Lider europejskiego segmendu D pojawił się na rynku w 1973. Auto jest dziś sprzedawane na wszystkich kontynentach. Volkswagen wyprodukował dotąd ponad 29 milionów Passatów ośmiu generacji. W 2019 roku zadebiutuje kolejny model tego najpopularniejszego na świecie samochodu klasy średniej– i jako pierwsze auto w swoim segmencie - Passat przekroczy liczbę 30 milionów wyprodukowanych egzemplarzy.
Volkswagen Passat I generacji
1973 rok. Rozpoczyna się epoka gigantów muzyki. Bracia Angus i Malcolm Young zakładają AC/DC. Pink Floyd wydają album wszech czasów: „The Dark Side of the Moon”. Utworów z tej płyty można słuchać w nowym Volkswagenie – pierwszym Passacie, hatchbacku dostępnym z dwojgiem lub czworgiem drzwi, uniwersalnym jak każdy Volkswagen przed nim. Jego nadwozie ma długość 4.190 mm, jest więc nieco krótsze niż... nadwozie współczesnego T-Roca. Jednak już ten pierwszy Passat ma w środku bardzo dużo miejsca, zwłaszcza w wersji Variant, którą Volkswagen wprowadził na rynek w 1974 roku.
Do 2018 roku Passat zdążył urosnąć osiągając długość 4.887 mm - z tyłu ma tyle miejsca, ile powinna mieć limuzyna wyższej klasy. Model jest też świadectwem postępu w motoryzacji – auta wszystkich generacji wyposaża się w najnowocześniejsze urządzenia techniczne, od układu ABS po współczesne inteligentne systemy komunikacji. Passat od lat jest najpopularniejszym samochodem swojego segmentu w Europie i urasta do miana najpopularniejszego służbowego sedana na świecie. W Europie, Chinach i w USA powstają specyficzne wersje i różne odmiany tego auta; wszystkie składają się na jeden z najważniejszych produktów Volkswagena.
Obecnie, w 45. roku produkcji, Passata można kupić jako limuzynę oraz jako kombi o nazwie Variant. Wkrótce obydwie wersje nadwoziowe będą dostępne nie tylko z klasycznymi silnikami spalinowymi, ale także jako hybrydy plug-in. Za sprawą hybrydowego zespołu napędowego Passat przez określony czas może być autem bezemisyjnym i poruszać się wyłącznie dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zwłaszcza w mieście.
W znajdującej się w północnych Niemczech fabryce w Emden trwają właśnie przygotowania do produkcji Passata kolejnej generacji. Przed Passatem ambitny cel – pokonać barierę 30 milionów sprzedanych egzemplarzy. Po Golfie (35 milionów) i Garbusie (21,5 miliona) Passat jest jednym z trzech najpopularniejszych modeli w historii Volkswagena.