W chińskim Shenzen odbyła się właśnie prezentacja nowego, flagowego suva Audi. Model Q8 to odpowiedź firmy z Ingolstadt na BMW X6 i Mercedesa GLE Coupe. Co tym razem przygotowali dla swoich klientów konstruktorzy niemieckiej marki?
Audi Q8
Karoseria ma 4,99 m długości, 2 m szerokości i 1,71 m wysokości. Oznacza to, ze nowy SUV jest szerszy, ale jednocześnie krótszy i niższy niż siostrzane Audi Q7. Prawie 3 metry rozstawu osi sprawiają, że samochód oferuje przestronne wnętrze. Na życzenie dostępny jest system trzech przesuwanych wzdłuż foteli z tyłu. Ze złożonymi oparciami z tyłu, przestrzeń bagażowa kryjąca się pod potężną klapą ma 1755 litrów.
Audi Q8
Wiele detali przywodzi na myśl stylistykę pierwszego Audi Quattro. Spojler, listwy wykańczające nadkola, listwy drzwi i dyfuzor mają kontrastowe kolory. Cechy charakterystyczne to: muskularny, pionowo ustawiony grill wraz z wysuniętym mocno do przodu frontowym spojlerem oraz mocno zaakcentowane wloty powietrza. Drogę przed samochodem oświetlają standardowe reflektory diodowe lub dostępne opcjonalnie reflektory diodowe HD Matrix LED. Światła tylne połączone są ze sobą wąskim, świetlnym pasmem. Nadkola skrywać mogą koła o przekątnej nawet 22 cali!
Audi Q8
Standard obejmuje napęd quattro. Mechaniczny centralny dyferencjał standardowo przenosi moc silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeśli zachodzi taka potrzeba, przekierowuje więcej momentu obrotowego na oś z lepszą trakcją. Prześwit pojazdu to aż 254 mm. Zawieszenie z układem kontroli tłumienia jest standardem. Opcjonalnie, w zestawieniu z komfortowym lub sportowym zestrojeniem, Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia. W zależności od sytuacji drogowej lub od preferencji kierowcy, może ono podnieść całą karoserię o ok. 90 milimetrów.
Audi Q8
Obok standardowego, progresywnego układu kierowniczego, zmieniającego przełożenie na bardziej bezpośrednie w zależności od kąta skrętu kierownicy, Audi oferuje również opcjonalny układ czterech kół skrętnych. Układ ten może przy małych prędkościach skręcić koła tylne pod kątem max. 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co poprawia zwrotność samochodu. Może również skręcić je pod takim samym kątem w kierunku tym samym, co kierunek skrętu pojazdu przy prędkościach wyższych. To z kolei wpływa na poprawę stabilności na drodze.
Audi Q8
Wszystkie układy napędowe wykorzystują technologię mild hybrid (MHEV). 48-woltowy podstawowy układ elektryczny zawiera akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technika MHEV pozwala na długie fragmenty jazdy w trybie tzw. żeglowania, z wyłączonym silnikiem. W takiej sytuacji, system start-stop zaczyna działać przy prędkości 22 km/h.
W kabinie dominuje ciekawa, spinająca obie strony kokpitu linia nawiewów i dotykowe wyświetlacze. Centralnym elementem wnętrza jest dotykowy, górny wyświetlacz systemu MMI touch response. Lista opcji to m.in wentylowane fotele konturowe z funkcją masażu, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja oraz pakiet poprawiający jakość powietrza wewnątrz.
Audi Q8
W Audi Q8 niemal każdą funkcję można wywołać na jednym z dwóch dużych wyświetlaczy. Wyświetlacz górny, o przekątnej 10,1 cala, służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Natomiast ekranu dolnego, o przekątnej 8,6 cala, kierowca używa do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu. W trakcie tej ostatniej czynności, nadgarstek kierowcy swobodnie spoczywa na dźwigni zmiany biegów.
Audi Q8
Samochód wyposażono też w funkcję sterowania głosowego. Kierowcy mogą swobodnie formułować polecenia. System zrozumie np. zdanie „jestem głodny” i w odpowiedzi wskaże najbliższe restauracje. Wszystkie wskaźniki wyświetlane są na 12,3-calowym ekranie w pełni cyfrowego kokpitu – Audi virtual cockpit. Wśród opcji znalazł się też wyświetlacz head-up display
Na rynkach europejskich Audi Q8 pojawi się w trzecim kwartale roku 2018. Samochód powstawać będzie w fabryce niemieckiej marki w Bratysławie.