Marka z Ingolstadt robi kolejny krok w kierunku pojazdów elektrycznych. Na salonie w Szanghaju zadebiutował model A6 e-tron concept. To zapowiedź nowej rodziny pojazdów na prąd.

Audi A6 e-teon concept
W przeciwieństwie do obecnej generacji A6, Audi A6 e-tron concept bazuje na nowej platformie PPE opracowanej specjalnie z myślą o pojazdach elektrycznych. Samochód ten to ”zupełnie nowa koncepcja projektowa” — jedyną cechą łączącą go z obecnym A6 są wymiary. Karoseria o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m, została zaprojektowana jako Sportback, a jej linie w oczywisty sposób nawiązują do aktualnego języka designu marki Audi. Skupiono się na – niezwykle ważnym w przypadku elektrycznych pojazdów – współczynniku oporu powietrza. W przypadku koncepcyjnego Audi cW wynosi zaledwie 0,22.
Zdaniem producenta, dzięki potencjale drzemiącym w nowej platformie, w zależności od wybranego układu napędowego i wersji, Audi A6 e-tron będzie mogło w przyszłości pochwalić się zasięgiem ponad 700 km (wg norm WLTP), a najmocniejsze pojazdy z tej rodziny przyspieszać mają od 0 do 100 km/godz. w niecałe cztery sekundy.

Audi A6 e-teon concept
Platforma PPE została zaprojektowana wyłącznie dla układów napędowych zasilanych elektrycznie. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tego rozwiązania technicznego. Kluczowym elementem przyszłej floty PPE jest moduł baterii umieszczony między osiami, w koncepcyjnym modelu A6 e-tron magazynujący około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podłogi pojazdu umożliwia zamontowanie tam stosunkowo płaskiego układu baterii. Oznacza to, że bez wprowadzania zmian do architektury bazowej, po raz pierwszy możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i w samochodach o dynamicznej, niskiej architekturze, takich jak Audi A6 e-tron.
Wielkość baterii i rozstaw osi pojazdów osadzonych na PPE można skalować, a tym samym wykorzystywać jej zalety w różnych segmentach rynku.

Audi A6 e-teon concept
Użytkownicy przyszłych modeli PPE również wymiernie skorzystają z dużego rozstawu osi, który przekłada się na kluczową zaletę samochodów we wszystkich segmentach: dłuższe wnętrze pojazdu i więcej miejsca na nogi z przodu i z tyłu. Dodatkowo pamiętać trzeba, że samochody elektryczne są zwykle bardziej przestronne, ponieważ konstrukcyjnie nie potrzebują wyodrębniania tunelu środkowego.
W rodzinie przyszłych modeli osadzonych na platformie PPE przewidziano wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Rodzina pojazdów e-tron będzie również oferowała wersje podstawowe, zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej. Dwa silniki elektryczne w koncepcyjnym Audi A6 e-tron mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy 800 Nm.

Audi A6 e-teon concept
Zawieszenie przednie Audi A6 e-tron to konstrukcja pięciowahaczowa, specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Koncepcyjną podstawą układu napędowego Audi A6 e-tron — i wszystkich modeli osadzanych w przyszłości na PPE — jest technika ładowania 800-voltowego akumulatora. Umożliwia ona uzyskanie czasu ładowania zbliżonego do czasu tankowania paliwa w samochodzie z silnikiem konwencjonalnym. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator w stopniu wystarczającym na przebycie ponad 300 km. 100 kWh akumulator koncepcyjnego Audi A6 e-tron można naładować od 5 do 80 procent w niecałe 25 minut.