Volkswagen Passat, model który nową erę w dziejach niemieckiej marki, rozpoczął swoją rynkową karierę równe 40 lat temu. Obecnie z salonów wyjeżdżą już siódma generacja tego modelu.
Volkswagen Passat B1
Volkswagen Passat zaprezentowany został w maju 1973 roku, w lipcu – przed 40 laty – rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość w klasie średniej.
Rok później Passat znajdował się już na czele statystyki nowo rejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 roku. Powstało 2,5 mln sztuk wersji B1.
Volkswagen Passat B2
Następca, Passat typoszeregu B2, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd na wszystkie koła, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, pięciocylindrowy silnik benzynowy oraz "Formułę E" redukującą zużycie paliwa.
Volkswagen Passat B2 sedan (Santana)
Po raz pierwszy auto było oferowane również jako sedan, który otrzymał jednak inną nazwę - Santana. Wersja ta była jednym z pierwszym - tak obecnie popularnych - samochodów światowych. Auto produkowano nie tylko w Niemczech, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii.
Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w zakochanych w sedanach Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana do 2012 roku, zmodyfikowana wersja przedłużona – Vista – nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej! Drugą generację Passata wraz z wszystkimi wariantami wyprodukowano w liczbie 5,5 mln sztuk. Jest to najwięcej ze wszystkich generacji.
Volkswagen Passat B3
Modele Passata trzeciej (B3: 1987 do 1993) i czwartej generacji (B4: 1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji sedan i kombi, z hatchbacka w rodzinie Passatów zrezygnowano.
Volkswagen Passat B4
Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu zabudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Wprowadzona została technologia TDI (wówczas na pompowtryskach), silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a nawet kompaktowy silnik sześciocylindrowy. Trzecia generacja Passatów sprzedała się w liczbie 1,6 mln sztuk.
Zmodyfikowany, wyprodukowany w ok. 700.000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne.
Volkswagen Passat B5
Piąta generacja (1996 do 2005) otrzymała pełni ocynkowane nadwozie, kontynuowano rozwój jednostek TDI, zastosowano mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe silniki. W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten wariant Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad cztery miliony Passatów B5.
Volkswagen Passat B6
Oferowany od wiosny 2006 do 2009 roku, wyprodukowany w prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC – eleganckie, czterodrzwiowe coupé. Po raz pierwszy Passat był dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG. W jednostkach wysokoprężnych stopniowo rezygnowano ze stosowania pompotryskiwaczy na rzecz wtrysku common-rail, co zresztą przyszło z pewnymi kłopotami - silniki z początku serii miały spore problemy z jakością.
Volkswagen Passat B7
W 2009 roku wprowadzono na rynek siódmą generację. Passat B7 pojawił się w kilku wariantach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane zagranicą, samodzielne modele, takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA. Ten ostatni model spotkał się w Stanach z niezwykle ciepłym przyjęciem. Co ciekawe, Amerykanie szczególnie chętnie wybierają egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi.
Passat znacznie przyczynił się do zwiększenia sprzedaży Volkswagena. Do końca 2012 roku niemiecki koncern sprzedał łącznie na świecie ponad 20 milionów Passatów i jego wariantów.
Volkswagen Passat B7
Z okazji 40. rocznicy pojawienia się na rynku, Volkswagena wprowadził do sprzedaży specjalną wersję jubileuszową - Edition 40. Samochód, który można zamawiać w polskich salonach tylko we wrześniu i październiku, bazuje na wersji wyposażenia Comfortline i dostępny jest w połączeniu z silnikami 1.4 TSI o mocy 160 KM oraz 2.0 TDI 140 KM, również z przekładnią DSG.
Wyposażenie Passata Edition 40 obejmuje m.in. system nawigacji, czujniki parkowania, pakiet R-line, sportowe, skórzane fotele, reflektory biksenonowe czy system bezkluczykowego dostępu.
Ceny VW Passata Edition 40 zaczynają się od 110 180 zł – auto z silnikiem 1.4 TSI 160 KM. Wersja z jednostką TDI kosztuje 120 180 zł. Oszczędność w porównaniu do standardowej oferty wynosi 9700 zł.