Volkswagen Arteon I FL 1.5 TSI 150 KM
Zaprezentowany w marcu 2016 roku model zastąpić ma w ofercie
Volkswagena CC i pełnić rolę topowej limuzyny niemieckiej marki.
Arteona opracowano wykorzystując modułową
platformę MQB. Oznacza to silnik zamontowany poprzecznie z przodu i napęd na przednie koła (lub 4x4).
Karoseria mierzy 4 862 mm długości, 1 871 szerokości i 1 427 mm wysokości. Rozstaw osi to 2 841 mm. Na tle Passata auto wyróżnia się m.in. inną konstrukcją przodu. Jego wyróżnik to długa pokrywa silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy. Seryjne reflektory w technologii LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej łączą się z chromowanymi listwami oraz z pokrywą silnika.
Sportowe aspiracje podkreślają obręcze ze stopów lekkich, które mogą mieć rozmiar do 20 cali. Bagażnik pomieści pakunki o objętości do 563 l (1557 l po złożeniu oparcia kanapy).
W chwili rozpoczęcia sprzedaży, Arteona będzie można zamówić z jednym z sześciu turbodoładowanych silników. Wszystkie mają po cztery cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Benzynowe (TSI) oraz diesle (TDI) w dwóch najsłabszych wersjach osiągają po 150 KM. Najmocniejszy silnik TSI rozwija moc 280 KM, a najmocniejszy TDI uzyskuje 240 KM. Całkowicie nową jednostką napędową jest podstawowy silnik benzynowy –
1.5 TSI Evo (następca popularnego 1,4 l TSI) z funkcją odłączania cylindrów (ACT).
Każdy silnik Arteona może współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. W wypadku aut z jednostkami napędowymi TSI dwusprzęgłowa przekładnia znajduje się w wyposażeniu seryjnym od wersji z silnikami o mocy od 190 KM wzwyż. Egzemplarze z najmocniejszymi silnikami TSI i TDI mają także standardowo napęd na cztery koła
4MOTION.
Lista opcji obejmuje m.in. aktywny tempomat (ACC) nowej generacji – uwzględnia on teraz dane z komunikatów drogowych i między innymi ograniczenia prędkości dopasowując automatycznie do nich prędkość jazdy samochodu. Znajdziemy na niej również dynamiczne reflektory skrętne, które dzięki danym GPS z wyprzedzeniem „wiedzą” kiedy samochód znajdzie się w zakręcie i uruchamiają funkcję doświetlania jeszcze zanim kierowca wjedzie w łuk drogi. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się również system
Emergency Assist drugiej generacji – gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia, przestanie kontrolować pojazd, system nie tylko spowoduje hamowanie (w zakresie możliwości urządzenia), ale też skieruje samochód na skrajny prawy pas jezdni, jeśli okaże się on w danej chwili wolny.
Każda wersja Arteona będzie wyposażona w chromowane listwy wokół bocznych szyb, tylne lampy w technologii LED, diodowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w tej samej technologii, obręcze kół z lekkich stopów (17-calowe lub większe) i bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu Keyless Go. W standardzie otrzymamy też: listwy progowe z przodu i z tyłu wykonane ze stali szlachetnej, system multimedialny Composition Media z kolorowym ekranem dotykowym, 8 głośnikami, wejściem AUX-IN i USB (dla urządzeń Apple) oraz z instalacją telefoniczną Bluetooth, klimatyzację dwustrefową Climatronic, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą (w autach z DSG z łopatkami do zmiany biegów)i komfortowe fotele z przodu, częściowo regulowane elektrycznie (6 ustawień), a także system rozpoznający zmęczenie kierowcy i progresywny układ kierowniczy.
Silnik
To następsca wielokrotnie nagradzanego, acz uznawanego za usterkowy (dotyczy modeli sprzed 2012 roku) silnika 1,4 l tSI. Konstrukcyjnie 1,5 l TSI coraz bardziej upodabnia się do silnika wysokoprężnego. To pierwszy na świecie, produkowany na masową skalę, motor benzynowy z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki niej i zmodyfikowanemu układowi chłodzenia powietrza doładowującego maksymalny moment obrotowy – 200 Nm - rozwijany jest już przy 1300 obr./min. Wartość ta utrzymywana jest aż do 4500 obr./min, co pozwala oczekiwać świetnej elastyczności i reakcji na gaz.
Podobnie, jak w Dieslach, w silniku 1,5 l TSI (oznaczenie producenta EA211 TSI evo) zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa systemu Common Rail. Czwarte już wcielenie układu bezpośredniego wtrysku osiąga bardzo wysokie ciśnienie - 350 barów - co pozwala na skrócenie czasów wtrysków i samych dawek paliwa (niższa emisja spalin).
Tuleje cylindrowe wykończono w technice APS (atmospheric plasma spray). Polega ona na plazmowym nanoszeniu specjalnej powłoki optymalizującej tarcie (powierzchnia lepiej współpracuje ze środkami smarnymi tworząc specjalne „kieszonki” poprawiające przyczepność filmu olejowego). To z kolei sprawia, że tuleje mają wyższą odporność na korozję i zdecydowanie większą trwałość. Takie rozwiązanie sprawiać ma, że silniki świetnie współpracować będą z hybrydowymi układami napędowymi, w których jednostki benzynowe bardzo rzadko pracują w optymalnych temperaturach.
Po stronie nowości zastosowanych w EA211 TSI evo zaliczyć też można sterowany hydraulicznie system zmiennych faz rozrządu czy – kontrolowane elektronicznie - pompy oleju i cieczy chłodzącej. Standardem jest system dezaktywacji cylindrów ACT.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-12-31