chceauto.pl
x
Używane: Citroen Saxo

Używane: Citroen Saxo

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-30
Citroen Saxo to następca niezbyt urodziwego, kanciastego, modelu AX. Samochód trafił do sprzedaży w 1995 roku i wytwarzany był przez kolejne osiem lat.

Przez cały okres produkcji model poddawany był licznym drobnym modernizacjom, ale o poważniejszym liftingu mówić można jedynie w przypadku roku modelowego 1999. Wtedy gruntownie zmienił się wygląd pasa przedniego (większe reflektory i inna osłona chłodnicy), niejako przy okazji odświeżono też kształt deski rozdzielczej.

Saxo jest bratem bliźniakiem innego popularnego auta koncernu PSA – Peugeota 106. Wspólne są w ich przypadku płyty podłogowe, jednostki napędowe oraz... lista typowych usterek.

Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Obecnie Citroena Saxo kupić można za przysłowiowe grosze
Mimo że od rozpoczęcia produkcji minęło wiele lat, we wnętrzu auta wiek konstrukcji zdradzają jedynie detale, jak chociażby suwakowa regulacja temperatury i ustawień wentylacji. Poza tą drobnostką kabinie trudno jednak zarzucić jakieś poważniejsze uchybienia – kształt deski rozdzielczej i jakość plastików nie odbiegają od klasowej średniej, pochwalić należy dość wygodne przednie fotele.

Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary, auto zaskakuje ilością miejsca, zwłaszcza na przednich fotelach. Świetnie zagospodarowano też przestrzeń bagażową – pojemność bagażnika - 280 l jest niewiele mniejsza, niż w wielu znacznie młodszych autach kompaktowych! Dzięki takiemu podejściu Saxo sprawdzi się nie tylko w mieście – młode małżeństwo bez większych obaw może się nim wybrać w wakacyjną podróż.

Na przestrzeni lat samochód oferowany był w wielu wersjach nadwoziowych. Jedynie podstawowy, oferowany w pierwszych latach produkcji motor 1,0 l o mocy 45 KM rozczarowywać może osiągami i zużyciem paliwa. Niezłym wyborem okażą się za to bardzo popularny 1,1 l (60 KM) i 1, 4 l (75 KM). Oba zapewniają znośną dynamikę, przyzwoite zużycie paliwa i nie są szczególnie kłopotliwe w eksploatacji. Pochwalić wypada również wysokoprężny silnik 1,5 l, który zapewnia całkiem niezłe (jak na auto miejskie) osiągi (ok. 15 s. do 100 km/h) i wykazuje się dużą trwałością. W dużej mierze jest to zasługa archaicznej techniki – jednostka nie ma ani turbosprężarki, ani wtysku bezpośredniego, ani dwumasowego koła zamachowego. W tym przypadku trzeba się jednak liczyć z niską kulturą pracy (drgania i hałas) oraz tym, że przebiegi większości Diesli oferowanych na naszych rynku kwalifikują auta raczej do kasacji...

Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Samochód świetnie sprawdza się w mieście
Dla młodych, dynamicznych kierowców, Citroen przewidział usportowioną (przynajmniej wizualnie) odmianę VTS występującą z 75-konnym silnikiem 1,4 l oraz 1,6-litrowym, szesnastozaworowym motorem rozwijającym 118 KM. Niestety, zakup auta z serii VTS wiąże się z podwyższonym ryzykiem – z uwagi na ostre traktowanie większość znajduje się w opłakanym stanie technicznym, duża część ma też za sobą wypadkową przeszłość.

Jakich usterek można się spodziewać po leciwym Saxo i na co zwrócić uwagę przy oględzinach?

Niezależnie od rocznika, wszystkie Saxo miały w pełni ocynkowane nadwozia, więc – przynajmniej teoretycznie – nie powinno być problemów z rdzą. Radzimy jednak dokładnie przyjrzeć się karoserii - występowanie rdzy świadczy o niechlujnie przeprowadzonych naprawach blacharskich (jako pojazd typowo miejski, używany głównie przez mniej zamożnych kierowców Saxo często uczestniczyły w „przygodach parkingowych”).

Najdotkliwszą – z punktu widzenia portfela – usterką jest zużycie się łożysk igiełkowych tylnej belki. Na nieszczęście dla właścicieli starszych modeli, Citroen zastosował to poprawiające komfort i właściwości jezdne rozwiązanie również w najtańszym aucie, co z czasem może odbić się na kosztach eksploatacji.

Oglądając auto zwróćmy uwagę na ustawienie tylnych kół (również pod obciążeniem) – jeśli widać wyraźny negatyw (góra koła zdaje się pochylać do wewnętrznej strony nadkola) lepiej zrezygnujmy z zakupu. Koszt regeneracji tylnej belki to około 1000 zł – czyli – nierzadko – połowa wartości rynkowej auta...

Pierwsze symptomy zużycia elementów zwieszenia tylnej osi rozpoznać też można w czasie jazdy – przejeżdżając przez dziury zacierające się łożyska wydają charakterystyczne skrzypienie.

Na szczęście, to w zasadzie jedyna przypadłość Saxo, której usunięcie może znacząco nadwerężyć nasz portfel. Dla przykładu – w przednim zawieszeniu zastosowano klasyczną kolumnę McPhersona – a sworznie i tuleje wymienia się bez konieczności kupowania całego wahacza (który zresztą też nie jest drogi).

Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Citroen Saco oferuje jedne z najbardziej komfortowych zawieszeń w klasie
Kupując Saxo trzeba się przygotować na dokuczliwe, ale stosunkowo tanie w naprawie usterki. W jednostkach benzynowych często zawodzi np. sonda lambda (nowa to ok. 150 zł) czy silniczek krokowy (falowanie obrotów – na krótko pomaga czyszczenie), ich charakterystyczną cechą (dotyczy też nowszych jednostek Citroena) jest też stosunkowo duży apetyt na olej (zwłaszcza jeśli często jeździmy po mieście). Problemy sprawiać też może układ chłodzenia (niesprawny termostat, wycieki z chłodnicy). Z czasem naprawy wymagać też mogą hamulce (zapiekające się lub cieknące cylinderki)

Figle płata instalacja elektryczna – „wariują” kontrolki, przestają działać różnego rodzaju czujniki, immobiliser, czy - w bogatszych wersjach - ABS (najczęściej to wina czujników przy kołach).

Nieskomplikowana budowa i dobra dostępność części zamiennych sprawia, że koszty eksploatacji nie powinny być duże. Pamiętajmy jednak, że Saxo to wiekowy pojazd, który zaprojektowany został z myślą o miejskim użytkowaniu. Poziom zabezpieczenia pasażerów przed skutkami wypadków najlepiej oddaje słowo „kiepski”...


Używane: Citroen Saxo - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen SaxoUżywane: Citroen Saxo

Zobacz także

Suzuki Swift 2024 - nowe wydanie miejskiego klasyka

Suzuki Swift 2024 - nowe wydanie miejskiego klasyka 2024-09-05

Gdyby ktoś zapytał mnie, jak wyobrażam sobie wzorzec miejskiego samochodu segmentu B, to od razu w mojej głowie pojawiłby się między innymi Suzuki Swift. Model ten na rynku dostępny jest już od 1983 roku. W 2004 roku auto przeszło gruntowną...
Suzuki Swift VII generacji (2024) już w Polsce. Ceny

Suzuki Swift VII generacji (2024) już w Polsce. Ceny 2024-03-26

Suzuki Swift VII już generacji został zaprezentowany po raz pierwszy pod koniec 2023 roku. Samochód jest całkiem podobny do produkowanego od 2017 roku poprzednika.
Suzuki Swift nowej generacji

Suzuki Swift nowej generacji 2023-12-07

Suzuki Swift to jeden z filarów sprzedaży japońskiej marki. Właśnie zaprezentowano kolejną generację tego pojazdu.Stylistycznie nowe Suzuki Swift nie stanowi niespodzianki. Na pewno nie można mówić o żadnej rewolucji, a jedynie ewolucji wyglądu....
Suzuki Swift Hybrid CVT. Mały i hybrydowy

Suzuki Swift Hybrid CVT. Mały i hybrydowy 2022-09-01

Wśród wszystkich chwilowych trendów i przemijających wzrostów popularności różnorakich typów samochodów, jeden niezmiennie pozostaje potrzebny i doceniany przez szerokie grono klientów. Mowa tu o niewielkich hatchbackach, świetnie odnajdujących...
Używane samochody wciąż drożeją

Używane samochody wciąż drożeją 2022-04-26

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje - przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego...
Euro NCAP. Pierwsze testy w 2022 roku

Euro NCAP. Pierwsze testy w 2022 roku 2022-03-06

Euro NCAP opublikowało pierwsze w 2022 roku wyniki testów zderzeniowych. Obyło się bez wpadek - Volkswagen Polo i Taigo zdobyły maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, podobnie jak Lexus NX i elektryczne Renault Megane e-Tech. Jedynie nowe BMW 2 Coupe...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS