Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslavi.
Skoda Octavia
Tak zaczęła się historia: przez następne dwie dekady Skoda Octavia stała się światowym hitem sprzedaży i po dziś dzień jest najlepiej sprzedającym się modelem czeskiej marki. Popularny kompakt odegrał kluczową rolę w osiągnięciu przez Skodę globalnego sukcesu rynkowego.
Skoda Octavia III
W lutym 1995 roku w Mladej Boleslavi położono kamień węgielny pod budowę nowej linii produkcyjnej, z której nowy model czeskiej marki miał zacząć zjeżdżać już 18 miesięcy później. Skoda zbudowała dla niego nowoczesny obiekt o powierzchni 32 000 m2, któremu towarzyszyły kolejne 2 500 m2 powierzchni biurowych i 3 000 m2 powierzchni socjalnych. W marcu 1996 roku ukończono nową lakiernię, gdzie już wkrótce pokrywano lakierem dziennie do 1 800 sztuk modeli Felicia i Octavia.
Skoda Octavia
3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej, Václav Havel, zainaugurował działalność nowej fabryki i dał oficjalny znak rozpoczęcia seryjnej produkcji nowej Skody Octavia.
Skoda Octavia II
Rozwój zupełnie nowej serii modelowej nazwanej Octavią rozpoczął się w 1992 roku, na około 12 miesięcy przed przejęciem czeskiej marki przez grupę Volkswagena. Kompaktowy model wsparto na zupełnie nowej wówczas płycie podłogowej koncernu. Konstrukcja, zaprojektowana z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik CAD (projektowania wspomaganego komputerowo), przyniosła doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, wspieranego także poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera. Dla modelu Octavia Skoda po raz pierwszy w swojej historii zaoferowała także poduszki powietrzne boczne.
Skoda Octavia
Duża pokrywa kompaktowego liftbacka była wyjątkowo praktyczna: zapewniała doskonały dostęp do bagażnika o pojemności aż 528 litrów, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń rozrastał się do 1328 litrów.
W roku 1996 – pierwszym roku sprzedaży Octavii – klienci mogli wybierać spośród dwóch czterocylindrowych silników benzynowych i jednej jednostki wysokoprężnej. W maju 1998 roku gamę poszerzył wariant kombi, który od roku 1999 był dostępny także w wersji z napędem 4x4.
Skoda Octavia
Ostatni egzemplarz Octavii pierwszej generacji zjechał z taśmy produkcyjnej w listopadzie 2010 roku. Przez ponad czternaście lat między wrześniem 1996 roku a listopadem 2010 roku wyprodukowano około 970 000 liftbacków i 470 000 kombi.
Sukces pierwszej Octavii płynnie przeniósł się na wyniki następcy: w latach 2004–2013 wyprodukowano w sumie aż 1,6 miliona liftbacków i 900 000 kombi drugiej generacji modelu. Najnowsza, trzecia odsłona Octavii weszła do produkcji w grudniu 2012 roku.
Dziś ten bestsellerowy model uważany jest za serce marki i cieszy się nieustannie ogromną popularnością tak wśród osób indywidualnych, jak i flot. Octavia odnosi także sukces w Polsce, gdzie od lat jest najczęściej wybieranym nowym samochodem na rynku.
Od startu produkcji 3 września 1996 roku fabryki Skody opuściło w sumie już ponad pięć milionów egzemplarzy Octavii. Obok fabryki w Mladej Boleslavi, produkcja tego modelu odbywa się także w obiektach Skody w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie (odpowiednio na rynki chiński, indyjski i rosyjski).