Toyota Supra 3.0 Turbo 340 KM
Toyota Supra to model o długiej historii i dużym znaczeniu dla japońskiego producenta. Pierwszy pojazd o tej nazwie pojawił się w 1978 roku i stopniowo ewoluował z eleganckiego coupe w rasowy pojazd sportowy, napędzany rzędowymi, sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi.
Samochód zdobył wierne grono fanów, w sumie powstały cztery generacje Supry. Niestety, w 2002 roku Toyota zakończyła produkcję bez wprowadzenia następcy.
Toyota Supra wróciła na rynek dopiero... 17 lat później. W styczniu 2019 roku (światowy debiut miał miejsce na salonie genewskim w marcu) Japończycy zaprezentowali Toyotę GR Supra. Niestety, nie jest to całkowicie własna, japońska konstrukcja - samochód opracowano bowiem na bazie BMW Z4.
Z niemieckiego modelu pochodzą silniki, skrzynia biegów i płyta podłogowa. Japońscy styliści nie mieli więc pełnej swobody i... niestety to widać.
Auto stara się nawiązywać zarówno do dawnych generacji Supry, jak i innego obecnie produkowanego sportowego modelu Toyoty (wspólnie z Subaru), czyli GT86. Kontrowersje może jednak budzić przedni zderzak, a także tył samochodu, który wygląda trochę, jakby się kończył... za wcześnie.
I może to nawet nie być tylko wrażenie. Nowa Toyota Supra ma tylko 438 cm długości i rozstaw osi wynoszący 247. Jest więc dłuższa od GT86 o 14 cm, ale... ma mniejszy i to aż o 10 cm rozstaw osi. Bo przecież BMW Z4 to po prostu mały samochód...
Wnętrze Toyoty GR Supra stanowi miks rozwiązań japońsko-niemieckich. Cały projekt deski rozdzielczej i konsoli środkowej jest japoński, ale wykorzystano elementy niemieckie. Z BMW pochodzi np. 8,8-calowy ekran systemu infotainment (zachowano nawet czcionkę) wraz ze sterowaniem (dotykowo lub pokrętłem na konsoli środkowej), a także lewarek skrzyni biegów, panel klimatyzacji i wielofunkcyjna kierownica.
Źródłem mocy Supry jest trzylitrowa, sześciocylindrowa, rzędowa jednostka benzynowa, produkcji BMW. Silnik generuje 340 KM i 500 Nm. Moment obrotowy trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej. Toyota GR Supra rozpędza się do 100 km/h w 4,3 s, prędkość maksymalna to 250 km/h.
Podobnie, jak Z4, Supra ma zapewniać doskonałe właściwości jezdne. Dba o to pięciowahaczowe zawieszenie tylne oraz nisko położony środek ciężkości wraz z dobrym rozkładem mas między osiami. Trakcję zapewnia elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a hamowanie - układ hamulcowy Brembo.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-06-14