Teraz gama poszerza się o wersję limitowaną Business Edition, którą...
Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny

Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny 2024-08-24

Skoda Octavia IV debiutowała w 2019 roku, a w lutym 2024 roku została poddana modernizacji. Trzeba zauważyć, że auto ma już solidny staż rynkowy, a jest zaskakująco rzadkim, jak na popularność poprzednich generacji, widokiem na polskich drogach.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia 2024-02-14

Skoda Octavia IV generacji debiutowała w 2019 roku i do dziś przetrwała na rynku w formie praktycznie niezmienionej. Ale to już przeszłość, Octavia została wreszcie poddana kuracji odmładzającej.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice 2024-02-07

Skoda Octavia to jeden z bestsellerów czeskiej marki. Octavia powróciła na rynek w 1996 roku i od tamtej pory z salonów wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy tego modelu. Obecna, czwarta generacja debiutowała w listopadzie 2019 roku, a więc wkroczyła...
Używane samochody wciąż drożeją

Używane samochody wciąż drożeją 2022-04-26

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje - przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego...
Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg?

Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg? 2021-08-20

Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Ile pieniędzy przeznaczamy na zakup samochodu, czy jaki jest jego średni wiek? Odpowiedzi na takie pytanie daje ciekawy raport opracowany przez Carvago.com. To największa w Europie platforma sprzedaży samochodów...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS