Zaprezentowany w 1967 roku model był pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5.
Pierwszy silnik Wankla Mazdy
Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii japońskiego producenta. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w markę, która z czasem na dobre zapisała się w na kartach motoryzacji (przypominamy, że Mazda MX-5 jest najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii!).
Inżynierowie Mazdy musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji. Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Maździe udało się odnieść sukces.
Pierwszy silnik Wankla Mazdy
Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto-zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie. Model RX‑7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.
Pierwszy silnik Wankla Mazdy
Mazda do dziś słynie z gotowości do testowania nowych rozwiązań oraz determinacji w przesuwaniu granic. Zgodnie z tym podejściem zaprojektowano model MX-5, który dzięki koncepcji Jinba-Ittai, czyli jedności kierowcy i samochodu, stał się najpopularniejszym roadsterem w historii. Kolejnym efektem takiego sposobu pracy jest technologia SKYACTIV. Gama zespołów napędowych, platform, nadwozi i innych technologii SKYACTIV — lekkich i niekonwencjonalnych podobnie jak silnik z wirującym tłokiem — znajduje zastosowanie we współczesnych Mazdach, które są przełomowymi konstrukcjami, oferującymi nadzwyczajne połączenie osiągów i oszczędnej eksploatacji. Przykładowo, w silnikach SKYACTIV — którymi Mazda wyróżnia się na tle konkurencji — udało się przezwyciężyć trudności związane z ekstremalnie wysokim stopniem sprężania, zwiększając przyjemność z jazdy przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.