Volvo Polestar – nadworny tuner pojazdów szwedzkiej marki - wyprodukowało już 100 tys. samochodów.
Volvo S60 Polestar Concept
Może się wydawać, że Polestar powstał, by uszczknąć dla siebie odrobinę z tortu zarezerwowanego wcześniej dla BMW M i Mercedesów sygnowanych literkami AMG. Historia jest jednak nieco bardziej złożona. Początkowo Szwedzi nie widzieli potrzeby oferowania klientom wzmocnionych wersji rodzinnych limuzyn. W 1995 roku w Szwecji zapadła jednak decyzja, by – wzorem niemieckiej DTM – utworzyć serię wyścigów Swedish Touring Car Championship. Zarząd Volvo doszedł wówczas do wniosku, że nie może ustąpić pola niemieckiej konkurencji, podjęło więc decyzję o utworzeniu fabrycznego zespołu wyścigowego.
Volvo S60 Polestar Concept
Początkowo nosił on nazwę Volvo Flash Engineering. Wysiłki inżynierów skupiły się wówczas na przednionapędowym, kanciastym modelu 850. Zespół – zgodnie z planem – uzyskał tytuł mistrzowski w pierwszej serii rozgrywek (sezon 1996). Sukces powielono też w kolejnym sezonie.
Volvo S60 Polestar Concept
Dopiero w 2005 roku firma wpadła na pomysł, by przekształcić Volvo Flash Engineering w nową markę – Volvo Polestar, która będzie się też zajmować budową usportowionych modeli przeznaczonych dla zwykłych klientów. Od początku szwedzcy inżynierowie skupiali się głównie na przeróbkach jednostek napędowych mających na celu wyciśnięcie z nich dodatkowych pokładów mocy. Ponieważ doładowane silniki Volvo budowano z dużym zapasem konstrukcyjnym, nie było to szczególnie wymagające. Można jednak powiedzieć, że osiągnięcie 100 tys. sprzedanych egzemplarzy w rzeczywistości zajęło nie 21 lecz zaledwie 12 lat!
Najnowsze plany Volvo zakładają, że oferta aut spod znaku Polestar objąć ma prawie wszystkie modele szwedzkiej marki.