chceauto.pl
x
Znamy silniki nowej Skody Octavii

Znamy silniki nowej Skody Octavii

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2012-12-31
Skoda podała informacje na temat jednostek napędowych, które montowane będą w nowej Skodzie Octavii. Dostępne będą silniki o mocach od 86 do 180 KM, większość będzie wyposażone w układ gaszenia silnika start/stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Wszystkie jednostki należą do nowych generacji, które debiutowały w 2012 roku.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Producent zapowiada, że zużycie paliwa silników w nowej Octavii będzie znacznie niższe niż dotychczas, różnica może sięgać nawet 23 procent.

Kupując nową Octavię klienci będą mogli wybierać spomiędzy czterech silników wysokoprężnych TDI oraz czterech benzynowych, wyłącznie doładowanych TSI. Współpracować będą z manualnymi skrzyniami biegów lub dwusprzęgłowymi DSG.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Wszystkie silniki TSI posiadają nie tylko doładowanie, ale również bezpośredni wtrysk paliwa, cztery cylindry i cztery zawory na cylinder oraz należą do nowej generacji jednostek Volkswagena, oznaczonej EA211 (poprzednie silniki TSI montowane w Octavii należy do rodziny EA111). W porównaniu do poprzedników nowe jednostki są mniejsze gabarytowo i lżejsze. Wszystkie posiadają podwójny układ chłodzenia: zasadniczy z mechaniczną pompą wodną (działa po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej) oraz mały, którego obieg biegnie przez intercooler oraz obudowę turbosprężarki. Ponadto kolektor wydechowy został zintegrowany z głowicą.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Gamę otwiera silnik 1.2 TSI o mocy 86 KM i momencie obrotowym 160 Nm (dostępnym w zakresie od 1400 do 3500 obr/min). Jednostka ta współpracuje wyłącznie z manualną, pięciobiegową skrzynią i średnio w cyklu mieszanym zużywać ma 5,2 l benzyny na 100 km.

Kolejna wersja nosi nazwę 1.2 TSI Green tec. To ten sam silnik 1.2, ale o mocy 105 KM (moment obrotowy wynsoi 175 Nm), który został wyposażony w układ start/stop oraz system odzyskiwania energii, dzięki którym średnie zużycia paliwa w cyklu mieszanym ma wynosić tylko 4,9 l/100 km. Standardowo silnik współpracuje z manualną skrzynią pięciobiegową, opcjonalnie można zamówić siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnię DSG.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Kolejna wersja to 1.4 TSI Green tec. Jednostka dysponuje mocą 140 KM, współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiostopniową DSG. Ze skrzynią manualną oraz układem start/stop jednostka ta zużywać ma 5,3 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym. Maksymalny moment obrotowy to 230 Nm (dostępny w zakresie od 1500 do 3500 obr/min).

Najmocniejszy silnik benzynowy dostępny w nowej Skodzie Octavii to 1.8 TSI Green tec o mocy 180 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i dostępny jest między 1250 a 5000 obr/min. W połączeniu ze skrzynią DSG średnie zużycie paliwa ma wynosić 5,7 l/100 km. Pamiętać trzeba jednak, że obecny cykl pomiarowy znacznie odbiega od rzeczywistości, oczywiście podając zaniżone wyniki. Rzeczywiste zużycie paliwa będzie o około 30 procent wyższe niż deklarowane przez producenta.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Przejdźmy teraz do diesli. Wszystkie jednostki wysokoprężne w nowej Octavii posiadają bezpośredni wtrysk paliwa typu common-rail, cztery cylindry, cztery zawory na cylinder oraz należą do nowej rodziny EA288. Dzięki udoskonaleniu układu chłodzenia, wydechowego, wtryskowego, systemu doładowania oraz intercoolera zużycie paliwa ma wynosić nawet o 0,8 l/100 km mniej niż poprzednio.

Podstawowy silnik wysokoprężny dostępny w Octavii III to jednostka 1.6 TDI dysponująca mocą 90 KM, która średnio ma zużywać 4,1 l oleju napędowego na 100 km. Oczywiście w mieszanym cyklu pomiarowym.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Kolejna wersja to 1.6 TDI Green tec o mocy 105 KM. Jednostka ta posiada układ start/stop i współpracuje z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. W takiej konfiguracji średnie zużycie paliwa ma wynosić 3,8 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy to 250 Nm (między 1500 a 2750 obr/min). W opcji dostępna jest przekładnia DSG.

Skoda Octavia III będzie dostępna również w wersji Greenline. Taki samochód napędzany jest silnikiem 1.6 TDI o mocy 110 KM. Producent deklaruje, że w połączeniu z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów pojazd ten będzie zużywał zaledwie 3,4 l oleju napędowego za 100 km.

Najmocniejszy diesel w Octavii to jednostka 2.0 TDI Green tec o mocy 150 KM. Jednostka ta współpracuje ze skrzynią biegów DSG o sześciu przełożeniach i w tej konfiguracji ma spalać 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Maksymalny moment obrotowy to 320 Nm (dostępny pomiędzy 1750 a 3000 obr/min). Jednostka ta może współpracować z manualną skrzynią sześciobiegową lub przekładnią typu DSG.

Skoda Octavia III
Skoda Octavia III
Podobnie, jak w przypadku silników benzynowych, faktyczne zużycie paliwa jednostek wysokoprężnych będzie o około 1/3 większe od deklarowanego przez producenta.

Nowa Skoda Octavia oferowana też będzie w wersjach 4x4 i usportowionej RS. Zadebiutują one nieco później. Można spodziewać się, że Skoda RS będzie dostępna zarówno w wersji benzynowej (2.0 TSI), jak i wysokoprężnej (2.0 TDI), obie jednostki będą miały około 200 KM mocy.

Przypomnijmy, że Skoda Octavia III jest aż o 90 mm dłuższe i 45 mm szersze niż poprzednik. Nadwozie mierzy więc teraz 4 662 mm długości i 1 814 mm szerokości. Aż o 108 mm - do 2 686 mm - zwiększył się też rozstaw osi, co skutkuje zdecydowanym zwiększeniem miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Więcej miejsca jest nie tylko z tyłu - o 39 mm więcej przestrzeni mają na wysokości łokci pasażerowie przednich siedzeń, 26 mm przybyło na wysokości łokci z tyłu.

Mimo że auto jest zdecydowanie większe od poprzednika, nowa generacja jest średnio o 102 kg lżejsza (w zależności od wersji) od oferowanej obecnie.

Pierwsze egzemplarze Skody Octavii III generacji trafią do czeskich salonów już pod koniec stycznia. Na polską premierę będziemy musieli poczekać dwa miesiące dłużej.

Znamy silniki nowej Skody Octavii - GALERIA ZDJĘĆ

Znamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody OctaviiZnamy silniki nowej Skody Octavii

Zobacz także

Skoda Octavia Business Edition. Nowość

Skoda Octavia Business Edition. Nowość 2024-09-18

Skoda systematycznie zwiększa gamę wersji wyposażeniowych Octavii. Niespełna miesiąc temu w cennikach pojawiła się wersja najtańsza, czyli Essence oraz najdroższa, czyli RS. Teraz gama poszerza się o wersję limitowaną Business Edition, którą...
Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny

Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny 2024-08-24

Skoda Octavia IV debiutowała w 2019 roku, a w lutym 2024 roku została poddana modernizacji. Trzeba zauważyć, że auto ma już solidny staż rynkowy, a jest zaskakująco rzadkim, jak na popularność poprzednich generacji, widokiem na polskich drogach.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia 2024-02-14

Skoda Octavia IV generacji debiutowała w 2019 roku i do dziś przetrwała na rynku w formie praktycznie niezmienionej. Ale to już przeszłość, Octavia została wreszcie poddana kuracji odmładzającej.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice 2024-02-07

Skoda Octavia to jeden z bestsellerów czeskiej marki. Octavia powróciła na rynek w 1996 roku i od tamtej pory z salonów wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy tego modelu. Obecna, czwarta generacja debiutowała w listopadzie 2019 roku, a więc wkroczyła...
Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg?

Najpopularniejsze auta używane w Polsce. Ile kosztują i jaki mają przebieg? 2021-08-20

Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Ile pieniędzy przeznaczamy na zakup samochodu, czy jaki jest jego średni wiek? Odpowiedzi na takie pytanie daje ciekawy raport opracowany przez Carvago.com. To największa w Europie platforma sprzedaży samochodów...
Skoda Octavia w wersji Sportline. Ceny

Skoda Octavia w wersji Sportline. Ceny 2021-06-08

Skoda Octavia po raz pierwszy będzie dostępna w wersji Sportline. którą wyróżniają m.in. czarne elementy nadwozia, trójramienna wielofunkcyjna sportowa kierownica, a także sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i tapicerką ThermoFlux....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS