Skoda oficjalnie zaprezentowała Octavię IV generacji!
Skoda Octavia IV
Skoda Octavia IV ma 4689 mm długości (o 19 mm więcej od Octavii III) i 1829 mm szerokości (wzrost o 15 mm), przy rozstawie 2686 mm. Z przypadku kombi długość nadwozia wynosi 4689 mm (+ 22 mm), szerokość i rozstaw osi są takie same, jak w liftbacku.
Większe rozmiary oznaczają bardziej obszerne wnętrze - pasażerowie siedzący z tyłu mają o 78 mm więcej przestrzeni na kolana. Pojemność bagażnika wzrosła do 640 l w kombi oraz do 600 l w liftbacku.
Skoda Octavia IV
Nadwozie stanowi raczej ewolucję niż rewolucję. Auto jest całkowicie nowe, ale bez problemu w liniach nadwozia poznamy Octavię. Samochód otrzymał światła wykonane w technologii LED, a w topowej wersji - reflektory Full LED Matrix, dzięki czemu możliwa jest stała jazda na światłach drogowych. Po raz pierwszy Octavia otrzymała też dynamiczne kierunkowskazy.
Wnętrze Octavii całkowicie przeprojektowano. Nowa jest dwuramienna kierownica, która w wariancie wielofunkcyjnym może uruchomić 14 różnych funkcji.
Skoda Octavia IV
Zmieniono także konsolę środkową, panele drzwiowe i tablicę wskaźników. Tablica z modułowym, wielopoziomowym układem wskaźników obejmuje kontrastujący, kolorowy obszar pod dużym, samodzielnym centralnym wyświetlaczem wielofunkcyjnym.
Po raz pierwszy dostępne są ergonomiczne fotele. Oprócz funkcji ogrzewania dostępna jest dla nich funkcja masażu oraz wentylacji. Kolejną opcją w nowej Octavii jest trójstrefowa klimatyzacja Climatronic.
Skoda Octavia IV
Octavia IV to pierwszy model Skody, który będzie mógł być wyposażony w przezierny wyświetlacz head-up display.
Udoskonalono panel Virtual Cockpit. System opiera się o ekran o przekątnej 10 cali. Kierowca ma do wyboru cztery widoki: Podstawowy, Klasyczny, Nawigacja, Systemy wspomagające kierowcę.
Skoda Octavia IV
Nowa Octavia to pierwsza Skoda, w której zastosowano technologię "shift by wire" do sterowania skrzynią biegów DSG. Dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechanicznie ze skrzynią biegów, za to przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast znanej dźwigni DSG na konsoli środkowej umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy: R (wsteczny), N (neutralny) oraz D/S (jazda/sport), a także przycisk trybu parkowania P. Takie rozwiązanie znajdziemy też w najnowszym Golfie VIII.
Octavia będzie oczywiście wyposażone w szereg systemów wspomagania kierowcy z adaptacyjnym tempomatem i układem hamowania awaryjnego na czele.
Skoda Octavia IV
Nie brak nowości w zakresie napędu. Nowa Octavia będzie dostępna z silnikami TSI i TDI oraz - po raz pierwszy - w wersjach (i to trzech) hybrydowych.
Po raz pierwszy w gamie Skody znajdą się silniki w technologii miękkiej hybrydy oznaczone eTec. Przy wyposażeniu w 7-biegową skrzynię DSG trzycylindrowy silnik 1.0 TSI wytwarzający 110 KM oraz czterocylindrowy silnik 1.5 TSI zapewniający 150 KM, wykorzystują rozrusznik 48V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V. System umożliwia "żeglowanie" przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy.
Skoda Octavia IV
Oba silniki są także dostępne w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów, ale wówczas bez technologii miękkiej hybrydy.
Silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM jest dostępny wyłącznie z napędem na cztery koła i 7-biegową skrzynią DSG. Wszystkie silniki TSI są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Silniki wysokoprężne to jednostki 2.0 TDI dostępne w wersjach od 115 KM, przez 150 po 200 KM. Jednostki te należą do nowo opracowanej generacji silników EVO. Oprócz filtra cząstek stałych silniki te są wyposażone w nowo zaprojektowany system uzdatniania spalin w układzie selektywnej redukcji (SCR). Warianty o mocy 150 KM oraz 200 KM są dostępne z opcjonalnym napędem na cztery koła.
Skoda Octavia IV
Nowa Octavia będzie kolejnym po modelu Superb iV autem wyposażonym w technologię hybrydową typu plug-in. Samochód o nazwie Octavia iV będzie oferowany z silnikiem benzynowym 1.4 TSI oraz silnikiem elektrycznym. Moc systemowa to 204 lub 245 KM. Oba warianty będą wyposażone w 6-biegową skrzynię DSG. Pojemność litowo-jonowych baterii to 13 kWh, zasięg w trybie elektrycznym sięga 55 km.
Oprócz standardowego zawieszenia Skoda Octavia będzie oferowana z opcjonalnym zawieszeniem sportowym (niższym o 15 mm) oraz z pakietem na bezdroża z prześwitem zwiększonym o 15 mm. Opcjonalnie dostępna jest funkcja dynamicznej kontroli zawieszenia (DCC).
Na początek Skoda Octavia IV będzie dostępna w wersji wyposażenia Ambition oraz Style. Nieco później, w przyszłym roku, do oferty wejdzie podstawowa wersja wyposażenia Active, uterenowiona Scout oraz sportowa RS.