BMW zaprezentowało model M4 CSL. To nowa topowa wersja M4, która zdegradowała M4 Competition.
BMW M4 CSL
BMW M4 drugiej generacji debiutowało w 2021 roku. Samochód napędzany jest trzylitrowym, rzędowym silnikiem sześciocylindrowym, który dzięki doładowaniu generuje 480 KM i 550 Nm. Następnie wprowadzono wersję M4 Competition. W tym samochodzie z trzylitrowego silnika wykrzesano 510 KM i 650 Nm, co stawiało go na szczycie gamy modelu M4.
Ale to już przeszłość, bowiem na scenę wkracza właśnie M4 CSL. CSL to skrót od słów Coupe, Sport i Leicht, czyli lekki. Nazwa wywodzi się od legendarnego BMW 3.0 CSL z lat 70-tych, a tradycja tego pojazdu była kontynuowana przez model M3 CSL.
BMW M4 CSL
Czym wyróżnia się nowe BMW M4 CSL? Samochód napędzany jest trzylitrowym silnikiem sześciocylindrowym, ale o mocy 550 KM i momencie 650 Nm. Moment obrotowy trafia wyłącznie na koła tylne, podczas gdy M4 Competition jest dostępne zarówno w wersji tylnonapędowej, jak i xDrive.
Ale mocniejszy silnik to nie wszystko. Samochód poddano szeregowi modyfikacji, dzięki czemu jego masa jest o 100 kg mniejsza niż masa M4 Competition - M4 CLS waży tylko 1625 kg. Dzięki temu auto rozpędza się do 100 km/h w 3,7 s, o 0,2 s szybciej niż tylnonapędowe M4 Competition. Jednak napęd 4x4 daje przewagę M4 Competition, które osiąga 100 km/h w 3,5 s.
BMW M4 CSL
Sprint ze świateł to jedno, następnie przychodzą zakręty i wówczas M4 CSL pokazuje swoją przewagę. Otóż samochód pokonał ponad 20,832-kilometrową północną pętlę toru Nurburgring w 7 minut i 20,207 s, co oznacza, że jest najszybszym samochodem serii M w historii (czas na krótszym odcinku, używanym często do porównywania różnych pojazdów, liczącym 20,6 km wyniósł 7 minut 15,677 s.)
Dodajemy do tego, że M4 CSL osiąga 200 km/h w 10,7 s od startu, a jego prędkość maksymalna wynosi 307 km/h.
BMW M4 CSL
BMW podaje, że silnik M4 CSL oparto na silniku stosowanym w wyścigowym M4 GT3. M.in. ma on zwiększone ciśnienie doładowania z 1,7 do 2,1 bara. Silnik współpracuje z ośmiostopniową przekładnią automatyczną M Steptronic Sport. Całkowicie zmodyfikowano również układ jezdny - nowe są amortyzatory, sprężyny i stabilizatory, zawieszenie jest o 1 cm niższe niż w M4 Competition.
BMW M4 CSL
A skąd oszczędność na masie? 21 kg zyskano usuwając tylną kanapę, kolejne 21 kg to zysk z zastosowanie specjalnych felg M i karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych. Dzięki wykonaniu przednich foteli z włókna węglowego zyskano 24 kg, usuwając część wygłuszeń nadwozia - 15 kg. Maskę, tylną klapę i konsolę środkową wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, oszczędzając 11 kg, a tytanowe tłumiki w sumie ważą 4 kg mniej niż standardowe.
Stylistycznie M4 CSL wyróżnia się specjalnymi wzorami lakierów z czarnymi wstawkami z włókna węglowego i czerwonymi detalami. Zmieniona jest również osłona chłodnicy i zderzaki. Na klapie bagażnika pojawił się zintegrowany spojler.
Powstanie tylko 1000 egzemplarzy BMW M4 CSL. Ceny nie są jeszcze znane.