chceauto.pl
x
25 lat silników BMW V12

25 lat silników BMW V12

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-10-31
W dzisiejszych czasach niewielu producentów może sobie pozwolić na utrzymywanie w produkcji silników V12. Jednym z nich jest BMW, które sprzedaje tego typu jednostki napędowe nieprzerwanie od 25 lat.

BMW 750 (E32)
BMW 750 (E32)
Pierwszy powojenny silnik V12 BMW zaprezentowało w lutym 1987 roku. Jednostka napędowa była przeznaczona dla serii 7 (E32), a rynek oczekiwał jej tak niecierpliwie, że jeszcze przed oficjalną premierą niemiecki koncern zabrał 3000 zamówień na stojące na szczycie gamy BMW 750i.

BMW 750 (E32)
BMW 750 (E32)
Ówczesna seria 7 debiutowała 10 miesięcy wcześniej niż jednostka V12. BMW oferowało model 750i w wersji standardowej i o wydłużonym rozstawie osi (o 11,4 cm). Samochód był wyposażony w automatyczną, czterostopniową skrzynię biegów, samopoziomujące tylne zawieszenie i komputer monitorujący wszystkie funkcje pojazdu.

Nowością było wspomaganie kierownicy Servotronic. Elektronika uzależniała siłę wspomagania od prędkości, dzięki czemu na postoju dawało się kręcić kierownicą jednym palcem, a podczas szybkiej jazdy kierca miał czucie drogi.

BMW 750 (E32)
BMW 750 (E32)
Samochód wyposażony był w automatyczną, dwustrefową klimatyzację, wszystkie cztery fotele posiadały elektryczne sterowanie, a zagłówki były podgrzewane. w tym modelu BMW po raz pierwszy zastosowało również elektronicznie sterowane amortyzatory, kierowca mógł wybrać jeden z dwóch trybów ich pracy: komfortowy lub sportowy. Przypomnijmy, że mówimy o samochodzie, który na rynek trafił w 1987 roku, a więc równe 25 lat temu...

Silnik V12 (wewnętrzne oznaczenie M70) miał pięć litrów pojemności i ważył tylko 240 kg. Generował 300 KM mocy przy 5200 obr/min, a moment obrotowy wynosił 450 Nm (przy 4100 obr/min). Dwie 6-cylindrowe głowice zostały połączone pod kątem 60 stopni. Jednostka w dużej mierze wykonana była z aluminium.

BMW 750 (E32)
BMW 750 (E32)
Prace projektowe nad tym silnikiem rozpoczęły się w grudniu 1982 roku. Pierwsza jednostka była gotowa w październiku 1983 roku, od tamtej pory rozpoczęły się testy i udoskonalenia. Silnik skonstruowano od podstaw, bowiem wcześniejsze próby wykazały, że zwykłe połączenie dwóch silników R6 nie zda egzaminu, ze względu na zbyt wysoką masą powstałej jednostki napędowej (315 kg).

BMW 750i (E32) zakończyło karierę w 1994 roku. Do tego czasu sprzedano około 50 tysięcy tych samochodów, co oznacza, że co szóste sprzedane BMW napędzane było jednostką V12. Tego typu silnika nie mogło więc zabraknąć w BMW 7 kolejnej generacji...

BMW 750 (E38)
BMW 750 (E38)
Nowy silnik stanowił rozwinięcie M70. Jednostkę oznaczono M73, miała 5,4 l pojemności i dysponowała mocą 326 KM. W tym czasie już zaczęto przejmować się emisją spalin, dlatego BMW dołożyło starań, by obniżyć zużycie paliwa. Udało się to osiągnąć, m.in. poprzez zmniejszenie wewnętrznych oporów oraz zwiększenie stopnia kompresji z 8,8:1 do 10,0:1 (średnie zużycie spadło o 13 proc.). Jednostkę parowano z automatyczną przekładnią o pięciu biegach.

Ten model (E38) nie powtórzył sukcesu poprzednika. Do zakończenia produkcji, co nastąpiło w 2001 roku sprzedano około 25 tys. egzemplarzy BMW 750i, czyli o połowę mniej niż generacji E32.

BMW 760 (E65)
BMW 760 (E65)
W 2001 roku zadebiutowała kolejna generacja BMW serii 7 (E65). Silnik V12 trafił do oferty nieco później, bo dopiero pod koniec 2002 roku. Samochód oznaczony 760i napędzany był silnikiem V12 o pojemności 6 litrów i mocy 445 KM.

Był to pierwszy na świecie silnik V12, który wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny. Jednostka otrzymała również 4 zawory na cylinder i system zmiennych faz rozrządu Valvetronic. Automatyczna skrzynia biegów miała już sześć przełożeń.

BMW 760 (F01)
BMW 760 (F01)
Obecna generacja BMW 7 (F01) weszła do produkcji w 2008 roku. Nie zabrakło w niej silnika V12 (dołączył do oferty w 2009 roku), który poddano jednak kompletnemu przeprojektowaniu. Oznaczona N74 jednostka otrzymała bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu Double-Vanos oraz przede wszystkim - podwójne doładowanie.

Pojemność wynosi 5972 ccm, stopień kompresji to 10,0:1. Silnik dysponuje mocą 544 KM przy 5250 obr/min, jednak największe wrażenie robi moment obrotowy, który wynosi 750 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów (1500-5000).

BMW 760 (F01)
BMW 760 (F01)
]BMW 760i ze standardową automatyczną, już ośmiobiegową skrzynią przyspiesza do 100 km/h w 4,6 s, prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa to tylko 12,8 l/100, trzeba jednak pamiętać, że cykl pomiarowy znacznie odbiega od rzeczywistości.

Polskie ceny BMW 760 i zaczynają się od 647 tys. zł. 686 tys. zł zapłacić trzeba za samochód o przedłużonym rozstawie osi.

BMW serii 7 z silnikami V12
BMW serii 7 z silnikami V12
Nie da się jednak ukryć, że obecnie BMW utrzymuje produkcję silnika V12 głównie ze względów prestiżowych. Obecnie podobne moce można osiągnąć stosując doładowanie i jednostki 10- czy 8-cylindrowe, które są wyraźnie mniejsze i lżejsze, zużywają przy tym mniej paliwa. Jednak z V12 nie można zrezygnować biorąc pod uwagę, że 12-cylindrowe jednostki posiadają w swojej ofercie również Audi (W12 w A8) i Mercedes (V12 w klasie S)...

25 lat silników BMW V12 - GALERIA ZDJĘĆ

25 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V1225 lat silników BMW V12

Zobacz także

Nowe BMW serii 7 i i7 zaprezentowane

Nowe BMW serii 7 i i7 zaprezentowane 2022-04-21

BMW oficjalnie zaprezentowało nową generację modelu 7. Jednocześnie debiutowała elektryczna o nazwie i7. Obie odmiany wyglądają praktycznie identycznie.Stylistycznie samochód wzbudza duże kontrowersje, szczególnej krytyce poddawana jest przednia...
Nowe BMW serii 7 oraz i7 coraz bliżej

Nowe BMW serii 7 oraz i7 coraz bliżej 2022-03-16

BMW przedstawiało szereg nowych informacji o BMW serii 7 nowej generacji oraz elektrycznej odmianie i7. Samochód zadebiutuje już 20 kwietnia, a zaprezentowany zostanie na salonie w Pekinie. Co wiemy już o nowym modelu?Nowe BMW serii 7 będzie dostępne z...
Polacy pokochali elektryczne BMW?

Polacy pokochali elektryczne BMW? 2020-02-17

W 2019 roku BMW okazało się liderem polskiego runku w aż trzech kategoriach zelektryfikowanych pojazdów! BMW było najpopularniejszą marką hybryd plug-in, model BMW i3 był najczęściej rejestrowanym samochodem elektrycznym, a Mini Countryman zajął 1....
BMW 7, 8, i8 i X7. Luksusowo i sportowo

BMW 7, 8, i8 i X7. Luksusowo i sportowo 2019-08-28

W ciągu ostatnich dwóch lat BMW niezwykle poszerzyło gamę swoich najbardziej luksusowych modeli, w efekcie dziś jest ona większa niż kiedykolwiek wcześniej. Wśród nowości znajdują się klasyczne limuzyny, luksusowe samochody sportowe z napędem...
Ruszyła produkcja odświeżonego BMW 7

Ruszyła produkcja odświeżonego BMW 7 2019-03-12

Z linii montażowej fabryki w Dingolfing zjeżdżają już "poliftowe" BMW serii 7.Zmodernizowanego modelu nie sposób pomylić z poprzednikiem. Wzorem zaprezentowanego niedawno BMW X7 auto otrzymało monstrualnych rozmiarów ”nerki” wlotów powietrza. W...
Używane: BMW serii F01

Używane: BMW serii F01 2019-02-03

Produkowana w latach 2008-2015 seria 7 wciąż budzi pożądanie wielu kierowców. Niestety, jej utrzymanie wymaga naprawdę grubego portfela...Topowy model typoszeregu F01 (limuzyna z „krótkim” rozstawem osi) zadebiutował w 2008 roku. Było to pierwsze...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS