Na malowniczych drogach Lazurowego Wybrzeża testowaliśmy najnowszy model z Wolfsburga. Czego spodziewać się można po następcy Golfa Plus?
Jak już informowaliśmy, pod względem technicznym Golf Sportsvan opiera się na modułowej platformie podłogowej MQB, co pozwoliło na wprowadzenie wyraźnych zmian w porównaniu z poprzednikiem. Dzięki temu możliwa była np. ingerencja w rozstaw osi. W Sportsvanie wynosi on dokładnie 2685 mm czyli o niemal 50 mm więcej niż w Golfie VII i aż o 107 mm więcej niż w poprzedniku - Golfie Plus. W stosunku do tego ostatniego nowy model jest też o 134 mm dłuższy (długość karoserii to 4338 mm) i aż o 90 kg lżejszy!
Volkswagen Golf Sportsvan
Pod względem wysokości, bez relingów dachowych, Golf Sportsvan i jego poprzednik - Golf Plus - są prawie identyczne (1.578/1.580 mm). Warto jednak dodać, że standardowy Golf Hatchback jest niższy aż o 126 mm. By nadać nowemu autu dynamiczną sylwetkę styliści zdecydowali się skrócić przedni zwis o 20 mm. Tylny został natomiast przedłużony o 47 mm, dzięki czemu możliwe było powiększenie przestrzeni bagażowej. Standardowo kierowca ma do dyspozycji bagażnik o pojemności 500 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność powiększa się do 1520 l.
Na uwagę zasługuje też sama tylna kanapa, która przesuwa się wzdłużnie aż o 180 mm. Pasażerowie mają też możliwość osobnego regulowania kąta pochylenia oparcia. Te składa się w stosunku 40:20:40 - dzięki czemu środkowe może służyć jako np. podłokietnik.
Volkswagen Golf Sportsvan
Deska rozdzielcza przypomina nieco te spotykane w pojazdach terenowych. Podobne rozwiązania spotkać można np w Jeepach. Nadspodziewanie wysoki jest też lewarek dźwigni zmiany biegów - to efekt wysokiej pozycji za kierownicą. Między kierowcą a pasażerem znajduje się seryjny podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Kolejne schowki umieszczono m.in. na górze deski rozdzielczej (w wersjach bez głośnika centralnego) i w poszyciu drzwi. Kieszenie drzwiowe z przodu bez problemu mieszczą 1,5-litrową butelkę z wodą. W bogatszych wersjach - jak np. Comfortline - samochód wyposażono m.in w szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli.
Podobnie jak klasyczny Golf, także Golf Sportsvan oferowany będzie w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Już w podstawowej znajdziemy m.in. jak XDS+ (symulujący działanie blokady mechanizmu różnicowego),hamulec multikolizyjny, diodowe podświetlenie tablicy rejestracyjnej, klimatyzację czy wskaźnik ciśnienia w oponach. W standardzie otrzymamy też elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, radio z 5-calowym ekranem dotykowym, dwupoziomową podłogę bagażnika, siedem poduszek powietrznych, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESC i bezpieczne zagłówki.
Volkswagen Golf Sportsvan
Prawdziwe wrażenie robi jednak lista dodatków obejmująca takie "luksusy", jak np podgrzewana kierownica, fotel kierowcy z funkcją masażu (ustawiany w 14 "płaszczyznach"), adaptacyjny tempomat ACC, czy system Blind Spot Sensor informujący o pojazdach znajdujących się w martwym polu. Ten ostatni wykrywa też auta nadjeżdżające z boku, dzięki czemu pomaga przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego tyłem (gdy uzna, że może dojść do zderzenia automatycznie aktywuje hamulce).
Klienci będą mieli do wyboru cztery jednostki napędowe - dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Wszystkie mają turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Podstawowa jednostka - benzynowy 1,2 l TSI - rozwija 85 KM. Auto z tym silnikiem osiąga prędkość 177 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 13,2 sekundy.
Wyżej w hierarchii stoi 1,2l TSI o mocy 110 KM. Tak skonfigurowany Sportsvan rozwija prędkość 192 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 10,7 sekundy.
Volkswagen Golf Sportsvan
Do wyboru są jeszcze dwie wersje 1,4 l TSI o mocy 125 i 150 KM. Słabsza zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy (prędkość maksymalna to 200 km/h). Mocniejsza jest w stanie osiągnąć 212 km/h (przyspieszenie do 100 km/h trwa 8,8 s).
Najmniejszy silnik Diesla - 1,6 l TDI rozwija 110 KM i 250 Nm. Auto w tej wersji osiąga setkę w 11,3 s i rozpędza się do 192 km/h. Średnie zużycie paliwa nie powinno przekraczać 5 l/100 km. Podobnym spalaniem legitymuje się topowy Diesel - 2,0 l TDI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 340 Nm. Samochód w tej odmianie przyspiesza do 100 km/h w 9,2 s i osiąga prędkość maksymalną 212 km/h.
Najsłabsze odmiany - 1,2 TSI 85 KM i 1,6 TDI 110 KM - oferowane są z ręcznymi skrzyniami biegów o 5 przełożeniach. Pozostałe jednostki sprzęgane są w standardzie z ręcznymi przekładniami sześciostopniowymi. Oprócz najsłabszej "benzyny", wszystkie pozostałe silniki zamówić można z przekładnią DSG. Te mają zazwyczaj po siedem biegów - wyjątkiem jest tylko 2,0 l TDI, który - z uwagi na duży moment obrotowy - sprzęgany jest z DSG o 6 przełożeniach.
Volkswagen Golf Sportsvan
Przed zakupem trzeba też wiedzieć, że w zależności od poziomu mocy, różni się konstrukcja tylnej osi. Słabsze wersje - o mocach do 125 KM - wyposażone są w prostszą i tańszą (również w naprawach) belkę skrętną. Mocniejsze odmiany mają z tyłu układ wielowahaczowy.
Volkswagen rozpoczyna właśnie zbieranie zamówień na Golfa Sportsvan. Szczegółowe cenniki dotyczące polskiego rynku poznamy w przyszłym tygodniu. Dziś wiadomo jednak, że najsłabsza, podstawowa odmiana auta wyceniona została na 67 690 zł. To o 6 tys. zł więcej niż zapłacić trzeba za podstawowego Golfa VII generacji z trzydrzwiowym nadwoziem.