Od kiedy na rynku pojawił się zupełnie nowy Mercedes klas S konkurencja ma twardy orzech do zgryzienia. By zapewnić sobie przewagę nad firmą ze Stuttgartu Audi zaprezentowało właśnie model A8 L Security przygotowany z myślą o najbardziej wymagających klientach.
Słowo Security oznacza, że mamy do czynienia z wersją opancerzoną. Bazę tego pojazdu stanowi zmodyfikowana karoseria produkcji seryjnej. Wytwarza się ją, podobnie jak wszystkie inne wersje A8, w zakładach w Neckarsulm, wykorzystując przy tym założenia konstrukcji Audi Space Frame (ASF). Dzięki temu, karoseria składa się w znacznym stopniu z aluminium i waży ok. 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja z blachy stalowej. Wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro, jest najlżejszą luksusową limuzyną w segmencie samochodów opancerzonych.
Audi A8L Security
Audi A8 L Security posiada oficjalny certyfikat Niemieckiego Urzędu Balistyki (niem. Deutsches Beschussamt) w Monachium. Spełnia wymogi klasy odporności balistycznej VR 7, zgodnie z dyrektywą BRV 2009. Skrót BRV oznacza Bullet Resistant Vehicles (pojazdy odporne na ostrzał z broni palnej). W klasie VR 7 obowiązują najwyższe wymagania dotyczące cywilnych limuzyn opancerzonych. Blacha i przeszklenie kabiny pojazdu muszą wytrzymać ostrzał amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. W niektórych strefach opancerzenie limuzyny spełnia kryteria klasy VR 9 i VR 10. Jego odporność na wybuch zbadano zgodnie z dyrektywą ERV 2010 (Explosion Resistant Vehicles).
W klatce bezpieczeństwa, którą jako element samonośny zintegrowano z karoserią, zastosowano bardzo mocne i odporne materiały – pancerną stal formowaną na gorąco, włókno aramidowe, ceramikę, specjalny stop aluminium i szkło wielowarstwowe. W strefach przejściowych materiały ochronne nakładają się na siebie tak, by zapewnić możliwie najwyższe bezpieczeństwo.
Aluminiowe progi pojazdu zawierają masywne profile balistyczne, które zwiększają ochronę przed podłożonymi ładunkami wybuchowymi. Temu samemu celowi służy pancerna podłoga zrobiona ze specjalnego stopu aluminium. Okna w drzwiach, szybę przednią i tylną wykonano ze specjalnego szkła, które po wewnętrznej stronie pokryte jest warstwą poliwęglanu, łagodzącą skutki wybuchu. Na życzenie, okna w drzwiach można całkowicie opuszczać. Sterowane są elektromechanicznie.
Audi A8L Security
Jak w przypadki seryjnego Audi A8 zadbano też o rozbudowaną listę wyposażenia opcjonalnego. Znalazł się na niej m.in. system wysiadania awaryjnego w razie zagrożenia, rozwiązanie opatentowane przez Audi. Gdy kierowca lub siedzący obok niego pasażer naciśnie zaplombowany przycisk i pociągnie jedną z wewnętrznych klamek u drzwi, pirotechniczne śruby rozdzielające w zawiasach odłączą drzwi od karoserii – wystarczy je następnie lekko wypchnąć na zewnątrz.
Kolejnym specjalnym elementem jest system gaszenia ognia, aktywowany przyciskiem lub za pomocą czujnika ciepła. Środek gaśniczy z dwóch pojemników zamontowanych w bagażniku wypływa rurami pod spodem pojazdu. Dysze wtryskują go do wnęk kół, na podwozie, na zbiornik paliwa i do komory silnika.
Opcjonalny system awaryjnej wentylacji to dwie butle ciśnieniowe, które znajdują się w chronionej strefie. Po naciśnięciu właściwego przycisku, system zaopatruje wnętrze w świeże powietrze do oddychania. W większości przypadków powietrze tłoczone jest na tyle długo, by opuścić niebezpieczny teren. System wytwarza nadciśnienie we wnętrzu samochodu, zapobiegając w ten sposób wnikaniu szkodliwych gazów.
Ofertę opcjonalnego wyposażenia dopełniają też inne systemu. Należą do nich: selektywna blokada drzwi, wyciąg dymu z wnętrza, diodowa sygnalizacja do jazdy w konwoju, maszt do proporczyków, światła ostrzegawcze, syrena, miejsce do montażu i wbudowania analogowej i cyfrowej krótkofalówki, wbudowany na stałe telefon, rejestrator samochodowy, dodatkowa kamera z tyłu pojazdu i ogrzewana szyba przednia wraz z częściowo ogrzewanymi szybami bocznymi. Ponadto Audi uwzględnia też indywidualne, specjalne życzenia klientów…
Audi A8L Security
Audi A8 L Security dostępne jest z jednym z dwóch silników: 4,0 TFSI lub W12. Ośmiocylindrowy, podwójnie doładowany, motor o pojemności skokowej 3 993 cm3 generuje moc 435 KM, dzięki czemu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy.
Bardziej wymagający klienci mogą się zdecydować na wolnossący motor W12. Dzięki mocy 500 KM i momentowi obrotowemu 625 Nm, auto rozpędza się do 100 km/h w 7,1 s. Prędkość maksymalna – ze względu na masę auta – ograniczona została do 210 km/h.
Nowe Audi A8 L Security można zamawiać już teraz. Dostawy rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 roku. Audi oddaje do dyspozycji klientów rozbudowaną paletę usług, a także zapewnia specjalny trening dla kierowców i użytkowników pojazdu.