Chociaż plebiscyt Światowy Samochód Roku (World Car of the Year) organizowany jest dopiero od 2004 roku, to szybko stał się jednym z najważniejszych konkursów w świecie motoryzacji. A kto wie, czy wkrótce WCOTY nie zdystansuje renomowanego plebiscytu COTY...
Volkswagen Up! - World Car of the Year 2012
Samochodem Roku 2012 (COTY) został wybrany hybrydowy Opel Ampera/Chevrolet VOlt (w samochodzie tym silnik spalinowy pełni rolę generatora, który ładuje baterie). Werdykt ten wzbudził spore kontrowersje. Już w zeszłym roku Samochodem Roku COTY został elektryczny Nissan Leaf, który nie dość, że kosztuje olbrzymie pieniądze, to jeszcze w wielu krajach nie da się go kupić.
Wybór Ampery to wyraźny sygnał, co dla jurorów COTY jest obecnie najważniejsze. Tylko, czy to samo jest ważne dla klientów? Najwyraźniej drogi kierowców i jurorów COTY rozeszły się. A to nie wróży dobrze tym ostatnim.
Range Rover Evoque - World Car Design of the Year 2012
Zupełnie w innym kierunku podążają jurorzy WCOTY. O ile w zeszłym roku w plebiscycie tym również zwyciężył Nissan Leaf (o włos wyprzedzając BMW serii 5, pytanie którym autem wolelibyście jeździć jest retoryczne), to w tym roku wyniki są diametralnie inne. Ogłoszono je na salonie w Nowym Jorku.
Chociaż wyniki podawane są w USA, to w jury znajdują się dziennikarze z całego świata. W tym roku zwycięzców wyłoniło 66 dziennikarzy z 25 krajów (w tym dwóch z Polski), który wybierali nie tylko Światowy Samochód Roku, ale również Samochód Sportowy, Ekologiczny oraz przyznawali nagrodę za design.
Finaliści World Performance Car 2012
Tytuł Światowego Samochodu Roku 2012 przyznano Volkswagenowi Up! Niemiecki "maluch" pokonał Porsche 911 i BMW 3, a w gronie finalistów znalazły się również: Audi A6 i Q3, BMW 1, Chevrolet Vol/Opel Ampera, Citroen DS5, Ford Focus i Range Rover Evoque.
Dokonując wyboru jurorzy docenili rozsądnie skalkulowane ceny upa!, niską emisję spalin, obszerne wnętrze i system automatycznego hamowania w jeździe miejskiej.
Nagrody World Car of the Year 2012
Nagrodę za design przyznano Range Roverovi Evoque, który zdystansował Citroena DS5 i Volkswagena Up!.
Za najlepszy samochód sportowy uznano Porsche 911 (W ścisłym finale znalazły się również Lamborghini Aventador LP 700-4 i McLaren MP4-12C).
Za sporą niespodziankę można uznać wybór Zielonego Samochodu Roku. Tryumfatorem został Mercedes S 250 CDI z pakietem BlueEfficiency. Ten luksusowy pojazd z niewielkim silnikiem wysokoprężnym pokonał elektrycznego Forda Focusa i hybrydowego Peugeota 3008 Hybrid4.