Alfa Romeo Junior 280 Veloce to najmocniejsza wersja tego modelu. Samochód posiada elektryczny napęd o mocy 280 KM i szereg rozwiązań zapewniających lepsze właściwości jezdne. Jego cena w Polsce zaczyna się od 215 200 zł.
- Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Napęd
- Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Osiągi i ładowanie
- Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Polskie ceny
Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Napęd
Alfa Romeo Junior to SUV segmentu B, bliźniaczy technologicznie model Fiata 600 i Jeepa Avenger. Wszystkie trzy modele produkowane są wyłącznie w fabryce Stellantisa w Tychach. Jednak wersja 280 Veloce nie ma odpowiednika u Fiata czy Jeepa.
Junior 280 Veloce został opracowany przez ten sam włoski zespół inżynierów Alfy Romeo, który stworzył wyjątkowe projekty, takie jak 4C, 8C, Giulia i Stelvio Quadrifoglio oraz Giulia GTA. To właśnie w tym modelu debiutuje elektryczny układ napędowy o mocy 280 KM i momencie 345 Nm.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
W Juniorze 280 Veloce debiutuje również 4. generacja mechanizmu różnicowego TorSen. Ponieważ Alfa jest samochodem przednionapędowym, przy mocnym silniku może mieć problemy z trakcją. Tym problemom ma zapobiegać mechanizm różnicy o ograniczonym poślizgu, który dba o to, by moment obrotowy na nie trafiał na koło o gorszej przyczepności.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Osiągi i ładowanie
W Alfie Romeo Junior 280 Veloce zastosowano również bardziej bezpośredni układ kierowniczy (14,6), zawieszenie zostało obniżone o 25 mm, zaś stabilizatory są grubsze i bardziej szytwne, zapewniając mniejsze przechyły na zakrętach . Układ hamulcowy wyposażony jest w przednie tarcze o średnicy 380 mm z czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi. Samochód porusza się na 20-calowych felgach z oponami dedykowanymi mocnym samochodom elektrycznym.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
Junior 280 Veloce posiada niewielki akumulator o pojemności 54 kWh. Zgodnie z normą WLTP zapewnia on zasięg na poziomie 410 km, więc realnie będzie to najwyżej 300 km (oznacza to realne zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km).
Kosztem niewielkiego zasięgu udało się utrzymać w ryzach masę samochodu. Junior 280 Veloce waży 1560 kg, co jak na auto elektryczne jest dobrym wynikiem. Dzięki temu auto rozpędza się do 100 km/h w 5,9 s. Prędkość maksymalna, jak na auto sportowe o nazwie Veloce ("prędkość"), jest niewielka - wynosi 200 km/h.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
Akumulator można ładować z mocą do 100 kW. W sprzyjających warunkach uzupełnienie energii z 10 do 80 proc może trwać pół godziny. Samochód można ładować również prądem zmiennym, przy wykorzystaniu wallboxa, z mocą 11 kW.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Polskie ceny
Aby zoptymalizować prowadzenie i osiągi, Junior Veloce oferuje wybór preferowanego trybu jazdy przy użyciu selektora napędu Alfa D.N.A. System posiada trzy tryby: Dynamic, Natural i Advanced Efficiency.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
W trybie Dynamic samochód zapewnia maksymalną dostępność mocy i momentu obrotowego, zwiększa czułość układu kierowniczego i pedałów oraz minimalizuje pracę ESP i wyłącza rekuperację. Tryb Natural ogranicza maksymalną moc i prędkość, a ESP interweniuje wcześniej. W trybie Advanced Efficiency moment obrotowy jest również ograniczony (do 300 Nm), a gaz trzeba naciskać mocniej, by samochód się rozpędzał.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
Ponadto, Junior VELOCE jest wyposażony w przycisk B-mode zwiększający siłę rekuperacji.
Polskie ceny Alfa Romeo Junior 280 Veloce zaczynają się od 215 tys. zł. Dość dużo jak na auto segmentu B o prędkości maksymalnej 200 km/h.