A8 to największy i najbardziej luksusowy model Audi. Pierwsza generacja na rynku pojawiła się w 1994 roku, a od 2017 roku w ofercie jest czwarta.
Audi A8 po liftingu
Samochód na rynku jest więc już ponad 4 lata, nadszedł więc czas na lifting. Zmiany nie są jednak duże.
Z przodu podstawa grilla osłony chłodnicy jest szersza, a jego kratownicę zdobi chromowana rama rozszerzająca się od dołu ku górze. Boczne wloty powietrza są teraz bardziej pionowe i podobnie jak reflektory zaprojektowane zupełnie od nowa. Dolna krawędź reflektorów, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur.
W części tylnej dominują szerokie chromowane klamry, personalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, złożony z segmentów pas świateł. Dyfuzor w zderzaku tylnym został zaprojektowany na nowo.
Audi A8 po liftingu
Audi, jako opcję oferuje również pakiet stylistyki „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — pakiet S line.
Lifting spowodował tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi. Rozstaw osi A8 nadal wynosi 3,00 m, jego długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Natomiast A8 L ma nadwozie o długości 5,32 m. Dodatkowe 13 cm w całości znalazło się między osiami (rozstaw to 3,13 m). Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych.
Standardem w odmłodzonym Audi A8 jest nawigacja MMI Navigation plus. Bazuje ona na modułowej platformie Infotainment trzeciej generacji (MIB 3). Seryjne usługi online i Car-2-X z Audi connect uzupełniają system nawigacji. Z tyłu zastosowano dwa ekrany o wielkości 10,1 cala.
Audi A8 po liftingu
Odmłodzone Audi A8 dostępne jest z pięcioma silnikami. 3.0 TDI i 3.0 TFSI to sześciocylindrowe silniki V6. 4.0 TFSI, dostępny w A8 i S8 w różnych wariantach mocy, posiada wbudowaną technikę „cylinder on demand”. Wersja hybrydowa typu plug-in TFSI e, łączy silnik 3.0 TFSI z silnikiem elektrycznym.
Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny już przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.
Audi A8 po liftingu
Silnik 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM) napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI. Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).
4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Audi A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy.
Audi S8 TSFI quattro to topowa, sportowa wersja tej linii modelowej. Silnik biturbo V8 generuje moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min, dzięki czemu sprint do 100 km/h trwa 3,8 s.
Audi A8 po liftingu
S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym, aktywnym zawieszeniem, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych.
Na znaczących rynkach - w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Korei Południowej - Audi S8 jest oferowane wyłącznie z powiększonym rozstawem osi.
Wszystkie wspomniane powyżej silniki są standardowo wyposażone w technikę mild hybrid (MHEV), która korzysta z głównego układu elektrycznego A8 o napięciu 48 V.
Audi A8 po liftingu
Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) — czyli znacznie więcej niż wcześniej. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy. Zasięg w trybie elektrycznym przekracza 40 km.
Absolutną nowością jest Audi A8 L Horch. Ta przeznaczona rynek chiński odmiana jest... przedłużoną wersji wersji przedłużonej. Auto ma ma 5,45 m długości, czyli jest o 13 cm dłuższe niż model A8 L w wersji europejskiej i amerykańskiej.
Audi A8 po liftingu trafi do europejskich salonów na wiosnę 2022 roku.