Pierwsza, produkowana w latach 1998-2005 generacja
Mercedes ML (klasy M, typoszereg W163) okazała się wpadką jakościową. Druga generacja miała więc trudne zadanie odbudowania pozycji.
Mercedes ML W 164
Mercedes W164 debiutował w 2005 na salonie w Detroit. Nie było w tym przypadku - samochód skonstruowano z myślą o rynku amerykańskim. Auto zbudowano od podstaw, przede wszystkim rezygnując z oparcia na ramie, i wykorzystując płytę podłogową modelu GL, Zrezygnowano jednocześnie ze stosowania manualnych skrzyń biegów czy silników czterocylindrowych (najmniejszą pojemność ma trzylitrowy diesel). W ofercie znalazły się za to silniki V8, zarówno benzynowe, jak wysokoprężne. Wszystkie auta miały również napęd na 4 koła, niektóre - pneumatyczne, regulowane zawieszenie.
W polskich warunkach zużycie paliwa benzynowych wersji Mercedesa ML potrafi wykończyć najbardziej majętnych. W silnikach V8 trzeba liczyć się ze spalaniem w cyklu miejskim na poziomie 20 l/100 km, a silnik V6 nie są wcale znacznie bardziej oszczędne. Wszystko przez dużą moc, liczbę cylindrów, ale również gabaryty i masę samochodu.
Mercedes ML W 164
W tej sytuacji pozostają dwa rozwiązania - wybór auta z silnikiem wysokoprężnym lub zagazowanie benzynowego.
Który wybór jest lepszy? Tu nie ma prostej odpowiedzi. Samochody z dieslami będą zwykle miały większe przebiegi, a to oznacza, że prędzej czy później można się spodziewać zużycia układu wtrysku (common-rail) czy turbosprężarki (nastawki klap). Podczas jazdy miejskiej mogą ponadto pojawiać się problemy z filtrem DPF. Ryzykowne jest kupowanie najmocniejszych wersji - potężnego momentu mogą nie wytrzymywać automatyczne przekładnie.
Silniki benzynowe w rozsądnych odmianach nie sprawiają większych problemów przy przeróbce na LPG, ale ze względu na liczbę cylindrów sama instalacja tania nie będzie. Silniki są również trwałe, chociaż zdarzają się przypadku rozciągania łańcucha rozrządu.
Mercedes ML W 164
]Na rynku wtórnym dominują zdecydowanie samochody z silnikami Diesla 3.0V6, przy czym są one dostępne w różnych wersjach mocy.
W przeciwieństwie do pierwszej generacji Mercedesa ML, która była oparta na ramie, druga generacja miała już nadwozie samonośne. Nie znaczy to jednak, że auto nie radzi sobie w terenie. Jeśli jednak ktoś zamierza tak eksploatować swój pojazd, powinien poszukać egzemplarza wyposażonego w opcjonalny pakiet terenowy, który obejmował m.in. blokady centralnego i tylnego dyferencjału, reduktor oraz pneumatyczne zawieszenie z możliwością znacznego zwiększenia prześwitu.
Mercedes ML W 164
Koszty serwisowania Mercedesa W164 nie będą niestety niskie. Duże, skomplikowane silniki nie ułatwiają czynności serwisowych (np. wymiana turbosprężarki często oznacza konieczność wyjęcia silnika), co około 100 tys. km serwisu wymagać może pneumatyczne zawieszenie (miechy poduszek). Generalnie kwoty wydane na serwis liczy się raczej w tysiącach niż setkach zł. I niewiele zmienia postać rzeczy korzystanie z zamienników i nieautoryzowanych warsztatów.
Na szczęście lista typowych usterek Mercedesa ML W164 jest względnie krótka. Bezwypadkowe auta nie rdzewieją i w przeciwieństwie do poprzednika, nie maja problemów z instalacją elektryczną.