chceauto.pl
x
Volkswagen Golf GTI - historia

Volkswagen Golf GTI - historia

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-04-27
Odliczanie rozpoczęte: Czwartego maja rozpoczyna się 35. zlot nad jeziorem Wörthersee. Dziesiątki tysięcy fanów GTI w malowniczym Reifnitz na południowym brzegu jeziora Wörthersee będzie się bawić na gigantycznej imprezie z okazji 40. jubileuszu kultowego Golfa. Volkswagen zaprezentuje podczas festiwalu siedem generacji Golfa GTI w tym najnowszą wersję GTI Clubsport. To nie wszystko: podczas tego osnutego legendą zlotu jako światową premierę Volkswagen przedstawi jeszcze ostrzejszą wersję - model Clubsport S. Najmocniejszy jak dotąd seryjny Golf GTI znajdzie się w sprzedaży jesienią bieżącego roku jako wersja limitowana.

Volkswagen Golf I GTI
Volkswagen Golf I GTI
GTI – od 40 lat te trzy litery są miarą, według której mierzy się sportowe kompaktowe auta. Golf GTI pojawił się na rynku w 1976 roku i sprawił, że sportowy styl jazdy przestał być przywilejem nielicznych. Auto miało wszystko, co do dziś sprawia, że GTI odznacza się niepowtarzalnym charakterem: mocny silnik, bezpośredni układ kierowniczy, sportowe zwieszenie, niewielką masę własną, oryginalny wygląd, skrzynię biegów z dźwignią zakończoną kulką w kształcie piłki golfowej, czerwony pasek na osłonie chłodnicy i sportowe fotele z tapicerką w szkocką kratę. Auto stworzone do zadań specjalnych, miało powstać w liczbie tylko 500 egzemplarzy. Tymczasem dawno już liczba wyprodukowanych Golfów GTI wszystkich generacji przekroczyła liczbę dwóch milionów.

40 lat Golfa GTI – szybki przegląd historii

Golf GTI MK1/ 1976 r. W 1974 roku sześciu mężczyzn powzięło tajny plan – postanowili zbudować „sportowego Golfa”. Przeprowadzili ten projekt przez wszystkie instancje, ale dokładnie którego dnia w 1976 roku wyprodukowano pierwszego seryjnego Golfa GTI, dzisiaj nie da się ustalić. Faktem jest, że wyposażony w silnik o mocy 110 KM i uzyskujący maksymalną prędkość 182 km/h Golf robił wrażenie nie tylko wśród kompaktów, ale też luksusowych samochodów sportowych i limuzyn.
W 1983 roku powstała pierwsza edycja specjalna tego modelu – „GTI Pirelli” ze 112-konnym silnikiem.

Volkswagen Golf II GTI
Volkswagen Golf II GTI
Golf GTI MK2/ 1984 r. Genialne posunięcie strategiczne nastąpiło w 1984 roku pod postacią Golfa GTI II. Nadal miał silnik osiągający 112 KM i pod względem koncepcji pozostawał wierny pierwszej edycji modelu, wciąż miał identyczne znaki rozpoznawcze wersji GTI. Ale przestał być rynkową nowinką, a wszedł w rolę klasyka. Stał się ikoną. W 1984 na krótki czas moc silnika, po wprowadzeniu katalizatora spalin, zmniejszono do 107 KM. Dwa lata później Volkswagen powetował sobie ten spadek mocy wprowadzając nowy 16-zaworowy silnik z katalizatorem, osiągający 129 KM. W 1990 roku sprężarka typu G zamontowana w Golfie GTI G60 zwiększyła jego moc do 160 KM.

Volkswagen Golf III GTI
Volkswagen Golf III GTI
Golf GTI MK3/ 1991 r. Volkswagen wyposażył w insygnia GTI trzecią generację modelu. Zaczęło się od 115 KM, a już rok później nowa jednostka napędowa wykonana w technice czterozaworowej uzyskała 150 KM. W 1996 roku pojawiła się wersja GTI z turbodieslem (TDI) osiągającym 110 KM; w późniejszych latach drogi modeli z silnikami benzynowymi i Diesla rozeszły się, te pierwsze pozostały przy skrócie GTI, te drugie zyskały nowy – GTD. W 1996 roku pojawił się także model jubileuszowy „GTI Edition 20”.

Volkswagen Golf IV GTI
Volkswagen Golf IV GTI
Golf GTI MK4/ 1998 r. Wprowadzony na rynek w 1998 roku Golf GTI czwartej generacji wyglądał niepozornie. Pod względem zwinności i jakości 150-konny GTI IV trzymał swoich konkurentów na dystans. Silniki benzynowe z czterema i pięcioma (wyjątek!) cylindrami osiągały moc do 170 KM, diesle uzyskiwały maksymalnie 150 KM. Debiutujący w 2001 roku model specjalny „GTI Edition 25” wyposażony w 180-konny silnik ze sprężarką rozpoczął renesans sportowej ikony.

Volkswagen Golf V GTI
Volkswagen Golf V GTI
Golf GTI MK5/ 2004 r. Pojawienie się w 2004 roku piątej generacji oznaczało wielki comeback Golfa GTI. Znacznie bardziej wyrazisty stylistycznie, wyposażony w 200-konny silnik ze sprężarką, mogący się pochwalić wspaniałymi właściwościami jezdnymi, model otwierał przed GTI nowe perspektywy także na dalszą przyszłość. Na 30. urodziny Volkswagen dał w prezencie miłośnikom GTI 230-konną edycję „GTI Edition 30”. Z taką samą jednostką napędową w 2007 roku pojawiła się reinkarnacja wersji specjalnej „GTI Pirelli”.

Volkswagen Golf VI GTI
Volkswagen Golf VI GTI
Golf GTI MK6/ 2009 r. Jako szósta generacja w 2009 roku na rynek wkroczył Golf GTI wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (XDS), która na nowo definiowała pojęcie trakcji. Powstało 210-konne GTI, które dawało jeszcze więcej frajdy z jazdy. GTI, które dzięki nowemu układowi wydechowemu pozwalało nie tylko poczuć, ale i usłyszeć, czym jest dynamiczna jazda. Po raz pierwszy pojawił się GTI Cabriolet. Ukoronowaniem tej generacji kultowego modelu był Golf „GTI Edition 35”, który wyposażony w silnik o mocy 235 KM święcił premierę w 2011 roku na swoje 35. urodziny.

Volkswagen Golf VII GTI
Volkswagen Golf VII GTI
Golf GTI MK7/ 2012 r. W dwóch wersjach mocy zadebiutował w 2012 roku Golf GTI siódmej, aktualnej generacji. Odmiana podstawowa wyposażona jest w jednostkę napędową osiągającą 162 kW/220 KM, Golf GTI Performance ma z kolei silnik o mocy 169 kW/230 KM. Auto jest wyposażone w nową blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi VAQ. Na jego bazie skonstruowano Golfa GTI Clubsport z silnikiem, który dzięki funkcji boost może osiągnąć moc 213 kW/290 KM; w tej wersji auto zadebiutowało na początku 2016 roku. W modelu tym zaciera się granica między samochodem drogowym, a sportowym. Edycja specjalna Golfa GTI Clubsport, która za kilka dni zostanie pokazana nad Wörthersee granicę tę znosi całkowicie.

Volkswagen Golf GTI - historia - GALERIA ZDJĘĆ

Volkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historiaVolkswagen Golf GTI - historia

Zobacz także

Volkswagen Golf R to najszybszy Golf w historii

Volkswagen Golf R to najszybszy Golf w historii 2024-06-29

Na początku roku debiutował Volkswagen Golf po modernizacji. Na usportowioną wersję R przyszło więc nam poczekać pół roku. Teraz jednak kurtyna opadła i wiemy już wszystko tym samochodzie.
Volkswagen Golf po liftingu

Volkswagen Golf po liftingu 2024-01-24

Golf obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Wersję po modernizacji będzie można zamawiać już za kilka tygodni. Samochód otrzymał nowy system infotainment, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłu, a także zmienione układy napędowe. Wśród...
Volkswagen Golf ma 50 lat

Volkswagen Golf ma 50 lat 2024-01-08

Golf jest najważniejszym modelem marki Volkswagen i można powiedzieć, że jest także synonimem terminu „bestseller”. Od 1974 roku osiem generacji Golfa wybrało ponad 37 milionów kierowców. Specjalnie na 50. urodziny Golfa Volkswagen uhonoruje...
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition 2023-06-02

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition to specjalna wersja Golfa, której liczbą przewodnią jest 333 - powstaną tylko 333 egzemplarze, a każdy będzie napędzany silnikiem o mocy 333 KM. Tym samym będzie to najmocniejsze edycja Golfa w historii.Volkswagen...
Tesla Model 3 najchętniej kupowanym autem w Europie

Tesla Model 3 najchętniej kupowanym autem w Europie 2021-10-25

Wrzesień 2021 roku przejdzie do historii motoryzacji. To właśnie w tym miesiącu po raz pierwszy w historii najliczniej kupowanym samochodem w Europie okazało się auto o napędzie elektrycznym - Tesla Model 3.We wrześniu na europejskie drogi wyjechało...
Volkswagen Golf R Variant

Volkswagen Golf R Variant 2021-07-08

Volkswagen zaprezentował Golfa R Variant, czyli najmocniejszą odmianę w wersji kombi. Volkswagen Golf R obecnej generacji debiutował w listopadzie ubiegłego roku. Wówczas pokazano hatchbacka, ale od razu zapowiedziano, że kombi również będzie...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS