Jesienią ubiegłego roku na salonie we Frankfurcie debiutował Volkswagen Golf R, czyli najmocniejsza wersja niemieckiego hatchbacka. Wiosną tego roku na rynek trafił Golf R Cabrio. Teraz gama tego modelu zostaje poszerzona o Golf R Variant. Samochód ten zadebiutował na salonie w Los Angeles.
Volkswagen Golf R Variant
Podobnie jak wcześniejsze wersje nadwoziowe Golf R Variant jest napędzany silnikiem 2.0 TSI z serii EA888. Jednostka ta generuje 300 KM mocy i 380 Nm momentu obrotowego. Charakterystyka silnika zachęca do korzystania z jego możliwości – moment obrotowy uzyskiwany jest w zakresie od 1 800 do 5 500 obr/min, a moc maksymalna pojawia się właśnie przy 5 500 obr/min.
Moment obrotowy dostarczany jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem montowanej standardowo zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG o sześciu przełożeniach. Co ciekawe, wersja hatchback dostępna jest również z przekładnią manualną.
Volkswagen Golf R Variant
By zapewnić odpowiednią trakcję w samochodzie zastosowano napęd na cztery koła typu Haldex. W normalnych warunkach samochód posiada napęd na przód, jednak w razie poślizgu, natychmiast aktywowane elektrohydrauliczną pompą sprzęgło wielopłytkowe dołącza napęd tylnej osi. W razie potrzeby niemal 100 proc. momentu może trafić na tylne koła.
Volkswagen Golf R Variant jest nieco wolniejszy od wersji hatchback. Kombi na sprint do 80 km/h potrzebuje 3,8 s, a do 100 km/h - 5,1. Wersja pięciodrzwiowa z przekładnią DSG osiąga tę ostatnią prędkość w 4,9 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
Volkswagen Golf R Variant
Golf R Variant posiada obniżone o 2 cm zawieszenie (o 0,5 cm niższe niż w Golfie GTI) oraz sportowy układ stabilizacji jazdy ESC, który posiada możliwość całkowitego wyłączenia.
Standardem jest również układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, dzięki czemu manewry na parkingu nie wymagają "nakręcenia się" kierownicą (od oporu do oporu kierownica wykonuje tylko 2,1 obrotu, w cywilnych wersjach jest to 2,85 obr),
Volkswagen Golf R Variant
Opcjonalne wyposażenie stanowi natomiast system aktywnego zawieszenia DCC wraz układem Driving Profile Selector, który umożliwia ustawienie samochodu w jeden z czterech trybów jazdy: Normal, Individual, Eco i Race.
Średnie zużycie paliwa Volkswagena Golfa R Variant w cyklu pomiarowym to 7 litrów na 100 km. Ponadto samochód zachował duże możliwości przewozowe - pojemność bagażnika do krawędzi oparcia tylnej kanapy to 605 litrów, a po jej złożeniu można przewieźć nawet 1620 litrów bagażu.