Hybrydy plug-in często przedstawiane są jako łączni między światem spalinowej i elektrycznej motoryzacji. Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że wielu respondentów jest gotowych na "przesiadkę” do hybryd typu plug-in. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta. Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent.
Najnowsze badanie marki Volkswagen i InsightOut Lab zostało poświęcone hybrydom typu plug-in (PHEV). Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że między styczniem a czerwcem 2021 r. ich liczba wzrosła o 4.489 sztuk i wynosi 13.866. Obecnie na polskich drogach jest ich więcej niż aut w pełni elektrycznych, co oznacza zmianę długotrwałego trendu. Wyniki badania dowodzą, że hybrydy typu plug-in wpisują się w dotychczasowe przyzwyczajenia ankietowanych, dotyczące korzystania z samochodu.
1/3 respondentów korzysta z auta kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach. Przy wyborze auta ponad połowa zwraca uwagę na zużycie paliwa. Aż 80 proc. wybrałoby auto o 1/5 droższe, ale spalające o połowę mniej paliwa. Dla niemal 30 proc. największym atutem PHEV jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe średnie spalanie. Za sprawą wynoszącego ok. 50 km zasięgu elektrycznego, hybryda plug-in jest jedną z odpowiedzi na coraz poważniejsze wyzwania klimatyczne, a jej potencjał ekologiczny wzrasta wraz z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (OZE).
Najwięcej badanych, w sumie 42 proc., na różne sposoby korzysta z auta codziennie. Jednak niewiele mniej, bo 34 proc., potrzebuje samochodu zdecydowanie rzadziej – kilka razy w tygodniu albo jeszcze bardziej sporadycznie. Dość duża grupa, 19 proc., w ogóle obywa się bez samochodu. Natomiast dla 5 proc. stanowi on narzędzie pracy. Dla 1/3 ankietowanych, którzy korzystają z samochodu sporadycznie, hybryda typu plug-in jest dobrym rozwiązaniem. Pomiędzy kolejnymi podróżami pozostaje im dużo czasu na pełne naładowanie akumulatora. Jednak w przypadku częstszego korzystania z samochodu, PHEV nie traci na atrakcyjności. Wynika to z odpowiedzi respondentów: Polacy nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach.
Według badania PSPA z 2020 r. 62 proc. ankietowanych dziennie przejeżdża samochodem mniej niż 30 km. Natomiast kolejne 26 proc. badanych mieści się w przedziale 31-50 km. Codzienne podróże są krótkie również jeśli chodzi o czas trwania. Z pilotażowego badania GUS wynika, że w 2017 r. w województwie podkarpackim w dni robocze w 51 proc. trwały one maksymalnie 15 min., a w 32 proc. od 16 do 30 minut.
Sposób codziennego korzystania z auta sprawia, że co najmniej 1/3 ankietowanych mogłaby zyskać na przesiadce do hybrydy typu plug-in. Sporadyczne korzystanie z auta jak również krótkie dystanse w praktyce oznaczają możliwość jazdy bez emisji CO2. Warunkiem jest systematyczne ładowanie akumulatora. Pod tym względem ułatwioną sytuację ma 55 proc. Polaków, ponieważ mieszka w domach.