Jeden z najbardziej wszechstronnych pojazdów produkowanych przez markę Volkswagena, model Multivan, obchodzi właśnie trzydzieste piąte urodziny. Bazujący na modelu T3 Multivan, miał swoją światową premierę we wrześniu 1985 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.
Volkswagen Multivan
Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej jako auto wielozadaniowe. Wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach.
Volkswagen Multivan
Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia "Mosaic Joker”. Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera "Joker” budowanego przez firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy "Jokerem”, a ośmioosobowym Volkswagenem "Caravelle”. Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.
Volkswagen Multivan
W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan: "Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.” Wniosek: "Rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym.”
Volkswagen Multivan
Limitowane wersje Multivana T3 szybko uzyskały kultowy status. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiły się wersje "Blue Star” i "White Star”, nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny. Odwołując się do historii należy jednak podkreślić, że to przede wszystkim autentyczna spuścizna modelu T1 Bulli na zawsze sprawiła, że wszystkie Transportery są naprawdę wszechstronnymi pojazdami, w których każdy szczegół musi być zawsze przemyślany funkcjonalnie, dokładnie zaprojektowany i perfekcyjnie wytworzony.
Volkswagen Multivan
Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak już w roku 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów "Last Limited Edition” Multivana T3. Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele "Magnum”, "Blue Star” i "White Star” zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również "Last Limited Edition”.