20. rocznica wprowadzenia na rynek Octavii zbiegła się z jubileuszem - po różne wersje tego modelu czeskiej marki sięgnęło w sumie pięć milionów Klientów z całego świata.
Skoda Octavia
W latach 1959–1964 wyprodukowano 364 000 sztuk Octavii w fabrykach w Mladá Boleslav i Kvasiny. Łacińskie słowo „Octavia” oznacza „ósma” – był to ósmy „nowoczesny” model czeskiej marki z niezależnym zawieszeniem, które zadebiutowało w roku 1933.
Prace nad nowym modelem rozpoczęto w roku 1992, rok po wejściu Skody w ramy grupy Volkswagena. Samochód opracowywano na bazie zupełnie nowej platformy VW. Z pomocą nowoczesnych technologii komputerowych CAD inżynierowie zaprojektowali sztywne nadwozie, podczas gdy zespół stylistów Skody z Mladá Boleslav kierowany przez Dirka van Braeckela nakreślił charakterystyczny kształt Octavii.
Skoda Octavia
Inżynierowie ogromną wagę przywiązywali do kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Obok znanych już wcześniej, z modelu Felicia, czołowych poduszek powietrznych, marka po raz pierwszy zaoferowała równolegle boczne poduszki powietrzne, umieszczone w oparciach foteli.
Rozwiązaniem wyróżniającym ten model była praktyczna tylna pokrywa typu liftback, gwarantująca doskonały dostęp do dużego bagażnika o pojemności 528 litrów (rozrastającego się do aż 1 328 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).
Skoda Octavia RS
Skoda Octavia zadebiutowała na rynku w roku 1996 wraz z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Gamę otwierał motor 1.6 MPI o mocy 75 KM, powyżej pozycjonowana była wersja 1.8 20V o mocy 125 KM.
Nowoczesny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI generował 90 KM przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5,1 l/100 km. Skoda stopniowo rozszerzała portfolio napędowe tego modelu, dodając między innymi bardzo oszczędną, ale pozbawioną dynamiki wersję 1.9 SDI/68 KM oraz dynamiczną 1.8 20V Turbo/150 KM.
Skoda Octavia II RS
W maju 1998 roku gama została poszerzona o Octavię Combi. Nowa wersja nadwoziowa szybko stała się ulubioną, zwłaszcza w krajach europejskich. W 1999 roku wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła.
Na potrzeby nowej Octavii Skoda wybudowała nową linię produkcyjną zajmującą halę o powierzchni 37 500 m2 w centralnych zakładach marki w Mladá Boleslav oraz nową lakiernię o wydajności 1 800 samochodów na dzień. Nowa fabryka rozpoczęła swoją działalność 3 kwietnia 1996 roku. Zdolności produkcyjne placówki zwiększały się stopniowo z 90 000 do 350 000 samochodów rocznie, dając Skodzie tytuł największego wytwórcy przemysłowego w całych Czechach.
Skoda Octavia II Combi
Ostatni egzemplarz pierwszej generacji modelu zjechał z taśmy fabryki w Vrchlabí w listopadzie 2010 roku. Przez czternaście lat produkcji Skoda dostarczyła na całym świecie 970 000 liftbacków i 470 000 egzemplarzy kombi.
Druga generacja Octavii okazała się godnym następcą czeskiego bestsellera: pomiędzy rokiem 2004 a 2013 Skoda sprzedała aż 1,6 miliona liftbacków i 900 000 sztuk kombi. W tym czasie Octavia zanotowała debiut wielu ważnych innowacji technologicznych, jak dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG i bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych.
Skoda Octavia III Combi
Trzecia generacja modelu stanowiła jak dotąd największą rewolucję w historii tej serii. Na rynku zadebiutowała w listopadzie 2012 roku, a w marcu 2016 roku w Mladá Boleslav świętowano już produkcję miliona egzemplarzy tej serii.
Łącznie czeska marka zbudowała przez dwadzieścia lat aż pięć milionów swojego najbardziej znanego modelu.
Obok zakładów w Mladá Boleslav, model Octavia produkowany jest także w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.