Pierwszy z nowej rodziny elektrycznych Volkswagenów zaliczył właśnie pełną turę testów zderzeniowych Euro NCAP. Wyniki auta można uznać za imponujące!
Volkswagen ID.3
Przyzwyczailiśmy się już, że duża część nowych samochód – podobnie jak ID.3 – może pochwalić się maksymalnym wynikiem ogólnym – pięciu gwiazdek. Pamiętajmy jednak, że w połowie roku Euro NCAP wprowadziło nowe testy zderzeniowe. Obecnie bada się m.in. ewentualne interakcje między pasażerami czy wpływ pojazdu na przeszkodę (chodzi o to, by określić, czy auto nie przyczynia się do powstawania obrażeń u pasażerów drugiego z uczestniczących w zdarzeniu samochodu).
Wyniki ID.3? Nowy Volkswagen otrzymał 87 punktów procentowych za ochronę pasażerów dorosłych i 89 punktów procentowych w kategorii ochrony dzieci. Wysokie noty przyznano też za zabezpieczenie niechronionych uczestników ruchu (71 punktów procentowych) oraz dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo (88 punktów procentowych).
Wydawać by się mogło, że świetny wynik ID.3 nie jest niczym szczególnym. W rzeczywistości, elektryczna rewolucja daje ogromne możliwości, ale stawia też przed inżynierami ogromne wyzwania. Architektura takiego pojazdu – z silnikami trakcyjnymi i bateriami akumulatorów w podłodze – jest skrajnie różna od typowego auta z napędem spalinowym.
Volkswagen ID.3
Z przodu nie ma przecież – stanowiącego ogromne wzmocnienie struktury – silnika i skrzyni biegów, a boki pojazdu muszą być potężnie chronione z uwagi na montowane pomiędzy w podłodze, pomiędzy osiami, akumulatory. Naruszenie integralności ”jamy bateryjnej” niesie bowiem ogromne ryzyko powstania pożaru.
W takiej perspektywie wynik ID.3, podobnie zresztą jak wcześniejsze noty uzyskane w testach Euro NCAP przez Teslę model X i Porsche Tycan (oba wg. poprzedniego scenariusza testów) robią ogromne wrażenie.