chceauto.pl
x
Wiesz, kto wynalazł ESP?

Wiesz, kto wynalazł ESP?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-05-03
13 lipca 2009 roku w Parlamencie Europejskim przegłosowano dyrektywę obligującą producentów pojazdów do wyposażania aut w systemy stabilizacji toru jazdy.

Nowe przepisy weszły w życie z końcem listopada 2011 roku. Po tej dacie wszystkie nowe samochody rejestrowane po raz pierwszy w krajach Unii Europejskiej muszą posiadać w wyposażeniu standardowym tego rodzaju elektroniczny system bezpieczeństwa.

Pierwsze auto z ESP
Pierwsze auto z ESP
Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że sam system liczy sobie równe 20 lat. Pierwszy elektroniczny system kontroli trakcji zadebiutował w 1995 roku w największym coupe Mercedesa - modelu C140 S600.
Warto przypomnieć, że niemiecka marka już w 1978 roku zamontowała w produkowanej wówczas limuzynie klasy S system ABS. W 1985 roku – również w klasie S – zadebiutował system kontroli trakcji.

Równe 10 lat po tej dacie w ofercie Mercedesa znalazł się C140, który w topowej odmianie – S600 – wyposażony został w pierwszy na świecie system stabilizacji toru jazdy. Urządzenie wykorzystywało m.in. czujniki kąta skrętu kierownicy i przyspieszenia bocznego. Jego działanie polegało na dohamowywaniu poszczególnych kół ułatwiając kierowcy powrót do zakładanego toru jazdy.

Pierwsze auto z ESP
Pierwsze auto z ESP
Wypada przypomnieć, że upowszechnienie się wynalazku, który uratował już tysiące istnień ludzkich zawdzięczamy jednej z największych porażek Mercedesa ostatnich lat – słynnej klasie A, która – na krótko po premierze w 1997 roku – przewróciła się w czasie wykonywanego przez szwedzkich dziennikarzy „testu łosia”.

W wyniku tego eksperymentu Mercedes wycofał z rynku wszystkie sprzedane egzemplarze i dokonał kilku poprawek w nastawach zawieszenia. Najważniejszą zmianą było jednak wprowadzenie systemu ESP na listę wyposażenia standardowego. Klasa A stała się tym samym pierwszym autem tego segmentu z systemem stabilizacji toru jazdy. Wkrótce ESP zaistniał również na liście wyposażenia standardowego pozostałych modeli z palety Mercedesa, co sprawiło, że na podobny krok zdecydowali się konkurenci – najpierw z klasy premium, a później, również producenci aut popularnych.


Wiesz, kto wynalazł ESP? - GALERIA ZDJĘĆ

Wiesz, kto wynalazł ESP?Wiesz, kto wynalazł ESP?Wiesz, kto wynalazł ESP?

Zobacz także

Pierwszy Mercedes-Maybach z hybrydą plug-in

Pierwszy Mercedes-Maybach z hybrydą plug-in 2023-02-20

Mercedes zaprezentował pierwszego w historii Maybacha z napędem hybrydowym typu plug-in. Cóż, zmniejszanie emisji CO2 obowiązuje każdego...Mercedes-Maybach S 580 e to hybryda typu plug-in, a więc z możliwością ładowania z gniazdka. Został on oparty...
Mercedes-AMG S 63 E Performance. Najmocniejszy w historii

Mercedes-AMG S 63 E Performance. Najmocniejszy w historii 2022-12-16

Mercedes-AMG S 63 E Performance to najmocniejsza klasa S w historii tego modelu. Samochód wyposażony jest w hybrydowy napęd AMG E Performance, który łączy 4,0-litrowy silnik AMG V8 biturbo z silnikiem elektrycznym oraz baterią HPB.4,0-litrowy silnik...
Mercedesy klasy A i B po liftingu już w salonach. Ceny

Mercedesy klasy A i B po liftingu już w salonach. Ceny 2022-12-09

W polskich salonach można już zamawiać Mercedesa klasy A i Klasy B po liftingu. Bazowa Klasa A 180 Hatchback z benzynowym, zelektryfikowanym silnikiem o mocy 136 + 14 KM (układ miękkiej hybrydy) i automatyczną przekładnią 7G-DCT kosztuje 154 000 zł....
Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3

Drive Pilot Mercedesa. System autonomicznej jazdy na poziomie 3 2022-05-15

Mercedes rozpoczął sprzedaż w Niemczech sprzedaż systemu DRIVE PILOT. System umożliwiający warunkowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 3. SAE) będzie można zamawiać od 17 maja 2022 r. jako opcjonalny dodatek dla Mercedesa klasy S, w cenie 5000 euro,...
DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3

DRIVE PILOT Mercedesa. Autonomia na poziomie 3 2021-12-12

Mercedes jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne normy UN-R157 dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3. Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) przyznał homologację w tym zakresie,...
Mercedes EQS już w produkcji

Mercedes EQS już w produkcji 2021-05-18

W Factory 56, w zakładach Mercedesa w Sindelfingen, rozpoczęło się wytwarzanie elektrycznej limuzyny EQS. Produkcja modelu, pierwszego montowanego tam auta w 100 proc. na prąd, jest integrowana z bieżącymi pracami fabryki. Obecnie linie montażowe w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS