Rozwój, jaki w ostatnich latach przeżywa Skoda może imponować. Żaden inny producent nie przeszedł tak imponującej przemiany z socjalistycznej firmy w światowy koncern, która masowo produkuje świetnie sprzedające się samochody.
Skoda Octavia I
Czesi obchodzili właśnie spory jubileusz. Wczoraj bramę fabryki w Mlada Boleslav opuścił bowiem czteromilionowy egzemplarz Octavii. A model ten był - i jest nadal - niezwykle istotny dla czeskiego producenta. Od 1996 roku do chwili obecnej sprzedaż Octavii stanowi 38 procent całej sprzedaży Skody.
Skoda Octavia I
To właśnie Octavia była pierwszym całkowicie nowym modelem Skody opracowanym po upadku "żelaznej kurtyny" i pierwszym, który powstał pod egidą Volkswagena. Samochód ten bazował na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV i chociaż nie imponował rozstawem osi, przez co było ciasno na tylnej kanapie, to klienci doceniali przystępną cenę i duży bagażnik.
Skoda Octavia II przed liftingiem
W 2003 roku Skoda zaprezentowała Octavię II. Ten samochód również opierał się na płycie podłogowej Golfa, ale już piątej generacji. W ten sposób wyeliminowano największą wadę poprzednika, czyli niewielki rozstaw osi i ciasnotę w drugim rzędzie siedzeń. Samochód trafił do salonów w 2004 roku i przetrwał w produkcji niezwykle długo, bo aż do 2013 roku, przy czym przeprowadzono tylko jeden większy lifting - na początku 2009 roku.
Skoda Octavia II po liftingu
Warto dodać, że wraz z uruchomieniem produkcji nowego modelu Skoda nie rezygnowała z produkcji poprzednika. Przeciwnie, samochód otrzymywał nazwę Octavia Tour i z podstawowymi silnikami oraz atrakcyjnymi cenami pozostawał w ofercie. Produkcję Octavii Tour I zakończono dopiero w 2010 roku (po 14 latach od debiutu!), po premierze wersji poliftingowej Octavii II. Przy tym Tourem została Octavia II sprzed liftingu.
Skoda Octavia III
Z tego zabiegu zrezygnowano dopiero obecnie, Tour zniknął z oferty wraz z Octavią II, po wejściu trzeciej generacji tego modelu. Dlaczego? Trudno powiedzieć, jednak można podejrzewać, że producent bał się tzw. kanibalizmu. Tego, że poprzedni model był na tyle dobry, że klienci będą go wybierać zamiast nowej konstrukcji. To nawet bardzo prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że w gamie Octavii III brak zwykłego silnika wolnossącego...
Obecnie Skoda Octavia III dostępna jest jako liftback i Combi, również w wersji 4x4 oraz usportowionej RS.