Toyota Yaris Cross zadebiutowała na rynku w 2021 roku, teraz Japończycy zdecydowali się na modernizację tego modelu. Wśród nowości jest mocniejszy napęd hybrydowy.
Toyota Yaris Cross po modernizacji
Ponadto auto zyska uaktualnione systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Debiutują też nowe cyfrowe zegary, najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect i cyfrowy kluczyk.
Yaris Cross, podobnie jak Yaris hatchback, otrzyma nowy napęd hybrydowy piątej generacji o nazwie Hybrid 130. Układ z 1,5-litrowym silnikiem ma nową przekładnię oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny MG1. Wraz z ulepszeniem jednostki sterującej mocą (PCU) pozwoliło to zwiększyć moc o 14% ze 116 do 132 KM. Jednocześnie zwiększono moment obrotowy silnika elektrycznego MG2 w całym zakresie obrotów, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 30% ze 141 do 185 Nm.
Te zmiany przekładają się nie tylko na lepsze przyspieszanie, ale też na większą elastyczność. Yaris Cross rozpędza się do 100 km/h o pół sekundy szybciej (10,7 s), krótszy o 0,4 sekundy jest czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (8,9 s).
Toyota Yaris Cross po modernizacji
Nowy napęd będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, w tym GR SPORT oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM nadal będzie dostępny.
Yaris Cross zyskał lepsze wygłuszeni. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Wygłuszenie deski rozdzielczej zmieniono z jednowarstwowego na trójwarstwowe, a dodatkową warstwę filcu dodano w jej górnej części. Ponadto zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne.
Toyota Yaris Cross po modernizacji otrzymała ulepszone i rozbudowane multimedia. W zależności od wersji przed kierowcą umieszczono 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (Active, Comfort i Style) lub 12,3-calowy wirtualny kokpit (Executive, GR SPORT oraz Premiere Edition), a ekran systemu multimedialnego ma przekątną 9- lub 10,5 cala.
Toyota Yaris Cross po modernizacji
Standardem w Yarisie Cross jest system multimedialny Toyota Smart Connect o zwiększonej mocy obliczeniowej. Nawigacja oparta jest na chmurze, a informacje o ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco. Asystent głosowy wywoływany komendą „Hej Toyota” został zaprogramowany tak, by rozumieć naturalną mowę, w tym takie komunikaty jak np. „Hej Toyota, jest mi zimno” i reaguje na nie poprzez podniesienie temperatury wnętrza. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
Yaris Cross tak jak Yaris hatchback będzie dostępny z cyfrowym kluczykiem. Połączony z aplikacją MyToyota umożliwia korzystanie z auta przy pomocy smartfona nawet pięciu użytkownikom. Cyfrowy kluczyk otwiera i zamyka samochód, a także go uruchamia bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.
Cyfrowy kluczyk jest kompatybilny ze smartfonami z systemami operacyjnymi Apple i Android. W wersji GR SPORT i Premiere Edition będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.
Aplikacja MyToyota oferuje też inne przydatne funkcje jak m.in. zdalne otwieranie i zamykanie auta, nagrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą czy aktywowanie świateł awaryjnych, by odnaleźć swojego Yarisa Cross na zatłoczonym parkingu.
W Yarisie Cross zastosowano ten sam zestaw systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Dzięki modułowi DCM multimedia, a także systemy Toyota Safety Sense auta można aktualizować metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.
Yaris Cross zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które mają lepsze parametry i dzięki temu wykrywają większą liczbę niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy od teraz też motocykliści. Yaris Cross ma teraz też funkcję ograniczenia przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem.
W samochodzie zastosowano ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC), który wyposażono także w funkcję uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony, a układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.