Takiej premiery już dawno nie było, o ile była kiedykolwiek. Mazda jednocześnie w Londynie, St. Petersburgu, Istambule, Melbourne i Nowym Jorku zorganizowała statyczny pokaz III generacji modelu 3. Co więcej, pokaz został zorganizowany niemal dokładnie w 10 lat od uruchomienia produkcji Mazdy3 I generacji.
Mazda 3
Mazda3 to najlepiej sprzedający się model tego japońskiego producenta. Nic więc dziwnego, że premiera nowej generacji to tak wielkie wydarzenie.
Jaka jest nowa Mazda? Mazda3 III generacji to... trzeci pojazd japońskiej marki (po CX-5 i Mazdzie6) zaprojektowany zgodnie z filozofią "KODO - dusza ruchu". Jednym słowem auto wygląda dynamicznie, nawet wtedy gdy stoi... Jednocześnie projektantom udało się osiągnąć bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,27.
Mazda 3
By śladem dynamicznej stylizacji podążyły właściwości jezdne japońscy inżynierowie aż o 30 proc. zwiększyli sztywność nadwozia oraz przekonstruowali zawieszenie (przednie oparte o kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano zapewniający dobre prowadzenie układ wielowahaczowy). Ponadto układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni niż do tej pory, przez co zapewnia lepsze czucie drogi.
Mazda 3
Nowa Mazda3 ma 4,46 m długości, rozstaw osi zwiększono o 3 cm, do 270 cm. Co ciekawe, takim wynikiem nie mogła się pochwalić się nawet Mazda6 pierwszej generacji! Szerokość nadwozia wynosi niespełna 180 cm, a wysokość - 145 cm. Pojemność bagażnika to 350 litrów. Auto dostępne będzie w jednym z dziewięciu kolorów nadwozia, z kołami o średnicy od 16 do 18 cali.
Mazda 3
Źródło napędu nowej Mazdy3 będzie stanowił jeden z trzech silników benzynowych lub jednostka wysokoprężna, przy czym wszystkie posiadają bezpośredni wtrysk paliwa oraz rozrząd oparty o łańcuch. Bazowy silnik to benzynowa konstrukcja 1.5 SkyActiv-G, która generuje 100 KM mocy i 150 Nm momentu obrotowego. Ponadto dostępne będą dwie benzynowe jednostki dwulitrowe, w wersjach 120 i 165 KM, przy czym moment obrotowy obu wersji to 250 Nm. Mocniejszy silnik dwulitrowy będzie standardowo wyposażony w układ odzyskiwania energii i-ELOOP.
Mazda 3
Fanie diesli nie będą mieli w czym wybierać. Jedyny silnik wysokoprężny 2.2 SkyActiv-D ma 150 KM mocy i 380 Nm. Alternatywy nie ma.
Bardzo bogate jak na samochód kompaktowy będzie mogło być wyposażenie. Lista opcji obejmuje m.in. wyświetlacz HUD, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego kąta czy utrzymywania toru jazdy. Całkowitą nowością jest układ DRSS, który w czasie rzeczywistym oblicza czas pozostały do kolizji z przeszkodą, jeśli kierowca nie podejmie działań.
Nowa Mazda3 trafi do europejskich salonów jesienią. Wcześniej, na wrześniowym salonie we Frankfurcie odbędzie pierwsza publiczna prezentacja.