Pierwsze Porsche 911 GT3 debiutowało w marcu 1999 roku na salonie w Genewie.
Debiut Porsche 911 (996) na salonie w Genewie w 1999 roku
]Opracowany przez dwukrotnego rajdowego mistrza świata Waltera Röhrla, inżyniera wyścigowego Rolanda Kussmaula oraz specjalistów Porsche Motorsport z Weissach, Porsche 911 GT3 wyróżniało się zastowaniem wolnossącego silnika, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylne koła.
Samochód kontynuował tradycję zapoczątkowaną w 1970 roku przez Porsche 911 Carrera RS 2.7. Po raz pierwszy nie nadano mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy), lecz „GT3” – to nawiązanie do klasy GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu.
Pierwsze Porsche 911 GT3 (typoszereg 996) otrzymało chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 265 kW (360 KM). Za jego kierownicą Walter Röhrl pokonał 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w 7 minut i 56 sekund.
Wszystkie generacje Porsche 911: 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2
Tak wyjątkowe osiągi to nie tylko zasługa sprawdzonej w wyścigach jednostki typu bokser, ale także precyzyjnie dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 milimetrów, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z Porsche 911 GT2. Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru.
Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie 911 GT3 zdradzało montowane na stałe tylne skrzydło. Opcjonalnie klienci mogli zamówić model w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.
Pierwsze egzemplarze Porsche 911 GT3 zjechały z linii montażowej w Weissach w maju 1999 r.
Porsche 911 GT3: generacje 996.2, 997.2 i 991.2
W 2003 roku samochód zmodernizowano. Dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika wzrosła do 280 kW (381 KM), w opcji pojawiły się hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Trzy lata później, w lutym 2006 roku, pokazano nową generację - Porsche 911 GT3 typoszeregu 997. Samochód był mocniejszy od poprzednika - moc silnika wzrosła do 305 kW (415 KM). Po raz pierwszy 911 GT3 otrzymało aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Walter Röhrl tym samochodem przejechał Nordschleife w 7:42 min.
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
W 2009 roku model przeszedł modernizację. Inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 litra, a jego moc – do 320 kW (435 KM). Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku tak znaczący, że była on ponad dwukrotnie większa niż w poprzedniku.
W 2013 roku, gdy Porsche 911 obchodziło swoje 50. urodziny, swoją premierę podczas salonu samochodowego w Genewie świętowała nowa generacja 911 GT3 (typoszeregu 991) z całkiem nowej konstrukcji silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i podwoziem.
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
Układ napędowy składał się z 3,8-litrowego wolnossącego silnika o mocy 350 kW (475 KM), po raz pierwszy połączonego z dwusprzęgłową przekładnią Porsche Doppelkupplung (PDK). Również po raz pierwszy zastosowano aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Samochód przejechał północną pętlę toru Nürburgring w czasie 7:25 min.
Przy okazji modernizacji z 2017 roku skoncentrowano się na 6-cylindrowym bokserze: jego pojemność wzrosła do 4,0 litrów, a moc – do 368 kW (500 KM). Przy okazji Porsche przygotowało coś dla purystów: po pierwsze, obok PDK zaoferowano 6-biegową skrzynię manualną, po drugie, 911 GT3 można było zamówić z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło zastępował automatycznie wysuwany spojler.
I tak historia zatoczyła koło: nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70.