Suzuki Jimny to samochód-fenomen. Auto obecnej generacji (seria JB) debiutowało na rynku w 1999 roku i niemal w niezmienionej formie wciąż znajduje się w produkcji!
Suzuki Jimny
Do polskich salonów trafił właśnie nowy pojazd w o tej nazwie. Oczywiście "nowy" to określenie używane przez producenta, bo tak naprawdę, nikt poza fanami modelu nie dostrzeże, że nowy w Jimnym jest przedni zderzak i maska silnika. Aha, i osłona chłodnicy, która w zależności od poziomu wyposażenia może mieć użebrowanie poziome i nielakierowane (wersja bazowa) lub też pionowe i lakierowane (wersje wyższe). Nowy zderzak wpłynął natomiast na długość całkowitą pojazdu, która wzrosła o całe 3 cm (do 354,5 cm, licząc z kołem zapasowym i osłoną - 369,5 cm). Oczywiście dodatkowych 3 cm nie znajdziemy we wnętrzu Jimny...
Suzuki Jimny
I żeby wyjaśnić wątpliwości. Żaden z Japończyków w Suzuki nie uznał wcale, że sylwetka Jimny się zestarzała i konieczny jest lifting. Wprost przeciwnie, zmiany zostały podyktowane zaostrzeniem europejskich przepisów homologacyjnych, które wchodzą w życie 31 grudnia, i które dotyczą oddziaływania zderzaka i maski na nogi i głowę pieszego. To zresztą te same przepisy, na które powołuje się Fiat, uzasadniając konieczność zakończenia produkcji Pandy Classic w Tychach. Według Fiata dostosowanie Pandy do nowych wymogów wymaga olbrzymi nakładów i głębokiej ingerencji w nadwozie... Przypomnijmy, ze Panda debiutowała w 2003 roku, a więc jest konstrukcyjnie 4 lata młodsze niż Jimny...
Suzuki Jimny
Wracając do Suzuki, to gama modelowa Jimny obejmuje obecnie trzy wersje wyposażenia: Club, Comfort i Elegance. W "nowym" modelu standardowe wyposażenie wzbogacono o system mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX (wszystkie wersje) oraz elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne (dla wersji Comfort). Wersja wyposażenia Elegance jest dostępna zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.
Oferta obejmuje osiem kolorów nadwozia, przy czym wybierają najwyższy poziom wyposażenia Elegance można zdecydować się na wersję dwubarwną, w której nadwozie jest w wybranym kolorze metalicznym, a jego dolne części (tj. zderzaki, nadkola, listwy drzwiowe i progowe) są lakierowane również metalicznym szarym kolorem.
Suzuki Jimny
Suzuki Jimny to jeden z ostatnich dostępnych na rynku prawdziwych samochodów terenowych. Układ napędowy Drive Action 4x4 z pneumatycznie uruchamianą blokadą piast przednich kół pozwala na przełączanie pomiędzy trybem napędu na dwa tylne koła (2WD) oraz na wszystkie koła (4WD) podczas jazdy. W trybie napędu na cztery koła można dokonać wyboru między 2 ustawieniami: tryb drogowy (4WD), który najlepiej sprawdza się na względnie płaskich nawierzchniach lub przeznaczony do pokonywania przeszkód w terenie tryb terenowy z włączonym przełożeniem redukcyjnym (4WD-L).
Jak na prawdziwą terenówkę przystało, Suzuki Jimny zbudowano w oparciu o trzyczęściową ramę, która opiera się na zawieszeniu zależnym z trzema elementami prowadzącymi (z przodu i z tyłu), sprężynami i sztywnymi mostami napędowymi. Niezależne zamocowanie amortyzatorów obok sprężyn pozwala uzyskać większy skok i bardziej płynną reakcję zawieszenia.
Suzuki Jimny
Nadwozie jest połączone z ramą za pomocą specjalny poduszek, które tłumią hałasy i wibracje pracy układu zawieszenia. Zastosowanie sztywnych mostów napędowych zapewnia doskonałą przyczepność w terenie. Gdy koło wjedzie na wzniesienie, koło po przeciwnej stronie osi jest dociskane do dołu, co poprawia kontakt z nawierzchnią. Po stronie atutów Suzuki Jimny trzeba też wymienić duży kąt natarcia (34 stopni) i zejścia (46 stopni). Oczywiście taka konfiguracja (rama, sztywne mosty) sprawa, że Jimny nie jest najwygodniejszym samochodem podczas eksploatacji na asfaltach...
Od początku produkcji Jimny jest oferowany tylko z jednym silnikiem - benzynową jednostką o pojemności 1.3 l, która początkowo dysponowała mocą 80, a obecnie - 85 KM.
Suzuki Jimny
Ceny odświeżonego Suzuki Jimny zaczynają się od 57 900 zł za wersję Club. Wyposażenie jest ubogie, ale obejmuje manualną klimatyzację, dwie poduszki powietrzne i ABS z układem wspomagania hamowania awaryjnego (BA). Brak natomiast centralnego zamka czy elektrycznie sterowanych szyb i lusterek.
Z tego względu chyba lepszym wyborem będzie Jimny w wersji Comfort, który kosztuje 62 900 zł, ale wyposażony jest m.in. w elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, zamek centralny ze zdalnym sterowaniem, radio z CD i podgrzewane fotele przednie
Suzuki Jimny
Natomiast najwyższą wersję Elegance wyceniono na 65 900 zł. Za tę cenę dostaniemy auto wyposażone m.in. w aluminiowe felgi, skórzaną kierownicę i fotele. Tylko w tej wersji dostępny jest automat, który wymaga dopłacenia 3 tys. zł.
Suzuki Jimny to samochód stary konstrukcyjne i wizualnie. Ale jeśli ktoś szuka dzielnego i względnie taniego prawdziwego samochodu terenowego, to Suzuki Jimny ma niewielu konkurentów...