W modelach ID.3 i ID.4 Volkswagen wprowadza wyświetlacz HUD (typu przeziernego), który wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości.
Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na świecie stosuje tę technologię, która pozwala umieścić wybrane symbole graficzne w rzeczywistym otoczeniu pojazdu, w autach klasy kompaktowej.
Wyświetlacz HUD (head-up display) w technologii rozszerzonej rzeczywistości umieszcza na przedniej szybie znaki graficzne osobno w dwóch polach i na dwóch poziomach. Duże pole, w którym ukazują się dynamiczne oznaczenia znajduje się w wirtualnej odległości około 10 metrów w polu widzenia kierowcy i ma przekątną 1,8 metra. W tym oddalonym od kierowcy polu pojawiają się informacje pochodzące z systemów asystujących, jak również strzałki oraz miejsca startowe i docelowe systemu nawigacji.
Pod większym, odleglejszym polem, znajduje się drugie – mniejsze, bliższe i płaskie. W postaci statycznych symboli ukazują się na nim informacje dotyczące prędkości jazdy, znaki drogowe oraz symbole systemów asystujących i nawigacji. Wydają się one zawieszone w przestrzeni około trzy metry przed kierowcą.
Wszystkie znaki są nakładane na rzeczywiste elementy otoczenia samochodu i prezentowane w sposób dynamiczny. Gdy pojazd zbliża się do skrzyżowania, na którym – zgodnie ze wskazaniem nawigacji – powinien skręcić, kierowca zobaczy dwie informacje: najpierw wpisany w nawierzchnię drogi znak uprzedzający i chwilę później trzy strzałki na skrzyżowaniu. Im bardziej samochód będzie się do niego zbliżał, tym większe będą strzałki, jednocześnie staną się bledsze, by nie przesłaniały kierowcy drogi.
W polu wyświetlacza znajdującym się w dalszej odległości od kierowcy ukazują się również znaki systemu Lane Assist. Gdy samochód bez włączonego kierunkowskazu zbliży się do linii wyznaczającej krawędź pasa ruchu, kierowca zobaczy pomarańczowy znaczek. Po uruchomieniu systemu Travel Assist, który utrzymuje pojazd pośrodku pasa ruchu, pojawiają się dwie zielone linie. Podczas dalszej jazdy kierowca zobaczy też kolorowy pasek symbolizujący pojazd jadący z przodu – dzieje się tak wtedy, gdy włączone są system ACC, czyli aktywny tempomat lub system Travel Assist. Jeśli systemy asystujące są wyłączone, a kierowca zbliży się do auta jadącego z przodu na niebezpieczną odległość, w polu wyświetlacza pojawi się czerwony znak ostrzegawczy.
Głównym elementem technicznym wyświetlacza przeziernego w technologii rozszerzonej rzeczywistości jest Picture Generation Unit (PGU) – moduł znajdujący się we wnętrzu tablicy rozdzielczej. Monitor LCD emitujący światło o dużym natężeniu wysyła wiązkę promieni do dwóch poziomych luster, a specjalny system optyczny rozdziela je na pola bliskiego i dalekiego widzenia. Umieszczone poziomo lustra odbijają promienie do dużego wklęsłego i regulowanego elektrycznie lustra. Z niego są one kierowane na przednią szybę samochodu w pole widzenia kierowcy. W wirtualnym odstępie 10 metrów widzi on pojawiające się symbole równie ostro, jak elementy rzeczywistego otoczenia.
Źródłem obrazów jest tak zwany AR Creator (AR – Augmented Reality, rzeczywistość rozszerzona) znajdujący się w centralnym komputerze modelu ID. Oblicza on, w które miejsce w realnym otoczeniu auta powinny zostać wpisane wirtualne znaki. Podstawą tych obliczeń są dane dostarczane przez kamerę umieszczoną z przodu samochodu, przez radarowy czujnik i przez mapę systemu nawigacji. Znaki pojawiające się w polu dalekiego widzenia są stabilizowane, by pozostawały nieruchome niezależnie od ruchów nadwozia pojazdu.
Osoby użytkujące już ID.3 1ST w wersji Max za kilka tygodni zostaną zaproszone do serwisów celem aktualizacji oprogramowania samochodu, w efekcie której aktywowane zostaną: Head-Up Display z roszerzoną rzeczywistością jak i funkcja bezprzewodowego App-Connect.
Zamawiane obecnie samochody, na których wyposażeniu znajduje się Head-Up Display z poszerzoną rzeczywistością, będą już miały aktywną tę funkcję.