Od pewnego czasu na łamach naszego serwisu analizujemy wyniki badania satysfakcji kierowców, które na niemieckim rynku przeprowadziła firma analityczna J.D. Power.
Przyjrzeliśmy się już praktycznie wszystkim segmentom samochodów. Na koniec zostały nam samochody klasy premium. W poniższym tekście zajmiemy się autami kompaktowymi, a za kilka dni - klasą średnią.
- Ranking J.D. Power
- Mercedes klasy C typoszeregu W204
- BMW 3 typoszeregu E90
- Audi A4 B8
- W jaki sposób oceniano?
Ranking J.D. Power
Jeśli chodzi o segment samochodów premium na rynku niemieckim istnieją właściwie tylko Mercedesy, BMW i Audi. Samochody tych właśnie marek stanowią zdecydowaną większość sprzedaży.
Nic więc dziwnego, że właśnie ci trzej producenci zdominowali zestawienie J.D. Power. Klienci najbardziej zadowoleni okazali się z Mercedesa klasy C. Warto jednak zauważyć, że w segmencie premium oczekiwania wobec samochodu są wyższe niż zwykle. Producent za swój samochód życzy sobie dużych pieniędzy, nic więc dziwnego, że kupujący oczekuje, że pojazd będzie bezawaryjny, a obsługa serwisowa - na najwyższym światowym poziomie. Badanie wykazało jednak, że w tym zakresie oczekiwania kierowców często rozmijają się z rzeczywistością. Dowodem na to niech będzie fakt, że wspomniany Mercedes klasy C otrzymał tylko 837 punktów (na 1000 możliwe). Z takim wynikiem model ten nie znalazłby się na podium wśród "zwykłych" samochodów kompaktowych oraz w klasie średniej-niższej! Tymczasem w segmencie premium wystarczyło to do zwycięstwa.
Za Mercedesem sklasyfikowano BMW serii 3 (832 pkt) i Audi A4 (827) punktów.
Mercedes klasy C typoszeregu W204
Pojawił się w 2007 roku, ale sprzedaż w Polsce rozpoczęła się w zasadzie w 2008 roku. Samochód, póki co, cieszy się dobrą opinią użytkowników. Narzekać można jedynie na ciasne wnętrze, które jest jednak zdecydowanie lepiej wykończone niż w poprzedniku. Właściciele Diesli skarżą się też na przenoszące się do wnętrza wibracje. Mercedes nie ukrywa, że samochód odbudować ma nadszarpniętą przez ostatnie lata opinię o marce.
BMW 3 typoszeregu E90
to już piąte wcielenie popularnej "trójki". Samochód w 2005 roku zastąpił model E46 i, po niewielkich zmianach, dostępny jest w ofercie bawarskiej firmy do dzisiaj. Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako sedan (E90), kombi (E91) oraz produkowane od 2006 roku coupe (E92).
BMW serii 3
Wprawdzie dyskusyjna stylistyka nowego modelu nie wszystkim przypadła do gustu, ale autu nie można odmówić typowego dla BMW temperamentu. Tylny napęd i mocne jednostki napędowe sprawiają, że jest to idealna propozycja dla osób czerpiących przyjemność z jazdy.
Samochód cieszy się opinią bezawaryjnego. Poza elementami zawieszenia, które na polskich drogach narażone jest na szczególnie duże obciążenia, często wymieniać trzeba również klocki i tarcze hamulcowe. To zasługa mocnych jednostek napędowych. Poza tym, usterki mechaniczne praktycznie nie występują. Dieslom przytrafiają się jednak czasami usterki turbosprężarek oraz układu chłodzenia. Samochód potrafi też zaskoczyć czasami usterką jakiegoś czujnika, awarią centralnego zamka czy "sztuczną inteligencją" elektroniki.
Audi A4 B8
Produkowane jest od roku 2008. Samochód zaprojektowany został od podstaw, dlatego, poza nazwą, nie ma nic wspólnego ze swoim poprzednikiem. Auto mierzy aż 4,7 m długości co sprawia, że jest zdecydowanie większe od niemieckiej konkurencji w klasie premium - BMW 3 i Mercedesa C.
Audi A4
Samochód dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych: jako czterodrzwiowy sedan oraz kombi. Na jego podstawie zbudowano również jedno z piękniejszych coupe na rynku - model A5. Samochód ma opinię bezawaryjnego, i świetnie zawieszonego pojazdu, który nawet w podstawowej wersji jest w stanie zapewnić kierowcy sporo frajdy. Niestety pojazdy z polskich salonów są przeważnie ubogo wyposażone.
W jaki sposób oceniano?
Badanie J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.