chceauto.pl
x
20 lat Porsche 911 GT3

20 lat Porsche 911 GT3

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-08-11
Pierwsze Porsche 911 GT3 debiutowało w marcu 1999 roku na salonie w Genewie.

Debiut Porsche 911 (996) na salonie w Genewie w 1999 roku
Debiut Porsche 911 (996) na salonie w Genewie w 1999 roku
]Opracowany przez dwukrotnego rajdowego mistrza świata Waltera Röhrla, inżyniera wyścigowego Rolanda Kussmaula oraz specjalistów Porsche Motorsport z Weissach, Porsche 911 GT3 wyróżniało się zastowaniem wolnossącego silnika, manualnej skrzyni biegów i napędu na tylne koła.

Samochód kontynuował tradycję zapoczątkowaną w 1970 roku przez Porsche 911 Carrera RS 2.7. Po raz pierwszy nie nadano mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy), lecz „GT3” – to nawiązanie do klasy GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu.

Pierwsze Porsche 911 GT3 (typoszereg 996) otrzymało chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 265 kW (360 KM). Za jego kierownicą Walter Röhrl pokonał 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w 7 minut i 56 sekund.

Wszystkie generacje Porsche 911: 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2
Wszystkie generacje Porsche 911: 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2
Tak wyjątkowe osiągi to nie tylko zasługa sprawdzonej w wyścigach jednostki typu bokser, ale także precyzyjnie dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 milimetrów, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z Porsche 911 GT2. Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru.

Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie 911 GT3 zdradzało montowane na stałe tylne skrzydło. Opcjonalnie klienci mogli zamówić model w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.

Pierwsze egzemplarze Porsche 911 GT3 zjechały z linii montażowej w Weissach w maju 1999 r.

Porsche 911 GT3: generacje 996.2, 997.2 i 991.2
Porsche 911 GT3: generacje 996.2, 997.2 i 991.2
W 2003 roku samochód zmodernizowano. Dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika wzrosła do 280 kW (381 KM), w opcji pojawiły się hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Trzy lata później, w lutym 2006 roku, pokazano nową generację - Porsche 911 GT3 typoszeregu 997. Samochód był mocniejszy od poprzednika - moc silnika wzrosła do 305 kW (415 KM). Po raz pierwszy 911 GT3 otrzymało aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Walter Röhrl tym samochodem przejechał Nordschleife w 7:42 min.

20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
W 2009 roku model przeszedł modernizację. Inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 litra, a jego moc – do 320 kW (435 KM). Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku tak znaczący, że była on ponad dwukrotnie większa niż w poprzedniku.

W 2013 roku, gdy Porsche 911 obchodziło swoje 50. urodziny, swoją premierę podczas salonu samochodowego w Genewie świętowała nowa generacja 911 GT3 (typoszeregu 991) z całkiem nowej konstrukcji silnikiem, skrzynią biegów, nadwoziem i podwoziem.

20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
20 lat Porsche 911 GT3: 996.1 i 991.2 (generacja pierwsza i ostatnia)
Układ napędowy składał się z 3,8-litrowego wolnossącego silnika o mocy 350 kW (475 KM), po raz pierwszy połączonego z dwusprzęgłową przekładnią Porsche Doppelkupplung (PDK). Również po raz pierwszy zastosowano aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Samochód przejechał północną pętlę toru Nürburgring w czasie 7:25 min.

Przy okazji modernizacji z 2017 roku skoncentrowano się na 6-cylindrowym bokserze: jego pojemność wzrosła do 4,0 litrów, a moc – do 368 kW (500 KM). Przy okazji Porsche przygotowało coś dla purystów: po pierwsze, obok PDK zaoferowano 6-biegową skrzynię manualną, po drugie, 911 GT3 można było zamówić z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło zastępował automatycznie wysuwany spojler.

I tak historia zatoczyła koło: nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70.

20 lat Porsche 911 GT3 - GALERIA ZDJĘĆ

20 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT320 lat Porsche 911 GT3

Zobacz także

Porsche 911 Carrera T. Lekkie i tylko z manualem

Porsche 911 Carrera T. Lekkie i tylko z manualem 2024-11-04

Porsche wzbogaca gamę 911 o lekki wariant 911 Carrera T. Za sprawą lekkiego oszklenia, ograniczonej izolacji oraz ręcznej skrzyni 6-biegowej 911 Carrera T w najlżejszej konfiguracji, z fotelami w pełni kubełkowymi, waży zaledwie 1478 kilogramów. W...
Porsche 911 Turbo 50 Years

Porsche 911 Turbo 50 Years 2024-08-19

Aby uczcić 50. urodziny 911 Turbo, Porsche wprowadza na rynek wersję jubileuszową. 911 Turbo 50 Years łączy wysokie osiągi z ekskluzywnymi elementami stylistycznymi. Porsche ograniczyło produkcję 911 Turbo 50 Years, bazującym na ostatniej generacji...
Porsche 911 po modernizacji. Nowością napęd T-Hybrid

Porsche 911 po modernizacji. Nowością napęd T-Hybrid 2024-06-06

Porsche 911 zostało zmodernizowane. Nowe 911 Carrera GTS to pierwsze 911 dopuszczone do ruchu drogowego wyposażone w napęd hybrydowy o wysokich osiągach. Nowo opracowany, innowacyjny układ napędowy z jednostką o pojemności skokowej 3,6 l zapewnia dobre...
Porsche 911 z napędem hybrydowym nadjeżdża

Porsche 911 z napędem hybrydowym nadjeżdża 2024-05-15

Po raz pierwszy w 61-letniej historii Porsche 911 model ten otrzyma hybrydowy zespół napędowy. Samochód z nowym napędem był testowany w różnych warunkach na całym świecie, od warunków zimowych bo upalne, jak miało to miejsce w trakcie końcowych...
Porsche 911 Dakar oficjalnie

Porsche 911 Dakar oficjalnie 2022-11-18

Na salonie w Los Angeles Porsche zaprezentowało model 911 Dakar. To terenowe odmiana sportowego modelu, która powstanie w limitowanej serii 2500 egzemplarzy.Już od pierwszej chwili Porsche 911 Dakar zwraca uwagę swoim prześwitem – o 50 mm wyższym niż...
Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą

Porsche 911 Dakar. Ostatnie testy przed premierą 2022-11-14

Na salonie samochodowym Los Angeles Auto Show zadebiutuje Porsche 911 Dakar. Ten terenowy samochód oparty na świetnie znanym modelu 911 przechodzi ostatnie intensywne testy w różnych warunkach klimatycznych.Nazwa nowego pojazdu to ukłon w stronę...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS