Równe 28 lat temu, w początku grudnia 1991 odbyła się oficjalna premiera Fiata Cinquecento. To szczególnie ważny moment w historii "polskiej motoryzacji".
Fiat Cinquecento
Model, którego produkcję uruchomiono w czerwcu 1991 roku w zakładzie w Tychach, został oficjalnie zaprezentowany 9 grudnia 1991 roku w Rzymie, a tydzień później w hotelu Victoria w Warszawie.
Umowę z Fiatem zawarto 9 września 1987 roku. Było to ostatnie porozumienie podpisane przez Fiata z polskim rządem komunistycznym. Przyjęto tę samą formułę umowy co w przypadku modelu 126: określała ona warunki uzyskania przez stronę polską licencji, a także niezbędnych pożyczek dla FSM-u na uruchomienie produkcji, wyeksportowanie modelu za pośrednictwem sieci sprzedaży Fiat, zapewnienie obsługi technicznej i handlowej oraz zapłatę za licencję w postaci rekompensaty.
Fiat Cinquecento
Niemniej jednak, przynajmniej dla partnera włoskiego, porozumienie to znacznie różniło się od poprzednich. Nowy model, któremu wkrótce nadano imię Cinquecento, miał być produkowany wyłącznie w Polsce. Po raz pierwszy światowy producent samochodowy wybrał jeden z krajów Europy Wschodniej do produkcji strategicznego w swojej gamie modelu, który był przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich. W czerwcu 1991 roku z zakładu w Tychach wyjechał pierwszy Fiat Cinquecento, ale w międzyczasie w Polsce nastąpiły bezprecedensowe zmiany polityczne. Zmieniły one radykalnie wszystkie założenia gospodarcze i środowiskowe, z jakimi miano dotychczas do czynienia oraz „wywróciły do góry nogami” Fabrykę Samochodów Małolitrażowych.
Fiat Cinquecento
By móc produkować następcę Fiata 126p, tyska fabryka musiała odmienić swoje oblicze. Oznaczało to napływ nowoczesnej technologii, kluczowej dla rozwoju zakładu. Tłocznię wyposażono w nowoczesne i automatyczne maszyny, w spawalni i na montażu zainstalowano 90 robotów Comau i wózków podwieszanych do transportu podzespołów. W kwietniu 1992 roku oddano do użytku nową linię lakierniczą. Dla Cinquecento przewidziano dwa silniki benzynowe: montowany wzdłużnie, dwucylindrowy silnik o pojemności 704 cm³, produkowany - wraz ze skrzynią biegów - w Bielsku-Białej, oraz czterocylindrową jednostkę o pojemności 903 cm³ (również produkowaną w Polsce, ale dopiero od roku 1995). Ten pierwszy, charakteryzujący się dwoma cylindrami równoległymi i poziomymi, był zmienioną i poprawioną wersją silnika wykorzystywanego już przez Fiata 126 Bis.
Fiat Cinquecento
Model Cinquecento, który w roku 1993 uplasował się na drugim miejscu w konkursie międzynarodowego Samochodu Roku, produkowany był wyłącznie w zakładzie „Tychy” w latach 1991-1998. W sumie wyprodukowano 1 164 525 sztuk. W roku 1994 zadebiutowała także wersja Sporting z silnikiem 1108 cm³ (54 KM). Pod koniec roku 1998 model ten został zastąpiony Fiatem Seicento, którego z kolei wyprodukowano do 2010 roku 1 328 973 egzemplarzy.