To historia bez precedensu, ale można powiedzieć, że jeśli mogła się gdzieś zdarzyć, to właśnie we Włoszech. Tu po premierze Alfy Romeo Milano, podjęto decyzję o zmianie nazwy tego modelu na Junior.
- Alfa Romeo Milano z Polski. Włoski rząd się obudził
- Dlaczego nowa Alfa Romeo miała nazywać się Milano
- Nie będzie Alfy Romeo Milano. Będzie Alfa Romeo Junior
- Alfa Romeo Junior. Co to za samochód?
Alfa Romeo Milano z Polski. Włoski rząd się obudził
O tym, że nowy mały SUV Alfy Romeo będzie produkowany w Tychach i będzie bliźniaczym modelem Fiata 600 i Jeepa Avenger wiadomo było od dobrych kilkunastu miesięcy. Przez długi czas nikomu to nie przeszkadzało, również wtedy gdy w grudniu 2013 roku Alfa Romeo ogłosiła, że nowy model będzie nazywał się Milano.
Alfa Romeo Junior (nie: Milano)
Aż nadeszła huczna, oficjalna premiera nowego modelu, oczywiście w Mediolanie. Dopiero wówczas minister gospodarki Włoch Adolfo Urso przypomniał sobie, że istnieje prawo, które zakazuje nadawania produktom włoskich nazw, jeśli nie są produkowane we Włoszech. Urso powiedział wprost, że samochód nazwie Milano (Mediolan) nie może być produkowany w Polsce, ale musi powstawać we Włoszech. Prawo takie obowiązuje we Włoszech od 2003 roku.
Alfa Romeo Junior (nie: Milano)
Dlaczego nowa Alfa Romeo miała nazywać się Milano
Stellantis, do którego należy Alfa Romeo, początkowo odmawiał komentarza, a następnie usiłował przekonać włoski rząd do zmiany stanowiska. Producent podnosił, że Milano stanowi hołd dla miasta, w którym w 1910 roku powstała Alfa Romeo i że nazwa zwyciężyła w internetowej sondzie przeprowadzonej latem ubiegłego roku. [image46506[
Wskazywano również, że nikt nikogo nie próbuje oszukiwać - Alfa Romeo nie informowała, że Milano będzie produkowane we Włoszech, chociaż samochód został tam opracowany. Ponadto na tabliczce identyfikacyjnej na słupku B znajduje się napis "Made in Poland".
Dyrektor generalny Settlantisa, powiedział również jeśli nowa Alfa miałaby być produkowana we Włoszech, to jej ceny musiałaby być o 10 tys. euro wyższa niż będzie, gdy auto będzie powstawało w Polsce. Tym samym ceny zaczynałyby się nie od 30 a od 40 tys. euro.
Alfa Romeo Junior (nie: Milano)
Nie będzie Alfy Romeo Milano. Będzie Alfa Romeo Junior
Ponieważ rząd nie dawał się przekonać, a Alfa Romeo (i Stellantis) nie chcieli sporu politycznego, podjęto decyzję o zmianie nazwy małego SUV-a. Nowy model, który będzie powstawał w Tychach, otrzyma nazwę nie Milano, a Junior. To właśnie Junior zajął drugie miejsce w internetowej sondzie marki.
Jak wyjaśnił dyrektor marki Alfa Romeo, Jean-Phillpe Imaprato, Alfa była pewna zwycięstwa w sądzie, ale nie chciała eskalować konfliktu politycznego, bo to zawsze doprowadza do utraty części klientów. Dlatego podjęto decyzję o zmianie nazwy.
Alfa Romeo Junior (nie: Milano)
Spór jest zresztą częścią większego sporu między nacjonalistycznym włoskim rządem i Stellantisem. Rząd włoski narzeka, że koncern jest zarządzony głównie przez Francuzów, którzy wyprowadzają produkcję samochodów z Włoch. Do Stellantisa należą marki: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth, Maserati, Jeep, Citroen, Peugeot, DS, Opel, Chrysler, Dodge i Vauxhall.
Alfa Romeo Junior. Co to za samochód?
Alfa Romeo GT 1300 Junior debiutowała w 1966 roku. Auto oparto na na modelu Giulia, ale w przeciwieństwie do tego pojazud, otrzymał silnik nie 1.6, ale 1.3. Skierowany do młodych osób, zainteresowanych sportami motorowymi samochód odniósł spory sukces, w sumie sprzedano około 92 tys. egzemplarze. Alfa Romeo Junior miała silnik o pojemności 1290 ccm, który - bez doładowania(!) - generował 89 KM. Auto mogło rozpędzić się do 170 km/h.
Nowa Alfa Romeo Junior (Milano) będzie pierwszym modelem Alfy Romeo produkowanym poza Włochami. Potwierdzono już jednak, że nowe generacje modeli Stelvio (premiera 2025) i Giulia (2026) nadal będą powstawać we włoskim Cassino.
Pierwsze egzemplarze nowej Alfy Romeo Junior mają trafić do salonów we wrześniu 2024 roku.