chceauto.pl
x
Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?

Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-03-24

Alfa Romeo poszerza gamę modelu Junior o wersję Ibrida Q4. Alfiści doskonale wiedzą (a inni pewnie się domyślają), że pod oznaczenie Q4 kryje się napęd na wszystkie koła. Alfa Romeo od dawna stosowała to oznaczanie, ostatnio w wersji Q4 dostępne są mocne wersje Giulii i Stelvio. W obu tych model napęd Q4 oparty jest o międzyosiowy dyferencjał o ograniczonym poślizgu typu torsen, który odpowiada za rozkład momentu obrotowego między osiami. W normalnych warunkach oba modele napędzane są głównie na tylną oś, ale w razie jej potrzeby moment płynnie jest transferowy na koła przednie. Stąd nazwa tego rozwiązania torsen to skrót od angielskich słów torque sensivite.

  1. Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Układ napędowy
  2. Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Tryby jazdy
  3. Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Osiągi i ceny

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Układ napędowy

Teraz napęd Q4 pojawia się najmniejszym i najnowszym modelu Alfy czyli Junior. Niestety, nie ma on nic wspólnego z napędem Q4 stosowanym w Giulii i Stelvio. Jest to zupełnie inne rozwiązanie, którego głównym celem - jak zapewnia sam producent - ma być niskie zużycie paliwa.
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Układ napędowy Alfy Romeo Junior Ibrida Q4 łączy spalinowy, doładowany silnik 1.2 o mocy 136 KM z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 21 kW każdy, zapewniając łączną moc 145 KM. Jeden z silników elektrycznych umieszczono na przedniej osi i jest on zintegrowany z sześciobiegową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Natomiast za napęd tylnej osi odpowiada umieszczony przy niej drugi drugi silnik elektryczny. Takie rozwiązanie sprawia, że w samochodzie nie ma wału napędowego, bo obie osie nie są fizycznie połączone.

Ten typ napędu sprawdzi się więc przy niedużych prędkościach, gdy trzeba np. ruszyć pod górę na śliskiej nawierzchni.
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Tryby jazdy

W trybach jazdy "Natural" i "Advanced Efficiency" system Q4 działa automatycznie, stawiając przede wszystkim na efektywność, ale w razie potrzeby aktywując napęd na cztery koła. Do prędkości 90 km/h samochód wykorzystuje głównie przedni napęd (FWD), aby w maksymalny sposób oszczędzić energię. Jednak zaawansowane oprogramowanie może uruchomić napęd na tylną oś, przechodząc w tryb AWD dla zapewnienia maksymalnej stabilności i przyczepności w każdych warunkach drogowych. Powyżej 90 km/h napęd tylnej osi już nie działa.

Jeśli kierowca wybierze tryb "Dynamic", system napędu na wszystkie koła Q4 ma ptymalizować osiągi, zapewniając maksymalną przyczepność i szybkość reakcji. Do 40 km/h samochód zawsze działa w trybie AWD, rozdzielając moment obrotowy na obie osie, co zapewnia lepszą przyczepność i skuteczniejsze przyspieszenie. Jednak powyżej 40 km/h priorytetem staje się zużycie paliwa – system automatycznie przełącza się na napęd na przednie koła (FWD).
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Z kolei w trybie "Q4" napęd na wszystkie koła pozostaje aktywny do 30 km/h, zapewniając maksymalną przyczepność przy ruszaniu i niskich prędkościach. Po przekroczeniu tej wartości aktywuje się tryb SMART Q4, w którym silnik elektryczny pozostaje cały czas aktywny, aby uruchomić napęd na tył, jeśli będzie to konieczne. Ten inteligentny system optymalizuje dynamikę jazdy, utrzymując reakcję napędu na wszystkie koła do prędkości 90 km/h. Powyżej tej prędkości napęd Q4 przestaje działać.

Producent zapewnia, że rozładowanie akumulatora trakcyjnego nie sprawi, że napęd tylnej osi nie zadziała. Samochód posiada tzw. funkcję Power Looping Technology, dzięki której przedni silnik elektryczny zaczyna działać w trybie generatora energii, bezpośrednio zasilając tylny silnik.
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. Osiągi i ceny

Warto przy tym zauważyć, że napęd Q4 zwiększa masę Juniora Ibrida o niemal 200 kg. A to wpływa na osiągi, auto rozpędza się do 100 km/h w 9,1 s, czyli o 0,2 s wolniej niż Junior Ibrida z napędem na przód. Natomiast oficjalne zużycie paliwa się nie zmienia i nadal wynosi 4,9 l/100 km wg WLTP.

Alfa Romeo Junior Q4 różni się od pozostałych wersji jeszcze jednym istotnym element. Samochód otrzymał niezależne zawieszenie kół tylnej osi typu multilink. Dodatkowo, specjalnie dla tej konfiguracji opracowano sprężyny, amortyzatory oraz stabilizatory.
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Niestety, Alfa Romeo mocno odjechała z cenami Juniora Q4. O ile Junior Ibrida w wersji przednionapędowej kupimy za 130 tys. zł, to już Ibridę Q4 trzeba zapłacić ponad 161 tys. zł. Owszem, w zamian dostajemy lepsze wyposażenie, ale nie zapominajmy, że Junior to mały miejski pojazd, zaliczany do segmentu B. W najbogatszej wersji wyposażeniowej Junior Q4 kosztuje aż 188 tys. zł, o 17 tys. zł więcej niż analogicznie wyposażona wersja przednionapędowa.

Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4? - GALERIA ZDJĘĆ

Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?Alfa Romeo Junior Ibrida. Jak działa napęd Q4?

Zobacz także

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 z napędem 4x4. Polskie ceny

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 z napędem 4x4. Polskie ceny 2025-02-28

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 została oficjalnie zaprezentowana jesienią 2024 roku na salonie w Brukseli. Teraz model ten wchodzi do sprzedaży, można już na niego składać zamówienia, znamy również ceny.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Polskie ceny

Alfa Romeo Junior 280 Veloce. Polskie ceny 2024-07-12

Alfa Romeo Junior 280 Veloce to najmocniejsza wersja tego modelu. Samochód posiada elektryczny napęd o mocy 280 KM i szereg rozwiązań zapewniających lepsze właściwości jezdne. Jego cena w Polsce zaczyna się od 215 200 zł.
Alfa Romeo Junior z polskimi cenami

Alfa Romeo Junior z polskimi cenami 2024-05-16

Junior to najnowszy, najmniejszy i najtańszy model Alfy Romeo. Samochód debiutował miesiąc temu na specjalnym pokazie w Mediolanie i wywołał skandal. Alfa Romeo chciała, by ten samochód nazywał się Milano. Problem w tym, że jest to trzeci...
Nie będzie Alfy Romeo Milano. Będzie Alfa Romeo Junior

Nie będzie Alfy Romeo Milano. Będzie Alfa Romeo Junior 2024-04-15

To historia bez precedensu, ale można powiedzieć, że jeśli mogła się gdzieś zdarzyć, to właśnie we Włoszech. Tu po premierze Alfy Romeo Milano, podjęto decyzję o zmianie nazwy tego modelu na Junior.

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS