Współczesna motoryzacja nie musi podobać się wszystkim. A lista zarzutów może być długa: wszechobecna ekologia komplikuje samochody i podnosi koszty serwisu, masowa unifikacja powoduje, że coraz większa liczba modeli różni się tylko logiem producenta, źle rozumiane bezpieczeństwo sprawia, że kierowca ma coraz mniej powiedzenia w samochodzie, bo ABS-u nie da się wyłączyć nawet na lodzie, a nawet ESP, które jest już obowiązkowym systemem, równieć coraz częściej pozbawione jest przycisku Off.
Volvo V40 R-Design
To jednak nie koniec... Producenci za nic mają chwalebne historię, jeśli marka staje się niedochodowa, po prostu się ją likwiduje (patrz: Saab). Producenci samochodów sportowych sprzedają SUV-y z dieslem (patrz: Porsche), a sportowa stylizacja przestaje mieć związek z zastosowanym silnikiem. Np. Audi sprzedaje samochody z pakietami S-line, a Volvo - z pakietami R-Design. Bo nie każdego stać na duży i szybki silnik, ale każdy chciałby zaimponować swoim samochodem sąsiadom...
Volvo V40 R-Design
I własnie teraz Volvo zaprezentowało jeden ze swoich nowych modeli - V40 - w wersji R-Design. Fani szwedzkiej marki (która obecnie nie jest już szwedzka, bo ma chińskiego właściciela) pamiętają, że symbolem R oznaczano najmocniejsze i najlepiej wyposażone samochody, których źródłem napędu były benzynowe, turbodoładowane silniki o mocach przekraczających 200 KM. Oczywiście to już przeszłość. Obecnie w ofercie Volvo próżno szukać klasycznych "eR-ek", chociaż na szczęście wciąż nie brak samochodów o mocach ponad 200, a nawet ponad 300 KM.
Volvo V40 R-Design
A czym się różni R-Design od R? Jak sama nazwa wskazuje, jest to po prostu pakiet wyposażeniowy, który można zamówić do dowolnej wersji silnikowej. W wypadku V40 może to być również auto z wysokoprężnym silnikiem D2 o mocy 115 KM... A wtedy na światłach może być wstyd.
Czym charakteryzuje się pakiet R-Design? Niebieskim kolorem nadwozia, ale gdyby komuś się nie podobał, to może wybrać jeden z sześciu innych barw. Niebieskie wstawki zastosowano również we wnętrzu i tam już nie ma możliwości wyboru innego koloru. Specjalne skórzane wykończenie otrzymały również kierownica, lewarek skrzyni biegów i uchwyt hamulca ręcznego. Na fotelach zastosowano specjalny wzór skórzanej tapicerki.
Volvo V40 R-Design
Z zewnątrz samochód wyróżnia się 17- lub 18-calowymi felgami o zastrzeżonym wzorze (pięć szprych), a także umieszczonym pod tylnym zderzakiem sporych rozmiarów dyfuzorem oraz sportowym układem wydechowym o dwóch końcówkach.
Na szczęście zmiany stylistyczne to nie wszystko. Dzięki obniżonemu o 1 cm zawieszeniu, sztywniejszym sprężynom i amotyzatorom oraz grubszym stabilizatorom auto w pakiecie R-Design ma lepiej się prowadzić, chociaż zapewne ucierpi na tym nieco komfort.
Volvo V40 R-Design zadebiutuje na salonie w Paryżu pod koniec września, a wkrótce potem trafi do salonów. Producent szacuje, że około 10 procent sprzedaży modelu V40 stanowić będzie wersja R-Design.