Golf obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Wersję po modernizacji będzie można zamawiać już za kilka tygodni. Samochód otrzymał nowy system infotainment, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłu, a także zmienione układy napędowe. Wśród nich znajdą się hybrydy plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym zwiększonym do ok. 100 kilometrów.
- Volkswagen Golf po liftingu. Odświeżony przód i tył oraz nowy design świateł
- Volkswagen Golf po liftingu. Nowy system infotainment i integracja z ChatGPT
- Volkswagen Golf po liftingu. Zmieniona kierownica i nowy asystent głosowy IDA
- Volkswagen Golf po liftingu. Nowe systemy wspomagania kierowcy
- Volkswagen Golf po liftingu. Nowe układy napędowe
- Volkswagen Golf ma już 50 lat
Volkswagen Golf po liftingu. Odświeżony przód i tył oraz nowy design świateł
Volkswagen Golf Variant
Zmodernizowanego Golfa (również kombi, czyli Variant) będzie można rozpoznać po zmienionym, bardziej agresywnym przodzie. Charakterystyczne elementy wizualne obejmują logo Volkswagena, które po raz pierwszy w Golfie jest podświetlane, oraz nowe matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT, których elementem są światła drogowe o zasięgu ok. 500 m.
Nowy wygląd mają również tylne światła LED IQ.LIGHT 3D w obu wersjach nadwozia – hatchback i kombi.
Volkswagen Golf po liftingu. Nowy system infotainment i integracja z ChatGPT
Volkswagen Golf
Zmodernizowany Volkswagen Golf wyróżnia się nowo opracowanym systemem infotainment z wolnostojącym ekranem dotykowym o przekątnej ekranu do 12,9 cala (standard począwszy od wersji Life). U jego podstawy znajdują się zoptymalizowane ergonomicznie i podświetlane dotykowe slidery do regulacji temperatury i głośności.
Volkswagen Golf po liftingu. Zmieniona kierownica i nowy asystent głosowy IDA
Volkswagen Golf
Opcjonalny asystent głosowy IDA może być używany nie tylko do sterowania funkcjami takimi jak klimatyzacja, telefon czy system nawigacji, lecz także do uzyskiwania dostępu do informacji online ze wszystkich możliwych dziedzin – od prognozy pogody po pytania z wiedzy ogólnej.
W przyszłości Golf będzie miał na pokładzie najnowszą generację systemu infotainment. Zintegruje on oparty na sztucznej inteligencji chatbocie ChatGPT z asystentem głosowym IDA. Funkcja ta, zaprezentowana na targach CES w Las Vegas na początku stycznia, może płynnie uzyskiwać dostęp do stale rosnącej bazy danych sztucznej inteligencji. Pasażerowie mogą wchodzić w interakcje z samochodem za pomocą komend głosowych i odsłuchiwać znalezione podczas podróży treści.
Volkswagen Golf po liftingu. Nowe systemy wspomagania kierowcy
Volkswagen Golf
Manewrowanie zmodernizowanym Golfem ułatwiają nowe systemy wspomagające, takie jak ulepszony, opcjonalny Park Assist Plus. Podczas przejeżdżania obok miejsca parkingowego wykrywa on, czy miejsce (równoległe lub w zatoce) jest wystarczająco duże i może rozpocząć procedurę parkowania. System przejmuje kierowanie pojazdem, a także przyspieszanie i hamowanie. Kierowca musi jedynie monitorować proces parkowania.
Ponadto, po raz pierwszy w Golfie, będzie dostępny opcjonalny asystent parkowania Park Assist Pro, umożliwiający kierowcy wjeżdżanie i wyjeżdżanie z miejsca parkingowego za pomocą aplikacji w smartfonie. Pojazd można zdalnie wyprowadzić z miejsca parkingowego, na przykład jeśli jest ono bardzo wąskie.
Volkswagen Golf GTI
Kolejną nowością jest system Area View – dzięki czterem kamerom powstaje widok 360o dookoła samochodu, który jest wyświetlany na ekranie systemu infotainment. Ułatwia to m.in. dostrzeżenie krawężników i oznaczeń miejsc parkingowych.
Volkswagen Golf po liftingu. Nowe układy napędowe
Nowe zespoły hybrydowe typu plug-in w zmodernizowanym Golfie mają zwiększoną moc i wydłużony do ok. 100 km zasięg na silniku elektrycznym, a dodatkowo są wyposażone w funkcję szybkiego ładowania prądem stałym. W sumie do wyboru będzie dziewięć różnych odmian – miękka hybryda eTSI, hybryda plug-in (eHybrid i GTE), turbodoładowane silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI).
Volkswagen Golf ma już 50 lat
Volkswagen Golf GTI
Pierwszy egzemplarz Golfa zjechał z taśmy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu pod koniec marca 1974 roku. Oficjalna premiera odbyła się w maju tego samego roku. Wcześniej, przez dziesięciolecia, markę Volkswagen kształtował Garbus, a co za tym idzie chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu, napędzający tylne koła.
Na początku lat 70. pierwszy Golf, podobnie jak Passat, Scirocco i Polo, zapoczątkował nową erę: chłodzonego cieczą silnika montowanego poprzecznie z przodu i napędu na przednie koła. Nowoczesna i bezpieczna koncepcja układu napędowego, duża uniwersalność dzięki unoszonej tylnej klapie i składanemu oparciu tylnej kanapy oraz design były tak przekonujące, że już w październiku 1976 roku z taśmy zjechał milionowy Golf.
Ale to był dopiero początek. Na przestrzeni pięciu dekad w Golfie pojawiały się takie rozwiązania jak katalizator, wydajne silniki, a także systemy zwiększające bezpieczeństwo, jak ABS, poduszki powietrzne czy napęd na wszystkie koła.
Do tej pory sprzedano ponad 37 milionów Golfów ośmiu generacji.